Firmu Blata likvidují nelegální kopie jejích motorek
Mladý Číňan v tričku Lacoste ani nenechá tlumočníka dokončit otázku. Chápe, na co se Evropan ptá. „Ano, to je Blata, to jsou kopie minimotorek značky Blata,“ říká pyšně ve své továrně v dvoumilionovém čínském městečku Yongkang. Jeho lidé jich ročně vyrobí čtvrt milionu. On sám jezdí po rozbitých silnicích říše středu v sedmičkovém bavoráku.
Loni v létě ho Pavel Blata ještě neznal a optimisticky líčil budoucnost své firmy, kterou založil v garáži v roce devadesát. Tehdy ročně vyráběl 25 tisíc minibiků a benzinových koloběžek, chystal se vstoupit s vlastním strojem do prestižní soutěže Moto GP, v blanenské průmyslové zóně chtěl proinvestovat téměř miliardu korun a do roku 2010 mělo z nových továrních linek městečka v Moravském krasu sjíždět sto tisíc vozítek ročně. Před rokem si z čínských plagiátorů ještě dělal legraci a vyprávěl, jak jeho minimotorky kopírují i s ojetou pneumatikou a že kopie jsou tak „kvalitní“, že nedojedou ani na první křižovatku.
Jenže proklatě nízká cena těch malinkých jednostopých vozidel začala válcovat Blatovy trhy. Číňani dodávali zboží mizerné kvality, ale za zlomek ceny originálu, a to rozhodlo. Letos firma Blata už neprodá 25 tisíc minibiků, ale maximálně osm tisíc, a její tržby klesnou meziročně o 160 milionů korun.
Letos v létě Pavel Blata strávil část srpna v Pekingu a v Yongkangu a úspěšných Číňanů potkal více, než si původně představoval. Pochopil, že se musí začít před plagiátory bránit, anebo může svoji firmu zavřít.
Dva zářezy na pažbě.
Firma Blata začala podnikat právní a administrativní kroky, aby zabránila kopírování svých produktů a zejména jejich prodeji. Levné padělky, které se dostaly již i do České republiky, ji totiž připravují nejen o podstatnou část trhu, ale také o dobré jméno. Některé čínské výrobky nejenže na první pohled vypadají identicky jako moravský originál, ale dokonce nesou i jméno a značku Blata.
„Nastartovali jsme už hodně procesů a budeme se nyní soudit s firmami, které dovážejí a prodávají v Evropské unii kopie našich výrobků. Jenže to nejde tak rychle, jak bychom si představovali,“ říká Pavel Blata. Soudní cestou chce bojovat po celém světě včetně Číny, ale nyní se soustřeďuje na Evropskou unii, protože je to Blatův hlavní trh. „Teď už je pro nás mnohem snazší zakročit než před půl rokem. Nevěděli jsme, jak se máme účinně bránit. Nikdo to tu nevěděl. Lze například využívat administrativní procedury, které by měly ochraňovat evropský trh, ještě před podáním žaloby. Toho jsme už úspěšně využili na Maltě a v Itálii. Ve všech státech Evropské unie jsme podali žádost o celní opatření,“ dodává Blata.
Jenže úplně hladce to nefunguje. Firma Blata dostala v září informaci, že do Hamburku dorazil kontejner s kopiemi jejích minibiků, a dokonce se podařilo zjistit i přesné číslo kontejneru. Tuto informaci firma poslala německým celníkům, ale ti nijak nejednali. Naopak nějakou cestou se čínský výrobce dozvěděl, že o tomto kontejneru firma Blata ví a že podniká opatření pro jeho zadržení. Takže kontejner šel zpátky na loď a měl se vrátit do Číny. Detektivní práce firmě Blata však šla tentokrát dobře, takže zjistila, na které lodi pluje a že poslední její zastávka v Evropské unii bude na Maltě. Proto se soustředila na tento bod, maltští celníci zareagovali lépe než jejich němečtí kolegové a kontejner se 120 plagiáty zabavili.
Druhý úspěšný zásah zaznamenala Blata minulý měsíc na veletrhu v Miláně, kde osm vystavovatelů nabízelo kopie strojů od Blaty. Ti, kteří kromě dokumentace vystavovali i výrobky, o ně přišli. Podařilo se zabavit jedenáct padělků, a to jak čínským výrobcům, tak importérům.
Téma pro premiéry.
