Její vliv na vyšší ceny ropy je patrný všude
Chcete vědět, proč se ropa pohybuje kolem 130 dolarů za barel? Významným, ale přehlíženým faktorem je napjatá situace na trhu s motorovou naftou, která teď u amerických čerpadel stojí v průměru 4,72 dolaru za galon. Po naftě je velká poptávka zčásti proto, že se jí používá větší množství v Číně k provozu továren a výrobě elektrické energie. Velmi nedávno se zvýšilo používání dieselgenerátorů po zemětřesení v provincii S'-čchuan. Na druhé straně jezdí na naftu více automobilů v Evropě. A přísnější normy pro obsah síry v USA i v Evropě snížily množství nafty, jež lze vyrobit z barelu ropy. Výsledek: rafinerie svádějí boj o dodávky ropy i při dnešních vysokých cenách, protože pořád ještě mohou vydělávat spousty peněz tím, že z ropy budou vyrábět žádanou naftu. Podle firmy Platts, která se ve skupině The McGraw-Hill Companies zabývá informacemi o energiích a kovech, stál barel nafty k datu 27. května asi o 32 dolarů více než barel lehké louisianské sladké ropy. Benzinu je naproti tomu hodně, takže cenově převyšoval ropu jen o šest dolarů. „Vládne nafta,“ uvádí John Kingston, ředitel mající ve firmě Platts na starosti ropu. V napjaté situaci na trhu s naftou je nejpodivnějším faktorem etanolový boom. Rafinerie nepotřebují vyrábět tolik benzinu, když do něho v současnosti přimíchávají spousty etanolu. Méně benzinu znamená méně vodíku, který je vedlejším produktem rafinace benzinu. Takže je méně vodíku k použití pro výrobu nafty s nízkým obsahem síry, konstatuje Phil Verleger, šéf poradenské firmy PKVerleger z coloradského Aspenu. To je další příklad zákona o bezděčných důsledcích.
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
PŘEKLAD: Jiří Kasl