Jihočeský kraj volá po dostavbě dopravní infrastruktury včetně dálnice D3
Malebný kraj rybníků a romantických zámků, vybaví se většině lidí, když se řekne jižní Čechy. Jihočeský kraj se přitom může chlubit také velmi dobrými ekonomickými výsledky, zejména nízkou nezaměstnaností ve výši 5,3 procenta (údaj Českého statistického úřadu ke konci srpna) a pátým nejvyšším hrubým domácím produktem na obyvatele mezi čtrnácti kraji České republiky včetně Prahy. I proto si týdeník EURO vybral právě České Budějovice pro uspořádání druhého pokračování své řady diskusních setkání EURO Municipal, tentokrát s názvem Projekty rozvoje Jihočeského kraje. Záštitu nad akcí, která se uskutečnila v hotelu Budweis, převzal Úřad vlády České republiky, patronem byla advokátní kancelář Rowan Legal. Generálními partnery se staly společnosti Deloitte Czech Republic a PPF Banka, role partnera se ujaly Euroskop.cz, Český rozhlas 1 Radiožurnál, televize Z1 a společnost Ipsos Tambor.
Evropský příspěvek
Významnou roli v rozvoji Jihočeského kraje, stejně jako dalších českých regionů, sehrávají v posledních letech evropské dotační programy, jejichž úlohu připomněl na úvod budějovického setkání ministr pro místní rozvoj Kamil Jankovský. „Regionální operační programy patří k těm nejlépe čerpajícím, proto jsem rád, že se nám pro ně na tento a příští rok podařilo zachovat kofinancování ze státního rozpočtu. A to navzdory původním návrhům ministerstva financí na okamžité zrušení státního příspěvku ve výši 7,5 procenta,“ řekl Jankovský. „Navíc se snažíme v rámci Evropské komise prosadit, aby soukromé zdroje byly také uznatelné jako kofinancování,“ doplnil ministr, na kterého se snesla řada dotazů zejména z řad zástupců místní samosprávy. Například starostka Tábora Hana Randová Jankovskému vytkla, že vláda přesouvá na větší obce dodatečné povinnosti, a přitom se jim nejenže nenavyšují příjmy, ale dokonce se mají snižovat. „Máme dohodu, že v příštím roce bude vytvořen nový systém rozpočtového určení daní. Ovšem my můžeme jen zmenšit disproporce mezi příjmy větších a menších obcí jejich přerozdělením, ale neumíme dostat do systému více peněz,“ odpověděl Jankovský.
Minus osm set mega
Ani budějovické setkání EURO Municipal se nevyhnulo tématu důsledků ekonomické krize. „Jen loni náš kraj přišel na daních o zhruba 800 milionů korun, i proto krajský rozpočet skončil schodkem téměř 188 milionů korun,“ potvrdil hejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola s tím, že navzdory poklesu příjmů se kraj snažil některé investice a dotační programy navyšovat. „Například prostředky v programu obnovy venkova jsme meziročně zvýšili z loňských 70 na letošních 80 milionů,“ upřesnil. Jen těmito investicemi lze podle něj zabránit vysídlování jihočeských vesnic. „I proto významně čerpáme i z fondů Evropské unie, na které jsme jen loni přispěli jednou miliardou korun,“ doplnil Zimola s tím, že ústřední prioritu Jihočeského kraje představuje rozvoj dopravní infrastruktury. „Z toho důvodu logicky tlačíme ministerstvo dopravy k pokračování výstavby dálnice D3 a rychlostní komunikace R3 do Dolního Dvořiště s cílem zapojit se do evropské dálniční sítě. Také připravujeme masivní investici do letiště v Českých Budějovicích, aby se stalo mezinárodním a mohlo vypravovat lety i mimo Schengenský prostor,“ objasnil hejtman. Jak dodal, na rozvoj komunikací v jižních Čechách přispěje společnost ČEZ. Ta poskytne 1,6 miliardy korun, ze kterých se zaplatí obchvaty měst a posílení kapacity asi 40 kilometrů silnic II. a III. třídy.
Energetické Eldorádo
To, že ČEZ přispěl na opravu silnic právě v Jihočeském kraji, samozřejmě není náhoda. Energetický gigant chce totiž dále rozšiřovat kapacity Jaderné elektrárny Temelín, která má v budoucnu hrát v tuzemské energetice ještě větší úlohu než dosud. „Česká republika se chce vydat cestou vyváženého palivového mixu, který má být primárně postaven na výrobě elektřiny z jádra, což sebou nutně nese dostavbu dalších bloků Temelína,“ potvrdil místopředseda Energetického regulačního úřadu (ERÚ) Blahoslav Němeček s tím, že cílem Česka je nezávislost na dovozu elektřiny. „Strategie energetické soběstačnosti je samozřejmě správná,“ pochválil ERÚ vedoucí partner oddělení řízení rizik Deloitte Czech Republic Vladimír Vaněk, se kterým souhlasil i ředitel odboru výstavby jaderných elektráren ČEZ Petr Závodský. „Například Rakousko, Maďarsko a Slovensko jsou dnes deficitní ve výrobě energie, velké problémy s klasickými elektrárnami má i Polsko a Německo zůstalo soběstačné jen díky prodloužení životnosti svých jaderných zdrojů. Dovážet není odkud,“ popsal situaci Závodský a dodal, že jaderná energetika zažívá velký boom. „Dnes se ve světě staví 59 bloků jaderných elektráren, dalších 149 je jich plánováno. Budeme-li s dostavbou Temelína otálet, můžeme čekat na dodávky technologií hodně dlouho, výrobců jaderných bloků není zase tolik,“ varoval Závodský.
Rakouská inspirace
Posledním významným tématem, kterému se v jižních Čechách nelze vyhnout, je cestovní ruch. „Náš kraj je díky potenciálu přírodních i kulturně-historických památek jednou z turisticky nejatraktivnějších oblastí České republiky. Nově také rozvíjíme zážitkovou turistiku,“ potvrdil hejtman Zimola a dodal, že kraj bude svým návštěvníkům nabízet produktové balíčky. „Proto jsme vytvořili region přátelský k dětem a uvažujeme o tom samém i pro seniory, lázeňské klienty a milovníky dobrého piva,“ předeslal Zimola.
Jeho slova doplnil ministr Jankovský, který avizoval změny v lákání zahraničních návštěvníků. „Nejsem přívrženec toho, aby měl CzechTourism své výsadky v řadě zemí světa. Úředník s kanceláří v desátém patře mrakodrapu světové metropole prostě plné letadlo turistů nezajistí. Musíme se podívat, jak turisty láká například Rakousko, a zaměřit se více na své sousedy. Dále je třeba vylepšit naši přítomnost na internetu v oblasti vyhledávání ubytování. Navíc není zaručena kvalita služeb, každý hotel si může udělit, kolik hvězdiček chce,“ popsal Jankovský na závěr budějovického EURO Municipal oblasti, ve kterých bude jím vedené ministerstvo iniciovat změny.