Zájem o studium na kolejním gymnáziu loni překročil počet volných míst téměř třikrát
Nejsledovanější škola v Česku. I tak lze označit kolejní gymnázium Open Gate - Boarding School v Babicích u Říčan. Důvodem zájmu o školu patrně není jen proslulost zakladatelů školy, Renáty a Petra Kellnerových, kteří výstavbu a provoz gymnázia prostřednictvím Nadace Educa finančně podporují. Pozornost médií přitahuje rovněž řada na české poměry neobvyklých praktik gymnázia, tedy moderní způsob výuky s důrazem na aplikaci znalostí, celotýdenní ubytování na kolejích pro všechny studenty včetně jedenáctiletých primánů, a snaha nabídnout mimořádně kvalitní vzdělání i dětem ze sociálně slabších poměrů. Škola je výjimečná rovněž moderním zázemím. Součástí sedmihektarového areálu gymnázia je vedle školní budovy s tělocvičnou, jídelny a kolejí i krytý bazén, multifunkční objekt divadla, knihovna, zdravotnické zařízení, hřiště a hospodářský dvůr.
Trojnásobně vyšší zájem.
Prvním testovacím procesem, který prověřil přitažlivost kolejního způsobu vzdělávání v Česku, byly loňské přijímací zkoušky. „I když škola mohla přijmout pro školní rok 2005/2006 maximálně 112 studentů, přihlášku ke studiu podalo 289 dětí. A to v situaci, kdy české zákonodárství omezilo počet přihlášek ke středoškolskému studiu na jednu jedinou a kdy konkurencí Open Gate v soutěži o nadané uchazeče byly vzdělávací ústavy s mnohaletou tradicí,“ říká ředitelka gymnázia Alena Kiliánová a dodává, že ze 112 přijatých dětí zatím odešlo pouze jediné, a to z rodinných důvodů.
Přijímací zkoušky se uskutečnily loni v dubnu, během května byly zpracovány žádosti o stipendia na plné nebo částečné pokrytí měsíčního školného ve výši 47 tisíc korun. Stipendia poskytla Nadace Educa stovce dětí. Přitom padesáti studentům z rodin, jejichž čistý měsíční příjem nepřesahuje dvojnásobek životního minima, hradí Nadace celé školné. V dalších padesáti případech rodiny studentů platí část školného a Nadace financuje zbytek. Podpora Nadace umožňuje naplňovat sociální rozměr projektu – třináct dětí přišlo z dětských domovů, tři z rodin pěstounské péče a 39 z neúplných rodin.
Hladký rozběh.
Přestože již značný zájem o přijímací zkoušky byl v případě nově vzniklého gymnázia zřejmým úspěchem, životaschopnost konceptu kolejního způsobu vzdělávání v českých podmínkách mohl prokázat teprve skutečný provoz školy. „V prvním pololetí si děti musely osvojit zcela nový životní režim a naučit se starat samy o sebe. Zajistit si vyprání prádla, uklízet pokoje, seznámit se s novým prostředím i pedagogy a vyrovnat se s odloučením od rodiny,“ vysvětluje Kiliánová.
Většina studentů to zvládla bez problémů, jak potvrzuje hlavní vychovatel Martin Metelka. „Opravdu vážné přestupky jsme zatím neměli. Děti si musely zvyknout na to, že den je členěný do úseků a ke všemu je třeba přistupovat s ohledem na ostatní. Dosud nejvážnější přečin představují poničené zámky u francouzských oken na kolejích. To si však viníci odpracovali, čistili výběhy pro zvířata od bodláků,“ říká Metelka. Právě příhoda s francouzskými okny ukazuje, jak pevné vztahy na Open Gate vznikají. „K potrestaným se připojil i jeden chlapec, který se na poškození oken nepodílel, přesto místo fotbalového turnaje raději pracoval se svými kamarády,“ dodává Metelka.
Slova ředitelky a hlavního vychovatele potvrzují i studenti. „Je pravda, že teď mám čas přes týden mnohem více organizovaný než dříve. Na druhé straně mi docela vyhovuje trávit volný čas s kamarády, mít klid na učení a domů se vracet na víkendy,“ říká Branko z kvinty. „Open Gate naplnil moje očekávání. Hlavně se mi líbí, že tu jsou všichni tak nějak kamarádi. To platí i pro učitele. Vídáme je i odpoledne, daleko více nám pomáhají než na bývalé škole a můžeme si s nimi popovídat,“ pochvaluje si Marie z tercie. Té se na babické škole líbí také povinné uniformy, jejichž účelem je rozmělnit sociální rozdíly mezi studenty. „Z počátku to bylo zvláštní, první den jsem automaticky sáhla po džínách. Na druhé straně je to jednodušší. Člověk nemusí přemýšlet co na sebe a taky se nikdo nevytahuje, že má třeba džíny Levis,“ dodává.
Důkladné síto.
Kladně hodnotí první pololetí na Open Gate i Renáta Kellnerová, zakladatelka a předsedkyně správní rady Nadace Educa. „Z prvního půlroku fungování Open Gate jsem velmi mile překvapena, čekala jsem složitější rozběh školy. Vždy, když s dětmi mluvím, jsou nadšené, rozvíjí se jejich kreativita, hodně pracují na společných nebo individuálních projektech, kterým se často věnují nad rámec základního zadání,“ říká Renáta Kellnerová. Podotýká, že za hladkým startem gymnázia stojí především pedagogický tým. „Obávala jsem se, aby pedagogové vydrželi veliký prvopočáteční nápor. Mnozí z nich pracovali bez obvyklých letních prázdnin, pouze přestoupili z jedné školy do druhé. Neexistovala žádná zkušenost s tak výrazným sociálním mixem studentů, žádná tradice školy. Vše bylo nové. Logistika provozu, nové požadavky na způsob výuky, netradiční přístup ke studentům, vnímání dětí z psychologického úhlu pohledu. Navíc někteří studenti postrádali základní sociální návyky. Učitelé a vychovatelé však zvládají vše na jedničku s obdivuhodným pracovním nasazením, nadšením a laskavým a trpělivým přístupem ke studentům. Vyznačují se vysokou úrovní sociální inteligence. Pevně věřím, že je to pro ně velká a neobvyklá výzva,“ dodává Kellnerová.
