...Alenou Štefaňákovou
Privátní bankovnictví je v Česku zprofanovaný termín a často se používá pro jiné služby. Takový bankéř by měl být něco jako rodinný lékař, říká Alena Štefaňáková, ředitelka oddělení Private Banking v české Commerzbank. Ekonomická krize, která – možná paradoxně – její firmě přivedla nové klienty, pomohla změnit vnímání hodnot a prospěla bankovním poradcům i jejich klientům.
EURO: Jak se privátní bankovnictví liší od normálního? ŠTEFAŇÁKOVÁ: Dnes je to trochu zprofanovaný termín a privátního bankéře má pomalu každý. Opravdový private banking se liší přístupem – je to podobné, jako když máte rodinného právníka nebo lékaře. Privátní bankéř by měl znát situaci celé rodiny. Nejlépe je, když s klientem spolupracuje během celého profesního i osobního života. Kdo mění místo každé dva roky, není privátní bankéř.
EURO: Liší se i výše vstupního vkladu? ŠTEFAŇÁKOVÁ: Samozřejmě. Spočívá to v tom, že čím je více majetku, tím je jeho správa složitější. Naše cílová klientela se pohybuje od zhruba sedmi milionů korun a více. V tom případě už potřebujete tým specialistů a poradců, kteří vám pomohou s vytvořením správného portfolia. Když vstupujeme do vztahu s klientem, je nezbytnou součástí kromě jiného také podrobný investiční dotazník. Soustředí se na aktuální situaci klienta i na jeho záměry do budoucna.
EURO: Jak vypadá ideální investiční portfolio? ŠTEFAŇÁKOVÁ: Určitě je dobře diverzifikované a mělo by obsahovat likvidní složku. Nejhorší, co se může stát, je, když přijde klient a řekne – teď jsme to na tři roky pěkně rozdělili, ale já potřebuji nějakou hotovost. Máte pak prodat to, co je zrovna v minusu, ale za čas to může začít vydělávat, nebo to, co je v plusu, a tím strukturu portfolia úplně změnit? Na zadní kolečka by se nemělo zapomínat.
EURO: Jaká je v českém privátním bankovnictví konkurence? ŠTEFAŇÁKOVÁ: Statistika a výkaznictví jen pro tento samostatný segment neexistuje, proto se velmi liší náhledy na to, co private banking vlastně je. Někde se označení používá, i když to podle mě není opravdové privátní bankovnictví. Například v Německu je to jasně vymezeno podle stejných pravidel jako třeba pro Švýcarsko nebo Ameriku a odlišnosti jsou jen ve výši vstupního vkladu.
EURO: Vy se řídíte podle těch německých pravidel? ŠTEFAŇÁKOVÁ: Vzhledem k tomu, že jsme pobočkou německé banky, jedeme podle jejích měřítek. V Německu je nabídka širší, my například nenabízíme asset management, kdy klient bance svěří peníze a dál již jen pravidelně sleduje vývoj. Máme takzvanou otevřenou architekturu a snažíme se pomocí osobního přístupu ke klientovi investice „ušít na míru“. I díky výborným vztahům s naší londýnskou pobočkou můžeme v podstatě na přání vybraným klientům stvořit co nejvýhodnější produkt formou takzvaného private placementu.
EURO: Krizi, s níž si i Londýn zažil hodně, snad máme za sebou. Jak se dotkla vás? ŠTEFAŇÁKOVÁ: Na začátku krize jsme zaznamenali příliv klientů. Je to možná i tím, že lidé zkonzervativněli. Krize byla výjimečná i v tom, že se otřásly i hodnoty, které se zdály nezničitelné. Kdyby vám před pěti lety někdo nabízel řecké státní dluhopisy, neváhal byste. Teď jsou i státní dluhopisy některých zemí riskantní záležitostí. Z krize se poučili jak klienti, tak bankéři.
EURO: Pokud by měl podobně nevydařenou investici někdo z vašich klientů a klesl pod stanovenou hranici, musí odejít? ŠTEFAŇÁKOVÁ: Samozřejmě, že ne. Většinou navíc nikdo neinvestuje celý svůj majetek. Češi také udržují tradici rozdělení peněz mezi více bank. Například řeknou, že někde mají konzervativní investice a u nás by chtěli rizikovější. To je také důležité vědět.
EURO: Co chystá Commerzbank pro letošek? ŠTEFAŇÁKOVÁ: Mluvili jsme o private placementu, o který je mezi klienty poměrně velký zájem. Na začátku února se proto pustíme do nabídky našich produktů formou veřejného úpisu. Bude to první veřejná nabídka za dobu existence naší pobočky v Česku a může nám kromě jiného poskytnout zajímavá data. Může třeba přijít velká odezva z internetu, kde je Commerzbank – na rozdíl od sesterské mBank – hodně konzervativní. To by mohlo do budoucna změnit další směrování banky v komunikaci s klienty a veřejností.