Nejrychlejší, nejsilnější a nejostřejší jaguar dnešní doby ukazuje, že zatímco kdysi Británie pozvedávala průmysl v Indii, dnes to funguje obráceně
Ačkoli nejeden zvěstovatel zkázy prorokoval opak, britský Jaguar zažívá pod křídly indického průmyslového kolosu Tata nebývalou renesanci. Nejenže se dokázal vyprostit z okovů tradicionalismu, jak ukazuje neortodoxní limuzína XJ, a nejenže konečně nalezl přesvědčivou cestu do nižších pater trhu, například se čtyřválcovým turbodieselem XF 2,2 l, nejnověji se mu zachtělo dobýt kousek území ušlechtilých sportovních vozů s nepředstíraným potenciálem pro jízdu na závodních okruzích. Nový XKR-S míří přímo do srdce kategorie definované nesmrtelným Porsche 911 GT3.
Z rodu rekordmanů
Sportovní duch je pro Jaguar vlastností spíše znovunalezenou než zcela novou. Jaguar Mk II byl na konci padesátých let nejrychlejším čtyřdveřovým vozem své doby. Ikonický E-Type, který letos slaví padesáté výročí, nabídl za cenu 2256 liber tehdy senzační nejvyšší rychlost 240 km/h. Britský časopis Autocar mu ale naměřil ještě o pět kilometrů v hodině víc, a tím ho navždy zapsal do tabulky nejrychlejších sériových aut. A kdo by mohl zapomenout na legendární XJ220, jež až do příchodu McLarenu F1 v roce 1994 drželo rekord nejrychlejšího sériově vyráběného vozu planety? Jaguar tedy trochu přibarvuje, když mluví o novém XKR-S jako o svém nejrychlejším sériovém modelu všech dob. Zatímco XJ220 zvládlo v roce 1992 349,4 km/h, rychlost tohoto kupé je elektronicky omezena na pouhých 300 km/h.
Zatímco ale XJ220 bylo extrémně drahým supersportem vyžadujícím od řidiče i posádky řadu kompromisů, Jaguar XKR-S modelového roku 2012 je relativně dostupné a v každodenním provozu neobyčejně snadno použitelné luxusní kupé. Asi jako distingovaný aristokrat, který prostě rád tráví volný čas v posilovně. A je to na něm vidět. S karbonovými aerodynamickými doplňky, ostentativně vyceněnými průduchy a křiklavě modrým lakem karoserie působí XKR-S daleko dramatičtěji a jaksi „závodněji“ než model XKR. A není to jen exteriér, co se změnilo – technické modifikace daly původně nenápadnému velkému kupé novou osobnost. Přímočařejší, drsnější, agresivnější.
Oproti XKR sedí verze XKR-S o deset milimetrů blíže k zemi na tužších pružinách (o 28 procent vpředu, o 32 procent vzadu) a dvacetipalcová kola Vulcan znamenají pokles neodpružené hmotnosti o 4,8 kilogramu. Nový výfuk spolu s odpovídající úpravou softwaru řídicí jednotky daly už tak monstrózně silnému pětilitrovému osmiválci nejen vyšší výkon (o 29 kW) i točivý moment (o 55 Nm), ale zejména brutální zvukový projev. Nečekejte pečlivě modulované burácení rychlých osmiválcových mercedesů ani frenetický bojový křik ferrari, tohle je poctivá, neučesaná válečná píseň tradičních závodních vozů z americké série NASCAR. Poslouchat útočící XKR-S zvenku je snad ještě lepší než sedět uvnitř. Se stoupajícími otáčkami přechází počáteční basové dunění v divoký, arytmický řev – a to všechno se násobí odrazem od stěn a úbočí vylidněných horských údolí na jihu Portugalska, kde Jaguar představil svůj nejostřejší model vybraným evropským médiím. Byla to dobře zvolená lokalita.
Ohromující v horách i na trati
Křivolaké, mnohdy úzké a nezřídka zvlněné horské silnice daly naplno vyniknout netušené hloubce jízdního nadání tohoto speciálního auta. Kde by člověk vzhledem k tradičně komfortní orientaci Jaguaru a úctyhodným proporcím kupé řady XK čekal třeba energický, ale v každém případě důstojně rezervovaný jízdní projev, XKR-S ve skutečnosti předvádí manýry hodné skutečného sporťáku. Přesně a dravě zatáčí, nenechá se vyvést z klidu nerovným povrchem, a když v poslední třetině vlásenky razantně sešlápnete plyn, nebojí se pomocí elektronicky řízeného samosvorného diferenciálu poslat všechnu sílu motoru tam, kde je jí potřeba nejvíc – na vnější zadní kolo. A to všechno za ohlušujícího zvukového doprovodu osmi rozzuřených válců, dopovaných kompresorem se dvěma mezichladiči stlačeného vzduchu.
Neméně schopně se Jaguar projevuje také na závodním okruhu. Mezi dobře situovanými řidiči-gentlemany po celém světě rychle stoupá obliba takzvaných „track days“, volných jízd na závodní trati, jako je třeba ta u města Portimao. Stabilizační program nabízí vedle opatrného základního nastavení a úplné deaktivace také režim TracDSC, který dovolí větší míru příčného zrychlení – jinými slovy vám umožňuje bavit se malými smyky a nedostat se přitom do velkých problémů. Radost kazí jen svéhlavé reakce šestistupňové automatické převodovky a v menší míře také nejasná odezva brzdového pedálu.
Vzácná kombinace talentů
Ačkoli na závodních okruzích se XKR-S rozhodně neztratí, jeho nejsilnější parketou budou přesuny mezi nimi. Anatomicky „ušaté“ sedačky nabízejí takový rozsah seřízení jako v luxusních mercedesech a nejsou o nic méně pohodlné. Blahobytně ztvárněný interiér přímo vybízí k tomu, abyste v něm strávili dlouhé hodiny, a kultivovanost je na takto rychlé a schopné auto příkladná. Jaguar tu ve skutečnosti dokázal skloubit tři těžko slučitelné věci: sportovní talent, okouzlující charakter a přesvědčivé cestovní kvality. Jen drobnosti typu chaotického zobrazení navigace vám čas od času připomenou, že sedíte v malosériovém produktu ještě nedávno zaostávající automobilky. Zdá se, že zatímco kdysi Británie pozvedávala průmysl v Indii, dnes to funguje obráceně.
Plusy
zvuk, pro který stojí za to žít
hravý, ale kontrolovatelný podvozek
plnohodnotné cestovní kvality
Minusy
nevyzpytatelná automatická převodovka
matoucí grafika navigace
chybějící držadlo nad dveřmi spolujezdce
Jaguar XKR-S
Cena: 3 169 392 Kč Motor: kompresorem přeplňovaný V8 5,0 l, 405 kW, 680 Nm Zrychlení z 0 na 100 km/h: 4,4 s Nejvyšší rychlost: 300 km/h (el. omezena) Spotřeba 12,3 l/100 km