Za auta starší osmnácti let se bude připlácet 25 procent navíc
Automobiloví veteráni se k dopravnímu podnikání nehodí. Jejich majitelé, kteří si to myslí, to záhy poznají. Na silniční dani. Za automobily starší osmnácti let se totiž bude připlácet 25 procent navíc. I šetřílci mezi dopravci se budou muset poohlédnout po něčem novějším, i tak je daň vyjde až na 51 tisíc korun za nákladní soupravu ročně. Zato vlastníci nových vozidel podle vládního návrhu zákona o dopravní dani skoro polovinu daně ušetří. Daňová nirvána potrvá tři roky. Po ní bude následovat tříleté přechodné období, kdy budou platit šedesát procent, než nastoupí platba základní dávky.
Vymysleli to páni ministři dobře. Daň podporuje nové automobily, které jsou vždy bezpečnější než starší modely, navíc obvykle méně spalují a mají vyšší nároky na emise, což nepřehlédnutelně snižuje negativní vliv autodopravy na životní prostředí. Na druhé straně je návrh ohleduplný i k méně solventním dopravcům. Osmnáct let je dost na to, aby automobil vrátil vynaložené prostředky a vytvořil očekávaný zisk. Další ždímání výkonů z obstarožního čadícího motoru je už společensky škodlivé. A daň zvednutá o 25 procent je pro každého varováním. Po našich vesnicích stále ještě jezdí různé „fekály“, které se silniční dopravy skoro neúčastní, zato jejich emise jsou větší než u deseti dvaceti velkých moderních kamionů.
To vše se samozřejmě vztahuje i na osobní automobily, využívané k podnikání. Našince, kteří mají pocit, že stále něco platí a nevědí za co, a používají auta jen k osobní potřebě, je třeba ujistit, že se jich žádné výhody ani sankce netýkají. Chtělo by se říct: škoda. Vždyť na našich silnicích jezdí 35 procent aut starších patnácti let a jen šest procent mladších než dva roky.
Největší přínos zákona je ovšem ve škrtu daně pro auta na zemní plyn, propan-butan a biolíh (85 procent) i pro elektromobily a auta s hybridními motory. Zatím to nestojí za řeč, ale právě tento zákon určitě otevře stavidla.