Češi mají šanci chytit se například při zakázkách na digitalizaci a robotizaci ekonomiky nebo v obnovitelných zdrojích a jejich propojování novým podzemním vedením
Význam Německa jako obchodního partnera pro české podniky stále roste.
Německo je pro tuzemskou ekonomiku nejvýznamnějším obchodním partnerem s podílem téměř 30 procent na celkovém obratu českého zahraničního obchodu, přičemž v případě vývozu se jedná o ještě vyšší podíl. Přes 32 procent českého exportu směřuje právě do Německa.
Už v roce 2011 vznikla v Německu vize Industrie 4.0 jako projekt pro budoucnost a byla poprvé představená na veletrhu Hannover Messe v roce 2013. Tato vize digitálního průmyslu vyvolala velký zájem nejen u veřejnosti, ale také v odborných kruzích a velmi brzy se rozšířila do všech zemí Evropské unie.
Vedle Německa a jeho Industrie 4.0, Francie a jejího projektu Industrie du Futur, italského projektu Fabbrica Intelligente či amerického Industrial Internet nezůstalo pozadu ani Česko, kdy byla v srpnu roku 2016 vládou schválená Iniciativa Průmysl 4.0.
„Německo je pro Českou republiku důležitým partnerem, přičemž obě naše země spojuje skutečnost, že potřebují inteligentní digitální řešení. Struktura německého a českého průmyslu si je podobná a výrobci jsou spolu úzce provázáni,“ říká bývalý ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.
Příležitost pro české firmy neznamená přitom jen nástup Průmyslu 4.0, ale také rozvoj obnovitelných zdrojů v Německu.
Ten není spojený jen s dodávkami a montáží jednotlivých energetických instalací, ale i s vytvářením nových sítí pro přenosy energie z obnovitelných zdrojů.
„Jedná se o přenosné linky, které se jmenují SuedLink a SuedOstLink, které přenášejí elektřinu ze severu Německa na jih.
SuedLink má vést od Šlesvicko-Holštýnska přes Dolní Sasko, Severní Porýní-Vestfálsko, Hesensko, Bavorsko do Bádensko-Württemberska. SuedOstLink spojuje Sasko-Anhaltsko s Bavorskem. Investice bude nejspíš 15 miliard eur, přičemž náklady na SuedLink by měly dosáhnout deseti miliard, na SuedOstlink pěti miliard eur,“ popsal ambiciózní energetický projekt Adam Jareš, ředitel kanceláře CzechTrade Düsseldorf. Na projektu se už v současnosti pracuje a má být dokončený v roce 2025.
Kvůli odporu německé veřejnosti proti stavbě nového elektrického vedení na sloupech, které by kazily ráz krajiny, přitom tamní legislativa tuto oblast přísně reguluje. „Od prosince 2015 musí být stejnosměrné vedení podzemním kabelem,“ upozornil Adam Jareš.
Gigantický energetický projekt je příležitostí pro české podniky. „České firmy mohou sledovat výběrová řízení a tendry buď na portálu www.evergabe-online.de, nebo na stránkách provozovatelů přenosových sítí,“ upozornil Adam Jareš.
České firmy přitom nebudou odkázané jen na navazování kontaktů na vlastní pěst. Německá kancelář CzechTrade v Düsseldorfu plánuje dodavatelské fórum pro nákupní centrálu koncernu innogy.
„Plánujeme představit české dodavatele v energetice. Bude to pro ně příležitost dodávat pro innogy v celé Evropě, kde tato společnost působí. Informace budou zveřejněny na webových stránkách CzechTrade,“ upozornil Adam Jareš.
Agentura CzechTrade loni podpořila při vstupu na německý trh celkem 259 firem. „Meziročně se jedná o nárůst o více než 50 procent,“ uvedl generální ředitel agentury CzechTrade Radomil Doležal. Německá pobočka CzechTrade v Düsseldorfu je nejvytíženější z 51 kanceláří agentury CzechTrade na světě. Za prvních jedenáct měsíců loňského roku tuzemské firmy vyvezly do Německa zboží za 1,19 bilionu korun, což je meziročně o tři procenta více.