Short-list se ještě více zkrátil
Společnost AXA Assistance CZ nebude pokračovat v tendru na Autoklub Bohemia Assistance. „Výběrové řízení považujeme za zmanipulované,“ řekl týdeníku EURO generální ředitel AXA Assistance CZ Miroslav Herman. „Informace, které nabídl data-room, jsou velmi nedostatečné a my nedokážeme odhadnout míru rizika. Soutěž je ušitá na míru současným akcionářům: Antonínu Charouzovi, ACT Investment a Autoklubu České republiky.“ Miroslav Herman považuje výběrové řízení na 69 procent akcií ABA za natolik skandální, že si pohrával s myšlenkou najmout za symbolickou korunu do svého privatizačního týmu několik novinářů, aby se přesvědčili o jeho slovech.
Stínová opce.
Poradcem AXA Assistance CZ při privatizaci asistenční motoristické služby byla Komerční banka, jejíž analytici za současných podmínek další účast v soutěži nedoporučili. Ředitel Corporate Finance Marián Kováč týdeníku EURO pouze sdělil: „Komerční banka k obsahu poskytovaných služeb nezaujímá stanovisko. Pokud se náš klient rozhodne některé informace zveřejnit, je to jeho právo.“
Názor Miroslava Hermana potvrdil i zdroj ze společnosti ABA. „Přesně tak bylo výběrové řízení připraveno. Je v pořádku, že současní vlastníci mají v soutěži určitou výhodu.“ Jeden z bývalých zaměstnanců ABA, který si rovněž nepřál být jmenován, doplnil: „Ve finále s nejvyšší nabídkou nakonec zůstanou jen firmy Antonína Charouze s Autoklubem ČR, které mají v ABA ještě jiné než ekonomické zájmy.“ Charouze zajímají pozemky v obchodní zóně u dálnice D1 v Čestlicích, Autoklub práva na používání jeho loga oceněného na deset milionů korun.
Tajemná komora.
Přístup do data-roomu byl značně limitován, zájemci získali údaje, s nimiž se mohou seznámit ve výročních zprávách ABA. Představenstvo firmy již v minulosti odmítalo otevřít brány obchodního tajemství především v oblasti ziskových marží. Neumožnilo přístup ani kabinetem pověřené agentuře Czechindustry, která měla zpracovat analýzu ABA pro investiční radu vlády.
Ministerstva financí a pro místní rozvoj chtěla v únoru státní podíl ABA prodat přímému zájemci ÚAMK, kabinet však s navrženým postupem nesouhlasil a požádal obě ministerstva, aby vypracovala nová kritéria prodeje. Ani tento pokus se pro odpor některých ministrů nezdařil. Není tajemstvím, že Dopravní nadaci ABA předsedá Petra Buzková a předávání peněz postiženým dětem se zúčastnil v Autoklubu ČR, největším rivalovi ÚAMK, i ministr vnitra Stanislav Gross.
Prázdná krabice.
Během dosavadních pěti pokusů o privatizaci ABA ztrácí asistenční služba na hodnotě. Mnozí účastníci tendru ji dokonce označují jako prázdnou krabici. Jako první opustil ABA nejlepší klient - pojišťovna Kooperativa - a založil si vlastní asistenci Global Assist. V květnu vypověděla smlouvu společnost AAA Auto. Výpovědní lhůta trvá tři měsíce a do té doby by podle harmonogramu privatizace mělo být jasno, kdo bude jejím většinovým vlastníkem. Strategický tah AAA Auto rapidně snížil hodnotu ABA, protože jde o ztrátu největšího klienta a s ním i čtyř milionů korun měsíčně za asistenční karty poskytované zákazníkům AAA Auto. Také smlouva mezi ABA a Českou pojišťovnou, která má největší počet pojištěných motoristů, ale nekupuje od ABA klientské asistenční karty, je prodlužována jen ve dvouměsíčních intervalech. Roční smlouva s Českou pojišťovnou v hodnotě zhruba čtrnácti milionů korun za garance na havarijní pojištění tak může být rovněž brzy ukončena. Soutěž vzdala i pojišťovna Uniqa.
Další přeskupení.
