Menu Zavřít

Bezplastový Patron

2. 12. 2019
Autor: Euro.cz

Čepický „minipivovar" končí s PET lahvemi Pamatuje si ještě někdo na craftovou značku Patron, která měla sídlit v Čepicích na Klatovsku? V roce 2016 šlo o reklamní kampaň průmyslového dinosaura Gambrinus, který se tak pokoušel bořit mýty a převlékl své pivo do craftového županu.

Přestože od té doby spilkou proteklo mnoho tisíc hektolitrů piva a skupina Plzeňský Prazdroj změnila majitele, západočeská značka Gambrinus stále platí za největšího odpůrce českého craftu. Ač se její sesterské podniky Pilsner Urquell či Radegast snaží najít s minipivovary společnou řeč.

V této souvislosti je dost zajímavé poslední rozhodnutí manažerů z Gambrinusu.

Stejně jako řada minipivovarů, kterým se tak rádi vysmívají, se rozhodli ukončit prodej piva vPET lahvích. „Všichni víme, že jednorázové plasty jsou problém, který zbytečně znečišťuje naše okolí. Proto omezíme jejich produkci a od nového roku přestaneme naše pivo nabízet v plastových obalech. Češi jsou pivní národ, který pořád preferuje lahvové a čepované pivo,“ říká za Gambrinus Roman Trzaskalik, marketingový ředitel skupiny.

Pivovar se chlubí, že tak sníží produkci plastových obalů až o 334 tun ročně, což představuje čtrnáct kamionů. Z obchodů by tak měla desítka Gambrinus ve velkých 1,5litrových obalech zmizet na přelomu ledna a února 2020.

Váhu nezveřejňujeme

Jak už to tak ale bývá, ani tímto řešením se pivovar nezbaví závislosti na plastu.

I když přestane plnit svou světlou desítku do PET lahví, což lze chápat jako skvělý reklamní tah, další tuny plastových pytlů spotřebuje v restauracích, které nabízejí jeho tankové pivo.

Hospody využívají právě jednorázových umělohmotných vaků, aby se pivo v tancích nesetkalo se vzduchem. Kolik plastu tak Gambrinus ročně spotřebuje, je však tajné. „Vaky do tanků se pořizují hromadně pro všechny značky zportfolia. Jejich přesné počty ani váhu ale nezveřejňujeme,“ reaguje Zdeněk Kovář z Plzeňského Prazdroje.

Otázkou tak je, jaký efekt bude mít to, že se pivovar zřekne PET lahví, což je nejlépe recyklovatelný a zpracovatelný plastový odpad. Navenek to působí hezky a značce to jistě v očích řady pijanů pomůže, ale jde o vypočitatelné řešení.

Průmyslové pivovary totiž už dávno pochopily, že velké PET lahve nemají žádný ekonomický efekt a jen kanibalizují celou značku a prodej v tradičních obalech, jakými jsou nerezové KEG sudy. 0

bitcoin_skoleni

O autorovi| Ondřej Stratilík, stratilik@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?