Kauza veřejné zakázky na e-shop k elektronickým dálničním známkám stála na začátku letošního roku funkci ministra dopravy Vladimíra Kremlíka. Za projekt měl původně stát zaplatit až 400 milionů korun. Po kritice laické i odborné veřejnosti byla zakázka nakonec zrušena a vypsána znovu. Kolik bude celý systém stát, ale dosud není jasné. Jediné, co lze nyní v souvislosti s elektronickou známkou s jistotou tvrdit, je, že stát už kvůli přípravě celého projektu podepsal smlouvy přibližně za 18 milionů korun. Ani jedna ze smluv přitom nepřesáhla hodnotu dvou milionů korun, čímž spadly mezi zakázky malého rozsahu, u nichž platí jednodušší pravidla a lze je zadat konkrétnímu dodavateli napřímo. V rámci některých těchto smluv navíc už Státní fond dopravní infrastruktury začal dodavatelům platit.
Na začátku loňského roku fond podepsal poradenskou smlouvu s rakouskými experty ze společnosti Asfinag Commercial Services, kteří měli připravit „návrh a implementaci elektronického dálničního kuponu“. Seniorní poradci vídeňské firmy si za hodinu práce přišli na bezmála tři a půl tisíce korun bez DPH, přičemž smlouva byla zastropována právě dvěma miliony korun.
Podobných smluv přitom vzniklo víc.
Jak týdeník Euro zmapoval, za poradenství podepsal fond tři smlouvy v celkové hodnotě čtyř milionů korun. Navíc už utratil 1,4 milionu za znalecký posudek k nabídkám v rámci výběrového řízení na dodavatele celého systému, které pak bylo stejně zrušeno. Vybraná Znalecká kancelář Dr. Ludvíka přitom vyhodnotila původní cenu zakázky jako přiměřenou.
Sociální sítě za půl milionu
Státní fond také uzavřel loni v srpnu smlouvu s PR agenturou Ewing Public Relations na mediální podporu při přechodu na elektronické kupony celkem za dva miliony korun. „Vzhledem k povaze projektu, který je velmi komplexní a přináší změny, jež se týkají řidičů nejen v rámci České republiky, jsme uzavřeli smlouvu se společností Ewing PR za účelem popularizace projektu u široké motoristické veřejnosti v ČR i v zahraničí,“ řekla týdeníku Euro Terezie Bezkočková ze Státního fondu dopravní infrastruktury. V rámci této smlouvy fond využil například služby krizové komunikace, tvorbu tiskových zpráv či grafické práce včetně loga elektronické známky, přičemž jen toto logo vyčíslili jeho tvůrci na 100 tisíc korun. V plánu je zde utratit dalších až 400 tisíc korun za správu sociálních sítí, které s projektem mají seznámit veřejnost.
Fond také během loňského roku uzavřel dvě smlouvy na právní poradenství k projektu elektronické známky s advokátními kancelářemi Havel & Partners a Rowan Legal, shodně za maximální cenu plnění ve výši dva miliony korun. Přitom s jednatelem posledně jmenované kanceláře Rowan Legal Martinem Janouškem je nyní exministr dopravy Kremlík ve sporu. Obvinil ho, že mu Janoušek v prosinci nabídl úplatek ve výši 1,5 milionu korun. Advokát Janoušek po něm údajně chtěl, aby dohled nad výběrem mýtného zůstal společnosti CGI a nebyl svěřen státní firmě Cendis. Janoušek obvinění popřel a podal na Kremlíka trestní oznámení. Celým případem se teď zabývá policie.
Dvě smlouvy celkem za čtyři miliony korun podepsal fond s již zmíněnou státní společností Cendis neboli Centrem dopravních informačních systémů ministerstva dopravy. Zakázky se týkaly „návrhu řešení kontrolních stanovišť“ či „vypracování datového modelu a API rozhraní pro projekt elektronické dálniční známky“.
Státní firma Cendis také nakonec získala bez výběrového řízení ostře sledovanou zakázku na supervizi mýtného systému, již původně stát přiklepl společnosti CGI a kterou nakonec nový ministr dopravy Karel Havlíček zrušil.
Ani jedna ze smluv přitom nepřesáhla hodnotu dvou milionů korun. Jednalo se tedy o zakázky malého rozsahu.
O autorovi| JAN NOVOTNÝ, novotnyj@mf.cz