Bývalý šéf Firefoxu Gary Kovacs řídí AVG Technologies už přes rok. Firma pod ním mění obchodní modely i vnitrofiremní kulturu
Původem české společnosti AVG Technologies za poslední rok klesly akcie na newyorské burze o více než 20 procent. Může za to výpadek jednoho typu byznysu. Firma pod vedením výkonného ředitele Garyho Kovacse proto aktuálně hledá cesty, jak tyto výpadky nahradit. „Rok 2014 je rokem, kdy se otáčíme k mobilním zařízením a tomu přizpůsobujeme také nové obchodní modely,“ říká v rozhovoru Kovacs, Kanaďan, hokejový fanoušek a hráč. Do AVG chce současně přinést více startupové atmosféry.
* Proč jste opustil post výkonného ředitele Mozilly (vyvíjející webový prohlížeč Firefox) a zamířil do AVG?
Byl jsem tam tři roky. Mozilla je nezisková organizace a mně se chtělo zpět do tradičního byznysu. Vedení AVG jsem vzal z toho důvodu, že si myslím, že počítačová bezpečnost je veliký problém, který není vyřešený. Jsem tu, abych řešil problémy.
* Třeba ten problém, že AVG za posledních dvanáct měsíců spadly akcie o zhruba 20 procent a podobným tempem padají tržby i zisk?
Velká část našeho byznysu závisela na takzvaných toolbarech, tedy lištách s vyhledáváním, které se instalují do webových prohlížečů a které jsme nabízeli ve spolupráci s partnery typu Google. S tímhle byznysem jsme ale skončili, což nám sebralo hodně tržeb a akcionáři na to reagují.
* Proč jste to ukončili?
Protože byl ten byznys čím dál agresivnější a soupeřilo v něm stále více společností. Je to o tom, vzít své uživatele a výměnou za peníze je poslat ke Googlu. Firmy v tomto postupují hodně agresivně, což nakonec začalo vadit i uživatelům. A to je pro nás špatný byznys, jehož součástí nechceme být. Jsme bezpečnostní společnost a neumím si představit, jak bychom svým uživatelům vysvětlovali, že je chceme chránit a zároveň děláme věci, které oni nechtějí a nemají rádi. Navíc toolbary jsou často prostředkem, jak do počítače dostat různé viry. Byznys s lištami instalovanými do počítačů je mrtvý.
* Skončí tedy vaše partnerství s Googlem a dalšími podniky?
Náš společný byznys s toolbary končí, partnerství ale úplně ne. Stále nabízíme třeba nástroj AVG Secure Search, kde zajišťujeme bezpečné vyhledávání přesměrované na Google, Yahoo, Seznam a podobně, záleží na trhu. Za to dostáváme zaplaceno, takže určitá část partnerského byznysu zůstává.
* Podnikání v Mozille, vašem předchozím působišti, kompletně stálo na partnerství s velkými internetovými firmami. Zvenčí se tedy může zdát, že právě zkušenosti s tímto typem byznysu vás do AVG přivedly.
Mé znalosti této oblasti jsou v AVG jistě velkou pomocí. Koncoví uživatelé, na něž se orientují Mozilla i AVG, dost často neradi platí, takže musíme hledat jiné způsoby, jak vydělávat peníze. Umíme tedy posílat své uživatele na jiné služby, a vydělávat si tak díky reklamě a podobným věcem. Tak to chodí v Mozille a tak to částečně funguje i v AVG. Uživatele máme a nyní musíme různá partnerství posílit.
* V ohrožení se může zdát i váš další obchodní model – předplatné. Upozorňuje na to například poslední report společnosti Morgan Stanley.
S tím nesouhlasím. V minulosti byl náš předplatitelský model postavený na pár produktech, které měly přirozenou životnost. Předplatitelský model, který začínáme budovat nyní s produktem AVG Zen, začíná růst a z dlouhodobého pohledu plánujeme jeho další vzestup. Aktuálně jsme ale ve fázi, kdy některé naše produkty nejsou tak hodnotné, jako bývaly, a zároveň tu jsou produkty, které ještě neodstartovaly.
* Takže jste v nějaké fázi transformace?
Ano. Rok 2014 je rokem, kdy se otáčíme k mobilním zařízením a tomu přizpůsobujeme také nové obchodní modely.
* Jak tedy bude vypadat AVG budoucnosti?
Budeme firma zabývající se online bezpečností skrze všechny druhy zařízení. To znamená posílit také na chytrých mobilních strojích.
* Před pár měsíci jsem mluvil s vaším technickým ředitelem, který rovněž hovořil o rostoucí tendenci a počtu uživatelů vašich mobilních aplikací, ale zároveň upozorňoval, že zatím moc nevíte, jak na nich vydělat. Uživatelé opět stahují verze zdarma a neplatí. Je to tedy teď o tom, získat co nejvíce uživatelů a vyřešit peníze později?
