Mladí čeští designéři dostali unikátní příležitost navrhnout módní kolekci pro personál restaurací a barů. Možná se tak blíží doba, kdy poznávacím znamením číšníka nebude bílá košile a černé obnošené kalhoty. Jejich stejnokroj by mohly ozvláštnit nejen barvy, ale taky módní střihy.
Foto: Zajaty
Který z návrhů je ten nejlepší, vybere odborná porota soutěže Young Fashion Designer 2011 teprve 1. září. Do finále se probojovaly návrhy Anny Mareškové, módní značky Zajaty a Filipa Hofmanna tvořícího pod značkou Batyskaf-Skafandr. „Každý z finalistů pojal svou práci naprosto osobitě. Ze všech vyzařuje jejich dosavadní styl,“ hodnotí práci návrhářů módní designérka Daniela Podlešáková, známá jako Daya. Spolu s Pavlou Michálkovou a Hankou Zárubovou, vítězkou soutěže Czech Grand Design 2011, usedly v porotě a při výběru finalistů měly hlavní slovo. Porovnávat mohly práci 20 mladých návrhářů.
Společným zadáním bylo vytvořit módní kolekci pro gastro personál, jejíž součástí je košile, polokošile, tričko a barmanská zástěra. Návrháři měli pracovat s asociacemi, které ztvárňuje Vodka 42 Blended, zejména s nespoutaností, provokativností a emocemi. Do soutěže Young Fashion Designer 2011 se mohli zapojit studenti vysokých uměleckých škol, módní značky, za kterými stojí skupina návrhářů, či samostatně pracující tvůrci.
Odložte bílé košile
Návrhářky Lucie Barinová, Kateřina Morongová a Kristina Píchová, které stojí za značkou Zajaty, napadlo doplnit netradičně střižená trička i zástěry a košile stylovými šlemi. „Mají zareagovat na tradiční prvek používaný při odívání gastro personálu za první republiky,“ vysvětlují autorky. Kromě šlí doplňuje model i šátek, který je možné vázat u krku, ve vlasech nebo na zápěstí. Tvůrkyně Zajaty tak vsadily na nadčasovost.
Pod společnou značkou tvoří od roku 2008, už předtím ale dokázaly zaznamenat řadu úspěchů. Jejich kolekce Destruction se dostala do finále soutěže Junior v rámci Prague Fashion Week v roce 2005, o rok později byla jejich práce nominována do finále soutěže Green design v rámci mezinárodních veletrhů Styl a Kabo. Mladé autorky se ale nebojí ani jiných výzev. V roce 2009 se například dostaly do finále soutěže Svatební šaty roku.
Batyskaf-Skafandr
Filip Hofmann, další z finalistů, otiskl do svých návrhů zkušenosti s tvorbou reklamního oblečení pro gastro personál. Na svém kontě má víc než desítku úspěšných realizací. Od roku 2005, kdy přišel s vlastní kolekcí volnočasového oblečení, tvoří pod značkou Batyskaf-Skafandr. Ještě předtím spolupracoval s návrhářkou Ditou Horkou na modelech pro kolekci promo textilu Teequee.
V soutěži Young Fashion Designer 2011 chce uspět s návrhem, ve kterém počítá s kontrastním štepováním a všitými prvky vycházejícími z loga Vodky 42. Jeho kolekce zahrnuje dámská a pánská trička, košile i zástěry.
Trocha provokace neuškodí
Ani poslední z finalistek Anna Marešková není v branži nováčkem. Loni získala prestižní titul pro mladé návrháře Top Styl Designer na mezinárodních veletrzích Styl a Kabo. Spolu s Michalou Bětíkovou už prezentovala svou práci v rámci přehlídky Czech Benefashion v New Yorku, loni zvítězily v soutěži Studentská kreativita za ateliér designu oděvu a obuvi.
Ve svém návrhu pracuje s kontrastem uniformity a nevázanosti, přitom se snaží zachovat elegantní dress code. „Základem kolekce je luxusní materiál v bílé barvě, který doplňují akcenty červené a zlaté,“ vysvětluje Marešková. U dámských modelů má ženské tvary podtrhnout všitý korzet na tričkách, pánskou kolekci pak jakoby mimochodem zdobí otisk dámské rtěnky na rubu límce. Celek doplňují zlaté rukavice. Podle porotkyně Podlešákové je z práce Anny Mareškové cítit provokace a zároveň elegance. „U dámských modelů se jí podařilo vyzdvihnout ženskost, u pánských podtrhnout mužnost.“
Pro vítěze soutěže je připravena finanční odměna 42 tisíc korun, podpora umělecké tvorby a spolupráce s firmou Granette & Starorežná Distilleries po dobu tří let. Z každého vyrobeného kusu gastro oděvu z vítězné kolekce pro značku Vodka 42 Blended poputuje pět korun na konto Bariéry.