Menu Zavřít

Bakchanálie po 382 letech

30. 4. 2003
Autor: Euro.cz

V londýnské National Gallery zapůsobil obraz z Kroměříže

V posledním výstavním sále visí obraz, o kterém se v uplynulých dvaceti letech začalo hovořit jako možná o nejlepším Tizianově díle vůbec, napsal o obrazu Apollón a Marsyas z arcibiskupské obrazárny v Kroměříži britský list The Guardian. Uvedl to v recenzi výstavy, která právě probíhá v londýnské National Gallery. Řeč je o výstavním megahitu sezony s jednoduchým názvem Tizian.
Sestavovat žebříčky nejvýznamnějších umělců v dějinách je samozřejmě nesmysl. Pokud však na tuto hru přistoupíme, jedna z čelních příček by nepochybně právě Tiziana minout neměla. O jeho věhlasu vypovídá už to, že ho zcela samozřejmě nazýváme jen zkrácenou formou křestního jména nebo že podle barvy vlasů krásek z jeho obrazů se zlatožluté dodnes říká tizianová.

První impresionista?

Tizianova pozice v dějinách umění je výjimečná i tím, že jeho dílo nikdy nevyšlo z módy. Mnozí umělci se za svého života těšili značnému věhlasu a upadli v zapomnění. Jiné naopak docenili až dlouho po smrti. Tizianovo dílo však bylo obdivováno a studováno vždy. Jeho obrazy byly vzorem El Grecovi, Velázquezovi, Rembrandtovi, Rubensovi, Delacroixovi či Manetovi. V Tizianově díle jako by byly v zárodku obsaženy celé dějiny evropského malířství.
„Zatímco jeho první práce jsou provedeny s neuvěřitelnou jemností a péčí, takže se na ně můžeme dívat jak zblízka, tak zdálky, práce z poslední doby jsou malovány hrubými tahy a pomocí skvrn, takže zblízka se na ně dívat nelze, ale zdálky jsou dokonalé,“ píše o Tizianově malířském rukopisu jeho současník Vasari a dodává: „Je to důmyslný, krásný a úžasný způsob, jehož zásluhou se malby vyznačují životností a velkou umností, aniž je vidět jakoukoli námahu.“
Tiziano Vecellio se vyučil v ateliéru Giovanniho Belliniho, nejvýznamnějšího benátského mistra počátku 16. století. Belliniho vliv je v Tizianových raných dílech jasně patrný. Velice rychle si však našel vlastní výraz. Když ho později ferrarský vévoda Alfonso d‘Este pověřil dokončením série mytologických obrazů, z nichž první namaloval právě Giovanni Bellini, neváhal Tizian přemalovat krajinné pozadí na obraze svého mistra, aby se lépe hodilo k jeho vlastním pracím. Šlo o cyklus pěti mytologických výjevů oslavujících víno, krásu a slastné nicnedělání.
Výstava poprvé po 382 letech spojila dohromady čtyři z dodnes dochovaných pláten. Jsou nainstalována podobným způsobem, jakým byla rozvěšena v pracovně Alfonsa d‘Este. Těžko si představit, jak se mohl při pohledu na veselící se bohy, svůdné krásky a prozpěvující si opilce soustředit na cokoliv vážného.
Pozdní Tizianova díla, mezi něž patří právě Apollón a Marsyas nebo Ukládání do hrobu ze španělského Prada, se vyznačují velmi uvolněným malířským podáním a ztlumenou barevností. U řady z těchto obrazů však není jasné, zda skutečně opustily malířovu dílnu ještě během jeho života. Charles Hope v katalogu výstavy zpochybňuje, že se Tizian ve stáří dopracoval k radikálně novému uměleckému stylu, a tvrdí, že jde spíše o nedokončená díla. To ale nemění nic na tom, že právě tyto obrazy vyzařují mimořádnou emocionální sílu.