Není se co divit, výběr českých i zahraničních pedagogů byl velmi důkladný. „Pohovory trvaly sedm hodin a zahrnovaly prověřování psychologického profilu, IQ a dalších oblastí. Kladené nároky byly vyšší než v případě velké většiny britských škol,“ vzpomíná Toby Cann, jeden z šesti anglických pedagogů gymnázia, vybraných ze 130 zahraničních zájemců. Stejně pečlivě byli prověřeni i čeští učitelé, který se na osmnáct nabízených pozic přihlásily dvě stovky.
I pro ně znamenal příchod do Babic velké změny. Například vychovatel Metelka se společně s manželkou přistěhoval ze Vsetína. Zahraniční profesoři přišli z Británie a z Německa. Přesto je z rozhovorů s pedagogy možné cítit zřejmé nadšení možnostmi projektu. „Kolejní školy v Británii jsou poněkud staromódní. Ano, mají tradici, ale v některých případech způsob výuky neodpovídá nárokům moderního světa. A v tak zavedených ústavech jako jsou britské kolejní školy se stoletou tradicí, lze uskutečňovat změny jen velmi těžko. Naopak v Babicích se škola teprve tvoří, takže nikoho nerozzlobíte změnou pravidel zavedených před staletími. Dobrým příkladem, v čem Open Gate britské kolejní školy předčí, je poměrně velké množství soukromí na kolejích,“ pochvaluje si Cann.
Jeden profesor nestačí.
A jak děti na zahraniční pedagogy reagují? „Učíme je nezávislost, skutečně přemýšlet, prostě se stát nezávislými lidmi. Myslím, že jim samým se to líbí,“ domnívá se vedoucí anglické sekce školy Brangan Shane. To potvrzují i studenti. „Takový přístup profesorů jsem ještě nezažila,“ tvrdí Tereza z kvinty. „Hodiny jsou zábavnější, o všem si povídáme a také hrajeme hry. Nikdy dřív se mi nestávalo, že bych se do školy těšila,“ dodává.
Pro inovativní vyučování mají na Open Gate skvělé podmínky, v každé třídě je pouze šestnáct žáků, navíc od kvinty mají studenti pět předmětů v angličtině. Další zvláštností je takzvaný team teaching, tedy předměty, které přednášejí dva učitelé - Brit a Čech. „Museli jsme oba systémy vzdělávání, tedy český a britský, trochu propojit. Snažíme si vzít to nejlepší z obou světů, naučit děti nejen velké množství informací vyžadované českým systémem, ale i způsob, jak je využívat. Navíc střetávání různých kultur dynamizuje výuku a dva učitelé v hodině se mohou doplňovat,“ vysvětluje Toby Cann. „Přínos hodin se dvěma lektory je hlavně v tom, že se nám mohou věnovat mnohem individuálněji. To umožňuje probrat učivo do hloubky,“ pochvaluje si kvintán Branko.
Osobní přístup.
Právě na individuální práci se studenty si Open Gate velmi zakládá. „Někteří studenti se již zúčastnili matematické přednášky v Akademii věd. A ve druhém pololetí chceme podporu talentů ještě zvýšit, připravujeme specializované semináře přímo na Open Gate. Kromě toho zvlášť nadaným žákům umožníme účast na vysokoškolských přednáškách a další exkurze do Akademie věd,“ popisuje své plány ředitelka Kiliánová.
Studenti oceňují také bohatou nabídku mimoškolní činnosti. K dispozici mají téměř čtyřicet zájmových útvarů počínaje jazykovými, přes přírodovědecké, až po divadlo či sport. Přitom některé z nich se mohou pochlubit zajímavými protagonisty. Například kurz zpěvu vede porotce soutěže „Česko hledá SuperStar“ Eduard Klezla, seminář mediální výchovy někdejší mluvčí Václava Klause Vadim Petrov. Povinné jsou tři kroužky týdně – v pondělí, úterý a ve čtvrtek. Skoro by se mohlo zdát, že děti jsou přetíženy. „Je toho dost, zejména si musíte navyknout stále něco dělat, člověk je za týden celkem unavený,“ říká Branko. „Strach z přetížení dětí nemám, protože stále ještě stíhají počítačové hry,“ oponuje s úsměvem Renáta Kellnerová.
Zájem ze zahraničí.
Brzy bude Open Gate moci ukázat, zda si definitivně získal pevné místo na mapě českého školství: na duben se chystají další přijímací zkoušky. Letos však na rozdíl od loňska bude škola přijímat pouze šestnáct dětí do primy. „Hlavním kritériem pro přijetí bude stejně jako loni kvalita a nadání uchazečů bez ohledu jejich na sociální původ,“ říká Renáta Kellnerová.
Open Gate již přilákal zájem některých ostatních vzdělávacích zařízení. „V lednu Babice navštívili zástupci International School of Prague a dohodli jsme se na spolupráci. Uspořádáme pro děti volejbalový turnaj a závody v plavání. Přijeli také pracovníci americké asociace soukromých škol American Secondary Schools for International Students and Teachers. S těmi jsme jednali o možných výměnných pobytech studentů a pedagogů,“ konstatuje Renáta Kellnerová.
Pavla Prostějovská, autorka je spolupracovnicí redakce