Vypořádání s čínskými kopiemi má nyní ve firmě Blata nejvyšší prioritu, protože ztráty jsou enormní. Kromě zmíněných 160 milionů na tržbách je třeba připočítat i nutné propuštění více než deseti procent zaměstnanců, odložení startu v soutěži Moto GP, posunutí termínu výstavby nové továrny a také stopku pro uvádění novinek na trh.
„Máme připravené nové výrobky, jenže nás brzdí fakt, že jakmile se objeví na trhu, v Číně je obratem okopírují. Dokud nenajdeme cesty, jak tomu zabránit, tak bychom Číňanům novými produkty jen dávali návod, co mají vyrábět. Tři dny poté, co jsme letos na jaře v Anglii prodali první čtyřkolku, byla už v Číně. Za necelý měsíc ji Číňané měli okopírovanou a za dva měsíce byla prodávána v Evropské unii,“ říká Lukáš Vašíček z firmy Blata. „Proto teď důsledně jdeme za vyřešením tohoto problému. Byli jsme v Číně, kde jsme předstírali zájemce o koupi minimotorek a navštívili řadu firem, které naše výrobky kopírují. V Pekingu jsme si udělali u deseti velkých advokátních kanceláří průzkum, jak se proti tomu můžeme bránit přímo v Číně. V Evropě jsme si již v každé zemi vybrali jednu advokátní kancelář, která by nás mohla zastupovat. Jenže jedna věc je, že jste v právu, jiná, jestli to právo zvládnete uplatnit. Náklady budou v milionech korun. Jen náklady na opatření na Maltě, kde zatím byla jen podána žaloba, již dosáhly 400 000 korun,“ vypočítává Vašíček.
Firmě Blata začali pomáhat čeští politici a úředníci. „Byla vytvořena komise pro tyto případy a Blata byla první kauzou, kterou se obšírně zabývala. Pan Blata byl prvním, který se na ministerstvo průmyslu obrátil, že má potíže s čínskými kopiemi. Přišel s tím, že dostal výraznou investiční pobídku, ale že ji možná nebude moci využít, protože má velké ztráty kvůli čínským kopiím,“ říká mluvčí ministerstva průmyslu Ivo Mravinac.
Tento týden navštíví Českou republiku čínský premiér a pokud se otázka firmy Blata dostane na program jednání, může to znamenat velký posun. Vládní mluvčí Lucie Orgoníková potvrdila, že Jiří Paroubek o tom hodlá se svým čínským protějškem mluvit.
Odolávají jen závodníci.
„Když je člověk v Číně a vidí, v jak složitých podmínkách ony kopie vyrábějí, zdá se mu, že ten výrobek není zase až tak špatný,“ říká Pavel Blata. „Koupili jsme několik výrobků, potom jsme je u nás testovali a výsledky jsou otřesné. Některé jsou nekvalitní, jiné nefungují a část z nich je dokonce nebezpečná. Například motor, který jsme zkoušeli, vydržel 43 minut a praskla kliková hřídel. Z pěti metrů se zdají ty motorky dobré, teprve když přijdete blíž a motorka se rozebere, je vidět ten strašný rozdíl. Jenže cena je tak nízká, že to zákazníci kupují,“ konstatuje.
Prodejci prodávají čínské kopie od čtvrtiny do tří čtvrtin ceny originálních vozítek od Blaty. Čínští výrobci je dodávají prodejcům ještě mnohem laciněji. Lukáš Vašíček soudí, že se prodejci snaží alespoň řádově přiblížit ceně originálu a čínské plagiáty nabízejí jako kvalitní kopie motorek Blata, ale čínští výrobci prý mají zisk třeba jen tři až pět dolarů na jednu minimotorku. „Cena od výrobce je směšná, prodávají kus už od sedmdesáti dolarů. Prodejci v Evropě je nabízejí za ekvivalent čtyř set dolarů,“ říká Vašíček.
Nejdražší minimotorky Blata, na kterých se už jezdí závody, se prodávají za čtyřicet tisíc korun. Jejich kopii nabízejí čínští plagiátoři za čtyři tisíce korun, což je samozřejmě hluboko i pod výrobními náklady blanenské firmy. „Je ale třeba říct, že na těch jejich se závody jezdit nedají,“ říká pyšně Pavel Blata. Závodníci na jeho strojích totiž nejen jezdí, ale pravidelně vyhrávají.určených na závody firmě Blata roste. Ty zatím v Číně kopírovat neumějí, respektive závodníci rozdíl v kvalitě poznají. Jenže nejdražší závodní minimotorky jsou jen velmi malou částí sortimentu.