Marsyas navždy

„Řvoucímu sedřena byla již kůže s celého těla, že byl samá jen rána: krev odevšad řine se proudem, svaly jsou odkryty všecky a žíly vidět je holé, jak míhavě chvějí, i útroby chvějí se nahé, že bys spočítat mohl mu ve hrudi průsvitné cévy.“ Ovidiův popis potrestání satyra Marsyase byl bezpochyby jednou z inspirací pro Tizianův obraz. I když se malíř vyhnul naturalistické popisnosti, o drastické detaily není nouze. Nebohý satyr visí hlavou dolů, bůh světla a krásy Apollón a jeho fryžský pomocník mu na boku nařezávají kůži a krev, která prýští z jeho ran, líže drobný psík v popředí. Scéně zadumaně přihlíží král Midas, který má Tizianovy portrétní rysy.
Satyr Marsyas měl tu drzost, že vyzval Apollóna k hudební soutěži. Tvrdil, že jeho pískání na rákosovou flétnu předčí Apollónovu hru na lyru, a na výsledek neváhal vsadit svou vlastní kůži. Prohrál a vznešený bůh jej z ní bez váhání stáhl. Králi Midovi, který s jeho vítězstvím nesouhlasil, Apollón za trest přičaroval oslí uši. Těžko zjistíme, jaký přesně měl obraz význam pro Tizianovy současníky a především pro samotného umělce. Mýtus však umělce vzrušuje a inspiruje dodnes.
V Tate Modern na opačném břehu Temže je nyní instalována obří skulptura Marsyas od indického výtvarníka Anishe Kapoora. 155 metrů dlouhá, krvavě rudá socha připomíná staženou satyrovu kůži. I když socha nemá k výstavě bezprostřední vztah, lze ji chápat jako originální odpověď na Tizianovu výzvu.
Obraz Apollón a Marsyas pochází ze sbírky olomouckých biskupů, která je trvale vystavena na zámku v Kroměříži. Na Moravu se dostal v 17. století, kdy jej ve větším souboru děl zakoupil biskup Karel z Liechtensteinu-Castelcornu. Tizianovo autorství jednoznačně potvrdil až senzační nález zbytku umělcovy signatury začátkem šedesátých let. Mezinárodní veřejnosti obraz dlouho zůstával prakticky neznámý.

bitcoin_skoleni

Do Španělska

National Gallery na Trafalgarském náměstí vystavuje do 18. května 43 Tizianových obrazů. Jde sice o pouhý zlomek díla, ale i tak se jedná o jednu z největších Tizianových výstav, jaká se kdy uskutečnila, a zcela jistě o událost, která se přinejmenším dalších deset let nebude opakovat. Spoluorganizátorem je madridské Museo Nacional del Prado, kam se výstava z Londýna přesune. Císař Karel V. a jeho syn, španělský král Filip II., byli nejvýznamnějšími Tizianovými zákazníky. Prado se proto může chlubit vůbec největší sbírkou Tizianových děl na světě. V Madridu bude výstava čítající dokonce 65 obrazů přístupná od 9. června do 7. září.
I při omezeném počtu děl se londýnským autorům podařilo skvěle postihnout celý Tizianův umělecký vývoj a představit všechny polohy jeho tvorby - od oltářních a náboženských obrazů přes mytologické výjevy až po portréty. Vědecký přínos výstavy asi nebude nikterak výrazný, divácky však jde o jedinečný zážitek. Již teď je zřejmé, že výstava bude jednou z vůbec nejnavštěvovanějších akcí letošního roku.

Tiziano Vecellio Narodil se kolem roku 1490 ve městečku Cadore v Dolomitech a zemřel v roce 1576 v Benátkách. Přátelil se s nejvýznamnějšími muži své doby a samotný císař prý považoval za čest, když mohl zvednout štětec, který vypadl z mistrovy ruky. „Byl to člověk neobyčejně zdravý a šťastný jako málokdo v jeho oboru a nebesa ho zahrnovala jen přízní a blahem,“ napsal o něm, možná i s jistou dávkou závisti, jeho současník, malíř a humanista Giorgio Vasari. Výstava Tizian v londýnské National Gallery Otevřena je do 18. května, v neděli, pondělí a úterý od 10 do 18 hodin, ostatní dny od 10 do 21 hodin. Vstupné činí 9 liber, studentské 5 liber.
Poté se expozice přesune do Madridu, kde bude otevřena od 9. června do 7. září.
Podrobné informace na www.nationalgallery.org.uk.

  • Našli jste v článku chybu?