Špičkoví pracovníci poradenských gigantů mizejí do bank. Finanční domy si od nich slibují nové klienty
Retailové žně tuzemských bank jsou zřejmě definitivně u konce. Každoroční silný růst výnosů z poplatků je pryč a zejména velké bankovní domy se snaží hledat cesty, jak se dostat k novým klientům, od kterých by mohly do budoucna inkasovat slušné zisky.
Někteří hráči vsadili na poradenskou činnost a hodlají konkurovat gigantům, jako jsou třeba společnosti PricewaterhouseCoopers (PwC) anebo Deloitte. A nebojí se jim přetahovat špičkové experty. Zejména Česká spořitelna spolu s ČSOB v této oblasti velmi posilují. Poradenským firmám se to pochopitelně nelíbí.
Růst není priorita Posledním přírůstkem na českém poradenském trhu s kontrolou velké bankovní skupiny je ČSOB Advisory. Dceřiná společnost vznikla letos v květnu přejmenováním ČSOB Investment Banking Services, která byla do obchodního rejstříku zapsána už v roce 2003. „Cílem je poskytovat poradenství pro subjekty veřejné správy v oblasti strategického i operativního řízení a v oblasti financování a transakcí,“ vysvětluje výkonný ředitel ČSOB Advisory Martin Buranský.
V minulosti Buranský pracoval pět let pro PwC a před svým nástupem do ČSOB působil osm let v pozici partnera pro veřejný sektor ve společnosti Deloitte. „Pokud jde o budoucí rozvoj a novinky, plánujeme se profilovat jako malý, ale kompaktní a spolehlivý tým odborníků, kteří poskytují poradenství odrážející specifické potřeby klientů a kteří využívají zázemí ČSOB jako jedné z vedoucích bankovních skupin v Česku,“ popisuje strategii Buranský.
Poradenská buňka ČSOB čítá tři experty. „Spíše než na extenzivní růst se v nejbližším období plánujeme zaměřit na budování dobrého jména naší značky a podporu působení celé skupiny ČSOB v rámci veřejné správy,“ tvrdí Buranský. Svůj příchod do bankovní skupiny ČSOB označuje za přirozený posun v kariéře. „Pro mě to byla zajímavá nabídka. Přesunem od velké poradenské čtyřky jsem se dostal k poradenství zase z jiného úhlu pohledu,“ říká.
Jen špičky v oboru Například poradenská divize skupiny České spořitelny nazvaná Grantika přiznává, že právě špičky odchované velkými poradenskými giganty jsou pro ni klíčové. „Máme možnost využívat schopností lidí, kteří byli dříve zaměstnáni v renomovaných poradenských a auditorských společnostech. Dlouhodobým záměrem vedení společnosti Grantika je mít všechny klíčové pozice ve společnosti obsazeny právě takovými lidmi,“ zdůraznil Jan Holinka z tiskového oddělení skupiny České spořitelny.
Jak dodal, všichni zaujímají vedoucí pozice ve společnosti, kde mohou zúročit své předchozí dlouholeté zkušenosti. Díky svým zkušenostem dokážou rozvíjet nabídku kvalitních služeb, kterými Grantika může konkurovat na trhu.
Společnost se soustředí zejména na poradenství v oblasti získávání a využívání dotací z fondů Evropské unie. Vznikla v roce 2009 přejmenováním firmy Raven EU Advisory, kterou Česká spořitelna koupila už v roce 2008.
Radost z toho nemáme Poradenské firmy si konkurenčních aktivit bank velmi dobře všímají. Radost z toho ovšem nemají, náklady jim totiž šplhají nahoru.
Banky lákají špičkové experty na velmi slušné výdělky včetně tučných bonusů. Do ostřejšího hodnocení konkurence se ovšem nikdo z poradenské čtyřky, kam patří kromě PwC a Deloitte také KPMG a Ernst & Young, pouštět nechce. A výše platů rovněž komentovat nechtějí.
