Na dlouho očekávanou změnu obchodního zákona si budeme muset ještě pár let počkat.
I tak nás ovšem letos čeká několik právních změn, které mohou mít na chod firmy zásadní vliv.
Letos v červenci nabude účinnosti zcela nový zákon o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů (č. 300/2008 Sb.), krátce se mu říká zákon o datových schránkách. Tento předpis reaguje na upřednostňování prostředků elektronické komunikace, se kterým se setkáváme stále častěji i v obchodním světě. Zavádí informační systém datových schránek. Ten umožní změnit dosavadní pravidla platná pro doručování dokumentů mezi orgány veřejné moci a podnikateli. „Cílem tohoto opatření má být zrychlení a zefektivnění komunikace osob s úřady,“ konstatuje právník Ivan Rámeš z advokátní kanceláře Havel & Holásek.
Ministerstvo vnitra zajistí zřízení datových schránek u všech orgánů veřejné moci. Jenže tím zdaleka neskončí. „Od léta budou muset své datové schránky mít a využívat i všechny osoby zapsané v obchodním rejstříku, právnické osoby zřízené zákonem a organizační složky podniku zahraničních právnických osob zapsané v obchodním rejstříku,“ doplňuje Rámeš. Stejná povinnost měla platit i pro všechny advokáty a daňové poradce. Ti si však vymohli tříletý odklad. Své schránky tedy budou muset mít až od roku 2012.
Nový princip doručování
Úřední poštou v datových schránkách ale doručovací novinky nekončí. Na spadnutí je totiž i stěžejní zákon reformy justice. Podle tiskové mluvčí ministerstva spravedlnosti Zuzany Steinerové se jedná o nejvýznamnější novelu občanského soudního řádu za posledních deset let. V současné době čeká na podpis prezidenta republiky. Účinná by měla být počínaje červencem letošního roku.
Plánovaná změna by měla zabezpečit výrazně rychlejší a efektivnější rozhodování soudů. Každý, kdo se nezdržuje na adrese svého trvalého pobytu, bude mít povinnost nahlásit soudu nebo centrální evidenci obyvatel adresu, na kterou mu mají zasílat soudní písemnosti. Pokud si nebude přebírat poštu ani na této adrese, půjde to k jeho tíži. „Podle mého názoru je změna systému doručování veskrze pozitivní,“ hodnotí novelu advokát Jan Täubel, z advokátní kanceláře Allen & Overy. Obyčejné zásilky (vhazované do schránky rovnou) budou považovány za doručené, pokud adresát neprokáže, že schránku vybírat nemohl. „Důvodem, který ho omluví, bude například hospitalizace. Doporučené zásilky pak budou do schránky vhozeny po uplynutí desetidenní úložní lhůty. Nebude-li zásilku kam vhodit, bude vrácena soudu, který sdělení vyvěsí na úřední desce. Tímto bude za doručenou považována i ona,“ popisuje Täubel.
Nabývání nemovitostí cizinci
Důležitá změna čeká i devizový zákon. Novela, kterou v současné době projednává parlament, by měla zrušit další omezení nabývání nemovitostí cizinci. V souladu s plány legislativců a požadavky Evropské unie by měla být účinná již v květnu. „Počínaje tímto měsícem by tak cizinci mohli například přímo kupovat byty,“ upozorňuje advokát Lukáš Janíček z advokátní kanceláře CMS Cameron McKenna. V mnoha jiných zemích Evropské unie už takové nákupy cizinců omezeny nejsou. U nás však omezující zákonná úprava převodů nemovitostí dosud platí.
Zelené karty
Dalším „cizineckým zvýhodněním“ jsou takzvané zelené karty. Přinesla je novela zákona o pobytu cizinců na území České republiky. A hovoří o nich rovněž novela zákona o zaměstnanosti. Obě jsou účinné od ledna. Zelená karta ve zvláštních případech opravňuje cizince k dlouhodobému pobytu v České republice, jehož účelem je zaměstnání. „Za cizince přitom nejsou považováni občané Evropské unie, Evropského hospodářského prostoru a jejich rodinní příslušníci,“ upozorňuje advokátka Ivana Fára z advokátní kanceláře CMS Cameron McKenna.
Žádost o vydání zelené karty je nutné podat na zastupitelském úřadě České republiky v zahraničí. V Česku je možné žádat o zelenou kartu pouze ve výjimečných případech. Zelené karty cizincům umožňují získat povolení k zaměstnání v mnohem kratší době, než tomu bylo doposud. „O jejich udělení rozhoduje ministerstvo vnitra. To musí rozhodnout do třiceti dnů ode dne podání žádosti. Správní poplatek za žádost činí jeden tisíc korun,“ popisuje advokátka Fára. Zelená karta slouží nejen jako povolení k zaměstnání, ale rovněž jako povolení k pobytu cizince na území Česka.
„Zelená karta bude vydána u pracovních míst, která nebudou v době třiceti dnů od nahlášení volného pracovního místa úřadu práce obsazena českým občanem, občanem jiného členského státu Evropské unie nebo jejich rodinnými příslušníky,“ vysvětluje Fára.