Na každé nové platformě, kterou mobilní zařízení jsou, je strategií získat nejdříve uživatele. Jejich monetizaci vyřešíte v průběhu času. Takže ano, jen málo společností prozatím na mobilních přístrojích dokáže vydělat nějaké peníze, umějí to zejména ti velcí jako Google nebo Facebook. Pro nás je teď důležité získat na svou stranu uživatele a ty následně konvertovat na předplatitele bezpečnostrozhovor ních aplikací skrze všechna zařízení. Peníze jsou pro nás samozřejmě důležité, ale prvně musíme mít ony uživatele.
* Předplatné je jediná cesta, jak na chytrých dotykových plackách vydělat?
Vedle předplatného to budou také služby doručované prostřednictvím našich partnerů, zejména mobilních operátorů, jsme tedy opět u těch partnerství. Operátoři mohou svým zákazníkům díky našim technologiím zabezpečit jejich přístroje a vybírat za to pravidelné poplatky. Říkejme tomu třeba „pojištění“. S operátory se pak o tržby podělíme.
* To je tedy ten hlavní důvod, proč jste před pár dny za 220 milionů dolarů koupili americkou firmu Location Labs?
Přesně tak. Location Labs jsme koupili ze dvou důvodů. Chceme zabezpečit všechna zařízení, data a uživatele. Firma Location Labs umí zabezpečit uživatele. A druhý důvod je, že tento podnik na mobilních zařízeních dokáže vydělat peníze. Mají obchodní model, který funguje. Koupili jsme je, abychom tento model mohli dále rozšiřovat a díky naší velikosti a možnostem ho dostali na další úroveň.
* Jaký je ten obchodní model?
Operátoři prodají chytrý telefon nebo tablet s nainstalovaným bezpečnostním softwarem. Za něj pak uživatelé měsíčně operátorovi platí. K dispozici mají hromadu funkcí, třeba kontrolu polohy svých dětí, ochranu proti virům a odkazům na sociálních sítích, je možné povolit připojení k internetu jenom v danou dobu a tak dále. Do tohoto balíku budeme postupně dodávat další komponenty, na kterých v AVG pracujeme.
* Location Labs je silná značka ve Spojených státech, její produkty využívají velcí operátoři jako AT&T, Verizon a další. Co expanze do zbytku světa?
Location Labs byl startup, který neměl dostatečně velký tým na širší záběr, takže byl úspěšný především doma. Naší prací je společně tento projekt rozšířit do světa. Technologie je připravena, teď je třeba dosah na trhu. Location Labs už má prvního evropského zákazníka, kterým je Telefónica ve Španělsku, a na to navážeme.
* Navázat silné partnerství s operátory ale chtějí také prakticky všichni vaši konkurenti, se kterými jsem hovořil – Avast, Kaspersky Lab, Symantec a další. Čím je chcete trumfnout?
Na světě je asi 170 operátorů, místa je tu dost. Hodně našich konkurentů se soustředí především na detekci virů a dalšího škodlivého softwaru, podle mě jen tohle ale dnes nestačí. Definice digitální bezpečnosti je mnohem širší, je to správa hesel, identit, rodinné zabezpečení. Tohle všechno chceme do našich produktů přidávat a dělat to velice jednoduché na užívání. Tak chceme soupeřit.
* Ostatní antivirové firmy chtějí peníze na mobilních zařízeních vydělat také díky přímé spolupráci s výrobci čipů a samotných přístrojů, aktivní je v tomto ohledu i český Avast. Je tohle oblast, která vás rovněž zajímá?
Ano, zajímá nás to. Máme velice dobrou spolupráci s Qualcommem (výrobce čipů), pomáháme s navrhováním takzvaných referenčních designů u čipů. Obecně lze ale říci, že mnoho bezpečnostních hráčů si před pár lety myslelo, že spolupráce s hardwarovými výrobci bude zajímavý byznys (třeba Intel kvůli tomu koupil McAfee), ve skutečnosti se ale ukázalo, že to zase tak úspěšný model není. Takže nás tato oblast, na rozdíl od některých našich konkurentů, tolik nepálí.
* A co internet věcí? Budu si do svého chytrého automobilu instalovat váš antivirový software?
Jak už jsem říkal, samotný antivirus už dnes nestačí, bude to celá sada technologií, která bude třeba to vaše auto chránit před nevyžádanými průniky do systémů. Bude hlídat úniky dat, vaši identitu, bezdrátové platby a tak dále. Zároveň by vás taková technologie neměla nijak otravovat, což znamená, že poběží na pozadí bez nutnosti interakce například přes dotykový displej v autě. Mělo by to takto fungovat. Naše zabezpečení dalších a dalších nových zařízení připojených k internetu tedy bude relativně neviditelné, podobně jako u chytrých telefonů.
