Fúze AOL a Time Warner
Ted Turner se v pondělí 10. ledna ráno usmíval. Měl k tomu důvod. Ze dne na den se jeho jmění rozšířilo o dvě a půl miliardy dolarů. Stalo se tak po té, co největší světový internetový poskytovatel America Online (AOL) pohltil nejrozsá hlejší globální filmový, hudební a tiskový konglomerát Time Warner (EURO 4/2000). Důsledky tohoto spojení však budou větší než zmíněný úsměv Teda Turnera, jenž byl zástupcem předsedy sboru ředitelů Time Warner.
Splynutí dvou mediálních gigantů je největší fúzí v historii. AOL má v současné době 22 milionů předplatitelů. Navíc vlastní Compuserve s dalšími dvěma a půl miliony zákazníků. Hodnota AOL byla před fúzí vyčíslena na 163,2 miliardy do larů. Time Warner s přibližně 75 miliony klientů měl cenu 83,5 miliardy dolarů. Britský deník Financial Times odhadl hodnotu nové korporace AOL Time Warner na 335 miliard dolarů. To jsou čísla, která přinesou vážné starosti všem případným konkurentů m nové společnosti, ať už se jedná o Disney, AT&T nebo společnost Bertelsmann.
Přestože hodnota akcií AOL se po oznámení fúze snížila, analytikové tvrdí, že to je jev dočasný. Podle nich hodnota akcií nové korporace výrazně přesáhne původní hodnoty obou společností, z čehož budou profitovat akcionáři.
„Ve své podstatě je tato fúze spojení dvou vysoce tvořivých společností, které zrychlí vývoj a využití celé nové generace interaktivních služeb a obsahu, vyslovili se ve společném memorandu po oznámení dohody zakladatel a předseda AOL Ste ve Case a šéf Time Warner Gerald Levin. Světový tisk pojmenoval uvedenou fúzi jako mediální revoluci a předpověděl novou éru komunikace a získávání informací i zábavy. Jejich optimismus není neopodstatněný. Internet je v současné době přístupný z drtivé části pouze přes telefonní linky. Ty mají omezenou možnost přenášet informace a nejsou schopny přenášet digitální signál. Kvůli tomu je svět internetu většinou statický - texty, fotografie, nekvalitní video a hudba . Deník New York Times přirovnává získávání informací z internetu k srkání husté polévky tenkou slámkou. AOL Time Warner poskytne zákazníkům pořádnou naběračku.
Telefonní společnosti si už po řadu let lámou hlavu nad tím, jak urychlit internetový přístup a jak předcházet informačním zácpám. Cílem je vytvoření širšího přístupového kanálu, takzvaného broadbandu, který by umožnil rychlejší přístup k nelim itovanému množství informací. Do vývoje digitálních telefonních linek a bezdrátových a satelitních technologií byly investovány stovky milionů dolarů. AOL Time Warner chce využít již existující sítě, která má schopnost kvalitního přenosu téměř neomezeného množství informací - sítě televizních kabelů.
Time Warner je totiž po AT&T druhým největším americkým distributorem televizní kabelové sítě. Má přístup k třinácti milionům domácností a navíc vlastní stanici HBO, která slouží dalším 35 milionům amerických ro- din. Celkově má Time Warner kabelový přístup k přibližně dvaceti procentům všech amerických domácností. Byla to zřejmě právě tato kabelová síť, která sehrála hlavní roli v rozhodnutí jednačtyřicetiletého Steva Case koupit Time Warner za 150 mil iard dolarů.
Používání kabelové sítě urychlí kromě přístupu na internet a samotného surfování zároveň pohodlný přístup k produktům společnosti Time Warner. Předplatitelé budou moci používat své počítače jako televizní přijímač. Ve vysílací kvalitě budou zák azníci schopni sledovat například CNN nebo HBO. Za příslušný poplatek nebude problém stáhnout si během několika minut kterýkoliv film z největší filmové databáze na světě Warner Bros. Uživatelé internetu si budou moci snadno předplatit třeba interne tové vydání časopisu Time či Sports Illustrated, které Time Warner vlastní. Hudba stažená z internetu bude mít digitální kvalitu. Steve Case, Gerald Levin, Ted Turner a další představitelé AOL Time Warner si mnou ruce. Nejenže budou schopni poskytnout svým zákazníkům lepší služby, ale hlavně předplatitelská základna obou originálních společností se zdvojnásobí a pravděpod obně vzrostou i předplatitelské poplatky. Navíc lze předpokládat, že kvalitní nabídka přiláká další miliony zákazníků. Jsou tedy všichni včetně předplatitelů, majitelů a vedoucích spokojeni? Ne tak docela.
Hned po zprávě o fúzi se objevily varovné hlasy, že nová korporace je příliš velká a že hrozí monopolizace trhu. Skeptici tvrdí, že zákazníkova volba se nerozšíří, ale naopak zmenší. I když je na la- mentování ještě brzy, obavy kritiků mohou být v budoucnu oprávněné. Bude například předplatitel AOL Time Warner moci na internetu zhlédnout film jiné společnosti než Time Warner? Bude možné poslechnout si album, které nepatří Warner Music Group? Bud e možné na internetu používat search engine, který není vlastnictvím AOL? Na tyto a podobné otázky zatím nelze odpovědět. Dobrým příslibem je fakt, že americká společnost je řízena zákony tržní ekonomiky a když zákazník něco chce, tak to většin ou dostane. Navíc mají Spojené státy výkonné federální orgány, které ostře sledují vznik monopolů a mají moc je případně rozbít. Příkladem z poslední doby je soudní spor Microsoftu.
AOL Time Warner má po spojení 79 tisíc zaměstnanců a je těžké v tuto chvíli zhodnotit, jak fúze ovlivní jednotlivé divize a pracoviště. V atlantské centrále CNN se prozatím splynutí neprojevilo.
Po každé oslavě ale přijde kocovina. Objevují se obavy, že fúze povede e konsolidaci podniků, což znamená propouštění. Diskutují se také možnosti, jak by se CNN vyrovnalo se snížením svého obrovského mnohamilionového rozpočtu. Na druhé straně šéfové tele vizní stanice ujišťují své pracovníky a veřejnost, že „CNN bude nadále jako doposud zprostředkovávat prvotřídní světové zpravodajství a že žádné radikální změny nejsou plánovány .
(více o internetových technologiích na str. 48)