Novinkou tendru, který bude uzavřen v úterý 29. června, je nahrazení společnosti SI Corporate Finance, která reprezentovala zájmy ACT Investment, společností Independent Power CZ. Jejím stoprocentním vlastníkem je Kanaďan Jacques Raymond Sicotte, který je zároveň i ředitelem nizozemské firmy ACT Investment, vlastněné offshorovou Yelda Corporation z Nizozemských Antil. Ta odkoupila zhruba za desetinu nominální hodnoty pohledávky za Antonínem Charouzem ve výši 5,066 miliardy korun od České konsolidační agentury a usídlila se v jeho domě na Těšnově. Kromě 21 procent akcií ABA vlastní i 100 procent akcií další bývalé Charouzovy firmy ABA – AIR.
Vyplašené ministerstvo.
Na ministerstvu financí a částečně i na konsolidační agentuře panuje přesvědčení, že společnost ABA ovládají lidé spjatí s Antonínem Charouzem. Skutečnost, že nový předseda představenstva ABA Stanislav Trykar ve společnosti pracoval již v době, kdy byl Antonín Charouz většinovým vlastníkem ABA, je podle ministerských úředníků významnou indicií. Nic na tom nemění opakované prohlášení majitele deseti procent ABA, reprezentovaného prezidentem Autoklubu ČR Romanem Ječmínkem, který spojení vyvrací: „Přestože se ČKA nelíbí někteří akcionáři, například ACT Investment, která je nějakým způsobem propojena s Antonínem Charouzem, za občanské sdružení Autoklub ČR mohu prohlásit, že jako vlastníci ABA bychom se s každou firmou, která má něco společného s Antonínem Charouzem okamžitě rozloučili. Charouz ABA dvakrát potopil. Jednou nákupem fordů, a sotva se z toho vzpamatovala, tak zastavením akcií za pozemky, čímž se ABA dostala do majetku ČSOB,“ řekl týdeníku EURO Ječmínek.
Splátka dluhu.
Skutečnost je taková, že si Antonín Charouz ponechal jednu akcii, aby se mohl zúčastňovat valných hromad společnosti. Do jejího řízení však nezasahuje, což týdeníku EURO potvrdili současní akcionáři. Zbytek Charouzových akcií získala ve dvou etapách ACT Investment. „Nestalo se nic jiného, než že jsem tak splatil část svých dluhů,“ řekl Antonín Charouz. Přesto může provázanost některých účastníků soutěže s Antonínem Charouzem, nebo jen podezření, sehrát k konečném rozhodnutí významnou roli. Při vzpomínce na prodej pohledávek zkrachovalé IPB za Charouzovými firmami, které v ČKA přistály po pádu banky, se zvedají vlasy na hlavě téměř všem ministerským i konsolidačním úředníkům.
Favorit ÚAMK?
Podmínkám stanoveným vládou nejvíce vyhovuje ÚAMK. Některá kritéria splňuje jako vůbec jediný na českém trhu. Jde o systém dopravních a turistických informací, prodej dálničních známek na základě výběrového řízení ministerstva financí a napojení na zahraniční asistenční systém. Jako člen nadnárodní společnosti ARC Transistance, jejímiž členy jsou například německý ADAC, italský ACI nebo nizozemský AMWD, zastupuje ÚAMK na českém území klienty 36 evropských autoklubů. ARC Transistance také uzavírá celoevropské smlouvy o asistenčních službách s výrobci automobilů ze starého kontinentu, na národní úrovni pak s distributory zámořských automobilek. Oponenti však tvrdí, že ARC Transistance je akciovkou a bude-li to vyhovovat podílníkům, mohou ji v jedné zemi reprezentovat i další subjekty. Antonín Charouz dokonce bruselské zástupce ARC Transistance pozval do Prahy a společnost ABA jim předvedl.
Podle mluvčího ČKA Jiřího Pekárka doložilo privatizačnímu poradci Commerzbank složení jistiny ve výši 25 milionů korun sedm uchazečů.
Sedm zájemců o 69 % akcií ABA
- Autoklub ČR
- Charouz Group, s. r. o.
- International SOS (CZ), s. r. o.
- J&T Investment Advisors, s. r. o.
- Independent Power CZ, s. r. o.
- SUZOP, a. s.
- ÚAMK, a. s.