* Vidíte AVG stále – alespoň zčásti – jako českou společnost, nebo už je to mezinárodní podnik se vším všudy?
AVG musí být mezinárodní společnost. V Česku stále máme kolem sedmi stovek zaměstnanců a plánujeme tady i nadále růst a je to naše základna pro velkou část vývoje, což je důležité, ale nemůžeme operovat pouze z Česka. Plánujeme růst i v dalších částech světa, naší působnosti v České republice se to však nedotkne. Kupříkladu v Brně aktuálně nabíráme další softwarové inženýry a budeme v tom pokračovat. Oblast vývoje musíme rozšiřovat rovněž v dalších oblastech, například v Tel Avivu a Silicon Valley, s Brnem ovšem stále počítáme, jsou tam velice chytří lidé a výborné technické univerzity. Navíc je tam taková startupová atmosféra a absolventi mají hromadu energie, chuti něco dělat a brát na sebe riziko. A chtějí v Brně zůstat.
* Platí lidé v Brně za levnou pracovní sílu?
V porovnání se Silicon Valley je levné všechno. Před pár lety v Brně tento cenový benefit skutečně byl, ale už to není takové. V Brně je po vývojářích poptávka a soupeříme i se světem. V Česku jsou však samozřejmě levnější věci, v porovnání se Spojenými státy či Londýnem, jako nájem a tak dále. Ale skutečně bych neřekl, že je Brno v celém kontextu levnou pobočkou.
* Když mluvím se zaměstnanci AVG, svoji práci si často chválí, na druhé straně si ale stěžují na veliké množství byrokracie, vnitrofiremních procesů a všemožných manažerských postů. Souhlasíte s nimi?
To je situace, ve které jsme byli, a nebude to situace, do které směřujeme. Změnili jsme toho hodně. V AVG historicky existoval hodně hierarchický model, to ale dramaticky měníme. Chceme tenkou organizaci ve stylu firem v Silicon Valley. Chceme se více podobat startupovému prostředí a být inovativnější. Chceme se změnit, ale ještě nějaký čas to zabere. Možná rok nebo dva.
* Akvizice společnosti Location Labs byla poměrně nákladná. Máte v plánu kupovat další firmy, řekněme zaměřené na mobilní bezpečnost?
Ano, jsme stále velice aktivní a díváme se na další možné akvizice. Máme přístup k velkému množství kapitálu, produkujeme hodně hotovosti a chceme investovat do akvizic, talentů i interního rozvoje. Jenom organický růst zevnitř společnosti nestačí, takže v akvizicích budeme pokračovat.
* Berete Česko stále jako počítačovou bezpečnostní velmoc? Zajímáte se zde o nějaké projekty? Pár nových a zajímavých by se našlo…
K tomu mám komentář z pohledu globálního působení, o kterém jsme se už bavili. Hledáme možnosti všude. Ano, východní Evropa je historicky v bezpečnostním byznysu velice silná a stále tady vznikají moderní projekty, takže se tu porozhlížíme. Ale díváme se také v Tel Avivu a v Silicon Valley. l
Před pár lety bylo Brno skutečně levnější, ale už to není takové. V Brně je po vývojářích poptávka a soupeříme i se světem. Gary Kovacs (51) • Narodil se v Torontu, vystudoval University of Calgary a získal titul MBA. Nyní žije v Kalifornii a cestuje mezi pobočkami AVG. • V roce 1990 nastoupil do IBM, kde začal jeho profesní růst. V roce 2003 začal pracovat jako viceprezident ve firmě Macromedia, kterou později koupila společnost Adobe. Ve firmě stojící třeba za Photoshopem to dotáhl až na generálního manažera jedné z divizí. • Od roku 2009 chvíli působil jako senior viceprezident v databázové společnosti Sybase, která nyní spadá do portfolia německého obra SAP. • Mezi léty 2010 a 2013 vedl společnost Mozilla, mimo jiné tvůrce oblíbeného webového prohlížeče Firefox. Tam rozvíjel vztahy s firmami jako Google či Yahoo. Během Kovacsovy vlády Mozilla výrazně posílila a začala práce na mobilním operačním systému Firefox OS. Ten se brzy začne objevovat na telefonech mnoha výrobců. • V roce 2013 odstoupil a stal se novým výkonným ředitelem AVG Technologies. Nahradil odcházejícího J. R. Smithe. Máme přístup k velkému množství kapitálu, produkujeme hodně hotovosti a chceme investovat do akvizic, talentů i interního rozvoje. Jen málo společností zatím na mobilních přístrojích dokáže vydělat nějaké peníze. Pro nás je teď důležité získat na svou stranu uživatele. Peníze jsou pro nás samozřejmě důležité, ale prvně musíme mít ony uživatele.
O autorovi| Jan Sedlák • sedlakj@mf.cz