„I banky jistě chtějí pro své služby špičkové odborníky, logicky se proto poohlížejí mezi našimi zaměstnanci. Na druhou stranu i řada našich poradců působila před příchodem do PwC v některé z tuzemských bank,“ říká pouze Jiří Moser, řídící partner PwC ČR. Posilování bank je v této oblasti logické, říkají někteří experti. „Spíš se divím, že to nerozjely všechny banky a dřív. V portfoliu mají řadu firem, které by se daly nějak oživit, revitalizovat a v některých případech resuscitovat.
Banky přitom zachovávají klid a soustřeďují se pouze na finanční nástroje,“ konstatuje bývalý šéf Škody Auto a v současné době majitel poradenské společnosti Industrial Advisors Vratislav Kulhánek. Připomíná, že banky musejí připravit lukrativní nabídky v podobě atraktivních platů, chtějí-li nalákat poradenskou elitu.
Doba je zlá „Rostoucí poptávku po poradenských službách zejména v oblastech nastavení procesů, zvýšení efektivity, ale třeba i získávání prostředků z veřejných zdrojů pozorujeme. Nepřekvapuje mě, že i banky si všimly příležitosti, neboť k těmto oblastem mají také blízko,“ míní Jiří Moser.
Banky se pouštějí do poradenství i z toho důvodu, že se ucházejí o velké klienty poradenských firem. Pokud je totiž získají do klientského portfolia poradenské dceřinky, zbývá jim už jen krůček, aby se dostaly ke správě firemních účtů. Poradenská divize se tudíž stává jedním z důležitých kanálů, jak získat novou duši také pro banku. Doba na finančních trzích je zlá a bankovním domům se hodí každá další příležitost, jak přitáhnout více klientů. Odlivu některých expertů si všímá i společnost Deloitte. Právě ona drží velmi silný tým zaměřený na poradenství pro finanční instituce a o její experty je logicky velký zájem. „Podobně, jako je tomu i v jiných poradenských týmech, se někteří naši kolegové po řadě let strávených v Deloitte rozhodli změnit zaměstnavatele. Vnímám to jako přirozenou součást profesního vývoje,“ tvrdí Milan Hrádocký, expert v poradenství pro finanční instituce společnosti Deloitte. „Interní poradenské jednotky v rámci bankovních skupin vznikají i zanikají. Z pohledu bank to lze vnímat spíš jako způsob získávání talentů, v menší míře také jako snahu o úspory nákladů,“ upozorňuje.
Poradenský byznys zřejmě nebude nikdy na špici, pokud jde o hlavní zdroj velkých zisků bank. Ta je stále vyhrazena pro poplatky, u kterých sice nárůst výnosů slábne, ovšem finanční domy to hbitě dohánějí jejich zvyšováním.
Neplánujeme, zatím Ostatní bankovní domy zatím v případě poradenského byznysu vyčkávají. „Standardně poradenské služby outsourcujeme. Založení poradenské společnosti v současné době nezvažujeme,“ uvedl mluvčí UniCredit Bank Petr Plocek. „Tak jako ostatní finanční instituce využíváme outsourcingu v oblasti IT služeb nebo například v auditu či daňovém poradenství,“ dodal. Podobně je na tom Raiffeisenbank nebo Komerční banka, která rovněž vlastní poradenskou společnost nevlastní. Lze ale očekávat, že pokud by se ČSOB nebo České spořitelně dařilo, ostatní je budou následovat. V tomto směru se banky chovají jako stádo. Pokud jedna přijde s novinkou a má na trhu úspěch, ostatní ji okamžitě následují. Podobně to bylo například s vkladovými bankomaty nebo s variabilní úrokovou sazbou u hypotečního úvěru. Tu v minulosti kritizovala řada bank a nakonec ji některé do své nabídky v tichosti zařadily. l
Banky se pouštějí do poradenství i z toho důvodu, že se ucházejí o velké klienty poradenských firem
O autorovi| Petra Pelantová, pelantova@mf.cz