Pohotové Spoty: Chytrá technologie, ale hloupé hračky
Odehrálo se to asi před rokem. Byly dvě hodiny ráno a předseda představenstva Microsoftu William H. Gates III stále chrlil jeden e-mail za druhým. Na tom by nebylo nic divného, ale tentokrát se místo operačních systémů a herních konzol zabýval technikou mnohem menší a skromnější: magnety na ledničku, hodinkami a přívěsky na klíče. Popoháněl totiž své vývojáře, aby tyhle drobnůstky proměnili v maličké informační systémy, a bombardoval je nápady – třeba, jak zajistit, aby si lidé mohli číst horoskopy nebo čísla tažená v loterii na svých hodinkách.
Ne všechny Gatesovy nápady se ujaly. Ale letos 8. ledna uvedl na výstavě spotřební elektroniky v Las Vegas prototypy nových inteligentních přístrojů. Microsoft hodlá vybavit všechny možné drobné přístroje tak, aby dokázaly přijímat krátké informace vysílané na radiových vlnách VKV. První věcička už spatřila světlo světa: hodinky ve stylu amerického komiksového detektiva Dicka Tracyho, které umí mimo jiné sledovat kursy akcií a zprávy o dopravních zácpách. Firemní laboratoř chystá i magnety na ledničku, které ukazují aktuální skóre sportovních zápasů a budíky, které vás vzbudí dřív, když je cesta do práce mimořádně ucpaná. Některé z nápadů znějí na první pohled hloupě, ale Gates tvrdí, že možnosti techniky jsou „prostě ohromující“.
Technologie, která tohle všechno umožní, se jmenuje Spot (Smart Personal Objects Technology - technologie inteligentních osobních předmětů). Přelomový vynález využívá čip vyvinutý Microsoftem a firmou National Semiconductor. Tvůrci hodlají vytvořit systém informačních služeb a informace pak vysílat rychle rostoucí armádě inteligentních přístrojů. „Chceme stlačit cenu těchto zařízení tak, aby je mohli mít lidé úplně všude,“ říká Richard F. Rashid, první viceprezident Microsoftu pro výzkum.
Jenže než se Spot rozběhne, čeká Microsoft řada těžkých úkolů. Nejtvrdším oříškem patrně bude vytvořit služby tak atraktivní a praktické, že za ně lidé budou ochotni platit. Výrobci hodinek a technologické firmy už léta vytrubují do světa, že jsou k mání počítačové hodinky, a marně čekají, až si je někdo koupí. V září ale dostanou další šanci. Hodinářské firmy Fossil, Citizen a finský výrobce sportovních hodinek Suunto uvedou na trh chronometry Spot za 120 až 300 dolarů. Microsoft sice ještě nezveřejnil ceny za příslušné služby, ale Gates předpokládá, že to bude „přibližně kolem 99 dolarů ročně“. A to je moc, prohlašuje Michael Gartenberg, ředitel výzkumu poradenské firmy Jupiter Research.
Microsoft s projektem z finančního hlediska příliš neriskuje. Softwarový gigant do Spotu investoval pouhých 50 milionů dolarů – což jsou pro firmu s 40 miliardami v hotovosti drobné peníze. Aby pokryla náklady, musí službu koupit 500 tisíc zákazníků. I tak je však návratnost Spotu pro firmu vedlejší – daleko víc jí záleží na nové technologii a zkušenostech, které z tohoto kroku načerpá.
Gatesův Microsoft vstupuje s novou nabídkou do oboru zvaného ubiquitous computing (což lze volně přeložit jako všudypřítomná výpočetní technika). Tento pojem je pro elitu technologického sektoru jakýmsi svatým grálem. Po celá léta se firmy pachtí, aby vyvinuly způsob, jak vtěsnat inteligentní systémy do nejrůznějších přístrojů a zařízení. Jejich často utopické vize by chtěly propojit celé zástupy přístrojů tak, aby každý komunikoval s každým, a nastavit takové informačních toky, které by zákazníky provázely téměř na každém kroku jejich života. Mnohé skončily nezdarem. Například software Jini od firmy Sun Microsystems, který měl běžným spotřebním předmětům od ledniček až po auta zajistit připojení k internetu, a tím i monitorovat jejich činnost. Jini se nedokázal prosadit, přestože od jeho uvedení na trh uplynuly už čtyři roky.
Dosavadní aktivity Microsoftu v nových spotřebitelských oborech se setkávaly s úspěchem, řekněme, střídavým. Společnost se dlouho snažila vyvinout software pro interaktivní televizi. Ovšem digitální stereoreproduktory a sluchátka zapojovaná do počítače nepřežily ani rok. „Spot má všechny rysy stylu, kterým Microsoft uvádí na trh své produkty – nejdřív řež a potom měř,“ komentuje Gartenberg.
Jedním z problémů je, že většina potenciálních zákazníků firmy už má plno jiných „všudypřítomných informačních zařízení“ – mobilů, pagerů i kapesních počítačů. Mobilní operátoři například nabízejí informace o výsledcích loterie, dopravní situaci nebo varování před bouřemi a špatným počasím. „Pokud ‚chytré‘ hodinky nenabídnou to, co jiné přístroje neumí, skončí jako krátkodobý módní výstřelek,“ varuje Todd D. Slater, analytik maloobchodního prodeje u firmy Lazard Freres & Co.
Gates je však přesvědčený, že může nabídnout něco nového. Majitelé Spotu dostanou zcela čerstvé informace, aniž by museli byť jen vytočit číslo nebo vyhledat internetovou přípojku pro kapesní počítač. „Tato technologie je ideální pro jednosměrné okamžité zprávy,“ říká.
Microsoft začal na Spotu pracovat v roce 1999. Nejprve musel sehnat čip, který bude umět zpracovávat data a přijímat rádiové vysílání. A navíc být malý a laciný. Firma zadala základní požadavky výrobci čipů, společnosti National Semiconductor, která přijímá individuální zakázky. National požadované dodal za cenu kolem deseti dolarů za kus.
Samotní výzkumníci Microsoftu se zaměřili na nepříliš užívanou část pásma vln VKV, na němž by mohly být informace vysílány. Informace poputují po internetu nebo ze satelitu do rozhlasových stanic, které je budou vysílat přijímačům v každém spotřebiči. Firma podepsala dohody se šesti rozhlasovými společnostmi a díky tomu pokryla všechna větší severoamerická města. Spot nabídne také v Evropě a v Asii, tam však vysílací smlouvy dosud neuzavřela.
Úspěch inteligentních hodinek a jim podobných zařízení však přes všechnu úžasnou techniku stojí a padá s tím, jestli Gates a spol. dokážou spotřebitele přesvědčit, aby platili za data dodávaná do předmětů běžné denní potřeby. Když je nepřesvědčí, zůstanou inteligentní hodinky pouhým odpadem v propadlišti dějin.
Spot na startu? Technologie Spot od Microsoftu (Smart Personal Objects Technology) umožňuje drobným přístrojům přijímat jednoduchá data jako kursy akcií nebo aktuální skóre sportovního zápasu. Gates začíná s hodinkami, ale má další plány.
Náramkové hodinky Stačí stisknout pár tlačítek a už víte, co vás cestou do práce čeká. Fossil, Citizen a finský výrobce sportovních hodinek Suunto je budou nabízet už v létě, a to v cenách od 120 do 300 dolarů.
Přívěsek na klíče
Microsoft předpokládá, že dámy asi nebudou stát o velký displej na zápěstí. Přišel tedy s přívěskem na klíče, který dodá tytéž informace.
Budík
Jakmile cestovatel vybalí zavazadlo, budík se automaticky nastaví podle místního časového pásma. Navíc se umí synchronizovat s kalendářem majitele.
Magnet na ledničku
Sportovní kluby by mohly prodávat „inteligentní“ magnety označené týmovým logem. Na jejich displeji by se automaticky zobrazovaly aktuální výsledky zápasů a klubové novinky. Přenos dat by mohly platit ze své kapsy a za magnety si účtovat jen malý poplatek.
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Martin Janda, LangPal Associates