Menu Zavřít

Banky preferují nové technologie

2. 1. 2006
Autor: Euro.cz

PLATEBNÍ PŘÍKAZY S příchodem nových technologií přibývá způsobů, jak převést peníze z jednoho účtu na druhý. Za tuto službu ušetříte zejména tím, že nebudete chodit k bankovní přepážce. Platebních příkazů zadává každá firma i fyzická osoba desítky či spíše stovky každým rokem.

PLATEBNÍ PŘÍKAZY S příchodem nových technologií přibývá způsobů, jak převést peníze z jednoho účtu na druhý. Za tuto službu ušetříte zejména tím, že nebudete chodit k bankovní přepážce.

Platebních příkazů zadává každá firma i fyzická osoba desítky či spíše stovky každým rokem. V takových řádech samozřejmě záleží na tom, zda-li za realizaci příkazu klient platí 15, šest nebo třeba jen dvě koruny.

Porovnání bankovních sazebníků služeb v kolonce platební příkazy potvrzují, že pro zákazníky je jednoznačně nejvýhodnější nějaká forma přímého bankovnictví. Tedy zadávání platebních příkazů prostřednictvím internetu, telefonu nebo GSM technologie.

„V poplatkové politice dlouhodobě uplatňujeme princip, že transakce prostřednictvím kanálů přímého bankovnictví je vždy levnější než transakce realizovaná na pobočce,“ říká Ivo Polišenský z Živnobanky. V této bance jsou platby přes internet třikrát levnější než platby zadané na pobočce, a podobně to vypadá i u jiných bankovních ústavů. V tomto ohledu je politika všech bank bez výjimky podobná.

Moderní technologie šetří čas klientů, veškeré operace usnadňují a bankám redukují náklady. Provoz poboček je relativně drahý, proto z nich banky svou poplatkovou politikou jednoduché transakce (typicky je to právě jednorázový platební příkaz) v podstatě „vytlačují“ takřka prohibitivními cenami. Sazby za platební příkaz podaný na přepážce a prostřednictvím internetu se leckdy liší rozdílem řádu, například 20 a dvě koruny.

Je na místě dodat, že banka, která by některou službu přímého bankovnictví nenabízela, u nás dnes již neexistuje. Přitom se zdá, že nejperspektivnějším kanálem nejen pro podnikovou sféru, ale i fyzické osoby je internet. Největší předností internetbankingu je možnost zadávat platební příkazy z libovolného počítače, který je připojen k Síti sítí. Klient se pouze na příslušné stránce přihlásí do systému a po zadání přístupových kódů a použití elektronického klíče provádí veškeré potřebné operace, a to jednoduše a přehledně - historii vývoje účtu lze sledovat v kterémkoli okamžiku.

Své výhody má ovšem i telefonický kontakt, zejména není nutný počítač -pevná linka či mobilní telefon je u nás v současnosti naprosto běžná věc. Telefon nabízí vyšší operativnost, schází ovšem komfort v podobě „nahlížení“ do pohybu na účtu. Vyznavači mobilních telefonů mají ještě možnost volby GSM technologie, která ovšem vyžaduje instalaci příslušných programů a jejich aplikací.

Konzervativní zákazník může zadat platební příkaz osobně na pobočce banky, a to buď přímo na přepážce, ve větších bankách také prostřednictvím sběrného boxu. Výhody tohoto postupu se hledají těžko - zadavatele stojí čas a hlavně peníze.

Moderní technologie v tomto porovnání jednoznačně vítězí. „Naši klienti již 70 procent platebních příkazů zadávají prostřednictvím elektronických kanálů,“ dodává Pavel Hejzlar z ČSOB.

CHODIT NA POBOČKU SE NEVYPLÁCÍ

bitcoin_skoleni

(cena za jeden platební příkaz v korunách, prosinec 2005)

Forma podáníČSČSOBeBankaGE Money BankHVBKBŽB
 na přepážce818100 + 1 %20202020
 sběrný box89---20-
 telefon 2 až 3,50 1)62,90 až 6,10 2) + 203766
 internet 232,90 až 6,10 2) 33,5036
 mobil (GSM)232,90 až 6,10 2) 3236
 bankomat5------

Poznámky: 1) hlasový automat + operátor, 2) podle cenového programu Pramen: sazebníky bank

  • Našli jste v článku chybu?