Výlet do Yongkangu.
Devadesát procent podniků, které kopírují firmu Blata, je soustředěno kolem dvoumilionového města Yongkang. „Víme o několika desítkách firem, které v tomto regionu kopírují naše výrobky. Zhruba dvacet z nich si samo vyrábí díly a minibiky i skládá. Dalších zhruba padesát firem si díly od té první dvacítky kupuje a pouze vozítka skládá. A několik desítek firem funguje jako prodejci tohoto zboží. Evidujeme nyní asi 150 subjektů, které se podílejí na kopírování našeho zboží. Je ale třeba říct, že čínské firmy občas vystupují pod různými jmény, což se obtížně zjišťuje. Odhadujeme, že jednotlivých firem, které porušují naše práva, bude v Číně tak stovka,“ říká Vašíček.
Firma Blata odhaduje, že nelegální produkce kopií jejích výrobků převyšuje milion kusů ročně. Přitom vrchol produkce firmy byl 25 tisíc vozítek ročně. „Jenom jedna firma, kterou jsme navštívili a jejíž produkci máme natočenou na videokazetě včetně prohlášení jejího majitele, že kopíruje Blatu, vyrábí 20 tisíc minimotorek měsíčně! Byli jsme ve dvanácti továrnách, předstírali jsme, že máme zájem od nich motorky koupit a prodávat v Evropě, takže nás prováděli a všechno nám ukazovali. Fakt, že kopírují firmu Blata, nejen neskrývají, ale naopak se tím chlubí. Jinak by totiž své zboží neprodali,“ vysvětluje majitel Pavel Blata.
Číňani prodávají úplně každému a postupně cenu snižují. Takže jeden obchodník od nich získá kontejner motorek třeba po sto dolarech za kus a za čtrnáct dnů Číňani prodají jinému obchodníkovi z téhož města stejné zboží za osmdesát dolarů. Je jasné, že ten první se bude cítit podveden, protože jeho zboží bude neprodejné nebo na něm nevydělá a už víckrát si od té firmy nic nekoupí, ale to je čínským kopírovacím firmám jedno. Vědí, že musejí rychle měnit sortiment. Mnohým prodejcům totiž prodají jen jednou. Jejich politikou tedy je rychle okopírovat, rychle vyrobit obrovské množství, rychle prodat a pak absolvovat stejné kolečko s jiným výrobkem. Majitele jedné čínské firmy se Pavel Blata ptal, co budou dělat, až minimotorky nepůjdou na odbyt. Odvedl ho do vedlejší místnosti a tam mu ukázal sekačku na trávu, jejíž kopii právě připravují.
Číňani přesouvají výrobu do Čech.
A co postavit továrnu v Číně nebo nějakého čínského výrobce licencovat? Získat tím na svoji stranu čínskou vládu, mít kontrolu nad kvalitou a zachránit si tak alespoň část tržeb? Pavel Blata je přesvědčen, že zatím je velmi složité dosáhnout v čínské továrně evropské kvality: „Více než rok jednáme s jednou velkou čínskou firmou, která vyrábí vlastní velké motorky - jeden a půl milionu kusů ročně - a má i vlastní vývojové oddělení. Je to zajímavý příběh. Na základě naší dokumentace se několikrát pokusila vyrobit jeden náš výrobek. Jenže vždycky jsme jí ho museli vrátit, protože kvalita byla nevyhovující. Pokaždé jsme jim znovu poslali výkresovou dokumentaci s tolerancemi a s označením toho, co je na výrobku špatně. Nedávno firma rezignovala, že to nedokáže.“ Společně se zprávou, že nejsou schopni vozítko v požadované kvalitě vyrobit, ale Číňané poslali nabídku na opačnou spolupráci. „Zeptali se, jestli bychom nechtěli my pro ně tady v České republice vyrábět velké motorky, že by jen dodávali některé komponenty. Uvědomili si, že mohou vyrábět pro čínský trh, ale že pro Evropu u velkých motorek potřebují mít laťku kvality mnohem výše. A že toho zatím nejsou schopni vlastními silami dosáhnout,“ říká Pavel Blata. Upozorňuje, že jednání jsou teprve na začátku, ale ukazují směr, kudy zase vyplavat na hladinu.