Autobusy, které vyzvedávají cestující přímo před domem, sdílená kola v místě, kde jsou skutečně potřeba nebo přehled volných parkovacích míst na palubní desce auta. Startupy v Berlíně představily alternativní vizi městské mobility.
Koncepty dopravy ve městech probrali tento týden na berlínském City Car Summitu zástupci automobilek, firmy zajišťující služby sdílení aut (carsharing) i plánovači dopravy spolu s vědci z různých oborů.
Akce měla provokovat k novému pohledu na mobilitu, což se povedlo architektovi Larsi Hesselgrenovi z londýnského ateliéru PLP Architects. „Proč vůbec auta musejí jezdit po povrchu, což nemohou být podobně jako metro v podzemí a uvolnit tak víc místa pro dětská hřiště, parky a bicykly,“ ptal se záměrně naivně. Jeden z přítomných dopravních inženýrů jeho nápad obratem zavrhl jako naprosto nerealistický.
Indové vyvíjejí autonomní vůz. Musí umět rozeznat i krávu
Hasselgren však chtěl svým vystoupením dát územním plánovačům i výrobcům aut na srozuměnou, že technický vývoj dopravních prostředků sám o sobě problémy s dopravou ve městech nevyřeší. A bude hůř. Annette Albersová, která se zabývá plánováním dopravy, na příkladu Stuttgartu ukázala, že automobilová doprava ještě zdaleka nedosáhla svého vrcholu.
Autobus až před dům
Alternativu ke stávajícímu stavu nabídl berlínský Startup door2door, s jehož platformou by mohli dopravci plánovat své trasy pružněji než doposud. Autobusy by vyzvedávali cestující poblíž jejich domovů v závislosti na tom, kolik lidí a kam má právě namířeno.
Společnost Electric Feel naproti tomu vymyslela, jak zlepšit sdílení kol. Vychází z předpokladu, že podle předpovědi počasí a plánovaných akcí lze nájemní bicykly rozvážet do míst, kde jich je zapotřebí.
Projekt Parkopedia zase nastiňuje možnost, jak s vyžitím senzorů na automobilech a satelitních snímků zjišťovat, kde ve městě se dá zaparkovat, takže by už řidič nemusel volné místo fyzicky hledat.
Vlastní auto netřeba
Na sjezdu silně zastoupení poskytovatelé služeb sdílení aut se v debatě o přeplněných ulicích drželi představy, že majitelé konečně přestanou lpět na svých vozech a raději je nabídnou do služeb některého z projektů společného užívání.
Většina aut totiž ve městech jen zbytečně stojí. Podle průzkumu Technické univerzity v Berlíně a poskytovatele služby Drive Now v jedné z berlínských čtvrtí vyplývá, že bezmála třetina majitelů aut řídí jen nerada a na svůj vůz není pravidelně odkázána. Právě této skupině by mohl carsharing jejich auto snadno nahradit.
Akce logicky přitáhla i zastánce ráznějších postojů k automobilismu. Jeden z nich, Florian Lennert z Berlínského Centra inovativní mobility InnoZ by auta vyhovující jen starším emisním normám označoval nálepkami na způsob varování známých z cigaretových krabiček.
Přečtěte si také: