Co potáhne růst spotřeby dál, když ve třetím autě nemá kdo jezdit a v druhém domě kdo bydlet?
Autor: Jakub Stadler
V současné době se diskutuje častěji o tvarech oživení a méně o tom, jestli recese již skončila. Pozitivní obrázek kazí již „jen“ nezaměstnanost a spotřeba. Oba ukazatele jsou přitom klíčové pro udržení rychlosti ekonomického růstu a pro uzavření kapitoly ekonomické krize.
Co potáhne spotřebu dál?
Zatímco akciím stačí růst spotřebitelské důvěry, reálné ekonomice nikoli. Spotřeba v USA klesá, i když podle posledních údajů pomaleji. Potenciál jejího růstu je omezený mírou nasycenosti trhu a ekonomicko-demografickým profilem domácností.
Při oživení ve 30. letech domácnosti kupovaly auta, protože je většina z nich neměla. Nenasycenost trhu výrazně pomohla růstu soukromé spotřeby a celé ekonomiky. Současný automobilový průmysl nemůže dál poskytovat takový potenciál růstu, jestliže na každou domácnost připadají více než dvě auta.
Při pokrizovém oživení začátkem 80. letech převzal hlavní roli trh s bydlením, protože trh s auty byl již v té době více méně nasycen. Minimálně jedno vozidlo měla tehdy téměř každá domácnost, ale dům na hypotéku vlastnila asi jen třetina. To byla příležitost nejen, jak se rychleji dostat z recese, ale jak zajistit růst na několik let dopředu. Za čtvrt století dospěl trh s bydlením do podobného stavu nasycenosti jako automobilový průmysl počátkem 80. let. Dnes bydlí ve vlastním přibližně stejná většina domácností, jako měla svoje vlastní auto v roce 1984. Co tedy potáhne růst spotřeby dál, když ve třetím autě nemá kdo jezdit a v druhém domě kdo bydlet?
Demografický profil spotřebitele představuje další limity
Vyšší reálné příjmy a životní úroveň přivedly strukturu výdajů domácností do stavu, ve kterém se staly rizikem pro celou ekonomiku.
Více na Finance.cz.