V Mallu můžeme vydržet i osm let jako v Centrum.cz, říká ředitel společnosti Intel Capital
Investiční společnost Intel Capital patřící do struktur největšího světového výrobce počítačových čipů Intel předminulý týden investovala dalších pět milionů eur (více než 120 milionů korun) do společnosti Netretail Holding. Ta provozuje českou internetovou nákupní galerii Mall.cz a vedle toho i e-shopy na Slovensku, v Polsku, Maďarsku a Německu. Po prvním investičním vstupu Intel Capital do Mall.cz v roce 2008 tak fond posiluje svoji pozici v největší středoevropské nákupní e-galerii. „Ve firmě vidíme skvělou příležitost,“ říká Marcin Hejka, investiční ředitel společnosti Intel Capital pro střední a východní Evropu, Blízký východ a Afriku.
EURO: Zmiňovaná investice byla realizována odkupem podílu od zakladatelů Mall.cz nebo od fondu 3TS Capital Partners, který ve shodný moment z firmy odešel? HEJKA: Jednalo se o kombinaci obou variant. Proběhl odkup části akcií od 3TS Capital Partners a zároveň byla realizována zcela nová investice do společnosti. A mohu říci, že ta byla v celkovém vyznění zásadnější. Mall totiž potřebuje hotovost na další rozvoj, zejména logistiky a rozšíření sortimentu.
EURO: Jaká je vaše celková investice do Netretail Holdingu a jak velký podíl nyní držíte? HEJKA: Předloni jsme do firmy investovali 6,7 milionu eur a nyní pět milionů. Konkrétní výši podílu ze strategických důvodů nesdělujeme, není však tajemstvím, že jsme minoritními akcionáři.
EURO: Co vás vedlo ke vložení dalších peněz do tohoto internetového obchodu? HEJKA: On-line maloochod je v celém regionu stále na vzestupu, na rozdíl od klasických kamenných řetězců. Na konci roku 2009 se internetové nákupy v Evropě podílely na celkovém objemu obchodů asi jedenácti procenty, přičemž toto číslo neustále stoupá a všeobecně se předpokládá, že i nadále bude. A to výrazným způsobem. Je tedy zřejmé, že Netretail Holding má před sebou poměrně zajímavou budoucnost nejen v Česku, ale i v okolních zemích. Například v Polsku je podíl e-shopů jen dvouprocentní, musí však zvládnout obsloužit všechny klienty. I z tohoto důvodu bude část nových investic směřovat do logistiky, byť dnes má Mall.cz nejlepší technologie ze všech on-line obchodníků v regionu.
EURO: Bylo nyní jednodušší přesvědčit kolegy vložit další peníze do Mallu, když tam působíte jako investoři již přes dva roky? HEJKA: Jednoznačně. Taková je i politika Intel Capital – investovat do technologických firem opakovaně a podpořit i management formou jakéhosi poradenství v klíčových momentech. Rád bych ještě zdůraznil, že tuto poslední investici jsme nedělali sami, ale společně s investičním fondem MCI a Ondřejem Tomkem, někdejším spolumajitelem portálu Centrum.cz, což potvrzuje atraktivitu Mallu.
EURO: Právě do Centrum.cz investoval Intel Capital před deseti lety a jako akcionář tam vydržel přes osm let, což je poměrně dlouhá doba. Jste připraveni to zopakovat v Mallu? HEJKA: Naše investice v Centrum.cz je poměrně dobrým vzorem spolupráce mezi investorem a zakladateli. Intel Capital je obecně spíše dlouhodobějším investorem, i když v oblasti private equity je osm let poměrně nestandardní doba. Nicméně si to můžeme dovolit, nejsme tlačeni nějakým kalendářem nebo vývojem trhu. Jakoukoli firmu, do které investujeme, podporujeme tak dlouho, až je zralá na prodej strategickému investorovi nebo na IPO (uvedení akcií na burzu – pozn. red.), a to se týká i Mallu. Ne v každé firmě vydržíme osm let, ale rozhodnutí o ukončení investice vždy záleží na konkrétní situaci.
EURO: Máte představu, za jak dlouho a jakou formou uskutečníte exit z Mallu? HEJKA: Těžko v současné době spekulovat o nějakém konkrétním datu, nicméně Mall je tak dobře nastartovaný, že jsme přesvědčeni, že za pár let bude připraven pro vstup strategického partnera nebo uvedení na burzu. Až teprve budoucnost ukáže, která z těchto variant bude výhodnější. Takzvaný IPO trh je velmi sezonní, technicky je to někdy označováno jako otevřené IPO okno, během něhož lze akcie na burzu uvést. A když se takové okno zavře, je značně nevýhodné o burze uvažovat. Za 18 let existence společnosti Intel Capital jsme realizovali 175 IPO firem, v nichž jsme měli investici, a dalších 241 jsme prodali jiným investorům, často strategickým. Je tedy jasné, že umíme obě varianty a v případě Mallu jsme připraveni zakladatelům pomoci s jakoukoli „cestou“, jak maximalizovat hodnotu firmy při prodeji.
*
BOX
Marcin Hejka**
Ve společnosti Intel Capital pracuje od roku 1999, v současnosti je ředitelem strategických investic firmy pro oblast střední a východní Evropy, Blízký východ a Afriku. V minulosti zastával několik manažerských postů v rodném Polsku, například pracoval pro největší stavební firmu Dromex či finanční domy Kredyt Bank a Bank Komunalny. Vystudoval ekonomii na univerzitě v Gdaňsku.