Kontrarozvědku zajímalo, jak funguje satelitní navigace firmy Toyota
Bezpečnostní informační služba jim obyčejně posílá svodky o teroristech, mafiánech, pašerácích zbraní, tunelářích a špionech, kteří pracují proti českým zájmům. Před pár dny ale mohli významní a bezpečnostně prověření tuzemští úředníci a politici nalézt v materiálech od kontrarozvědky téměř reklamní dvoustranu: tajná zpráva se zabývala technickými detaily satelitní DVD navigace společnosti Toyota. Japonská automobilka přitom toto zařízení, které řidiče bezpečně dovede ke zvolenému cíli, běžně montuje do všech svých luxusnějších modelů. Mluvčí BIS říká: musíme přece sledovat ty nejmodernější trendy.
Tady odboč!
Zpráva BIS o japonském navigačním systému vzbudila mezi některými adresáty rozruch, hlavně prý mezi armádní generalitou. Vojáci se údajně ptali: „Proč vyvíjíme vlastní nákladné navigační prostředky, když si je můžeme normálně koupit?“ Z jejich reakce se dá odvodit, že na podobném systému pracují. Oficiálně však armáda tvrdí, že o žádném samostatném vývoji systémů satelitní GPS navigace se neuvažuje. „Momentálně používáme pouze komerční zařízení družicových systémů navigace a ani do budoucna zatím vlastní vývoj neplánujeme,“ řekl týdeníku EURO mluvčí vojenské tajné služby Ladislav Šticha.
Materiál kontrarozvědky vojáky asi oslovil, dopodrobna totiž popisoval, co systém Toyoty dokáže. Najde prý například adresu pouze podle zadaného telefonního čísla a města. Kdekoli v Evropě. Systém vám celou trasu vyznačí na digitální mapě a dovede vás až do cíle. Nejen obrazem, ale dokonce i hlasem. Automat vám vždy včas řekne, kdy odbočit. „Navíc tam stálo, že mají všechny mapy jen na jediném DVD disku. A prý podepsali nějakou speciální smlouvu s Američany, a mohou proto využívat jejich družice a poskytovat přesnější údaje,“ řekl týdeníku EURO jeden z adresátů zprávy kontrarozvědky.
Co je o svém výrobku ochoten sdělit sám výrobce, aniž by věděl, že se o něj zajímají média? „Systém pracuje s globálním lokalizačním systémem GPS, gyroskopem a databází uloženou na DVD romu, který obsahuje mapy a díky těmto zdrojům informací zajišťuje přesnou lokalizaci polohy vozidla ve vztahu k cíli cesty,“ uvádí expert Toyota Motor Czech Aleš Krejčí. „Aktuální polohu vozidla vypočítá na základě signálů ze satelitu, ze snímačů na vozidle a údajů na mapě. Spojení probíhá v minimálních intervalech, je prakticky on-line a je podmíněno především otevřenou oblohou mezi GPS anténou a satelitem. Při průjezdu tunelem jsou pak využívána čidla pohybu otáčení kol a trasa je odpočítávána,“ dodává Krejčí. Otázku na druhy využívaných satelitů ale už nechává expert bez odpovědi: „Těmito informacemi nedisponujeme.“
Na internetu a v příručkách Toyoty se víc technických údajů o navigačním systému také nedá nalézt, není tedy úplně jasné, kde BIS čerpala pro svou zprávu podklady. Záhadou zůstává i to, k čemu konkrétně by systém mohla využívat česká armáda.
Armáda verze 3D.
Z veřejně dostupných informací je zřejmé, že oproti oficiálnímu prohlášení česká armáda GPS technologie využívá celkem intenzivně. „Česká armáda obecně používá GPS přijímače pro autorizované uživatele v souladu s bezpečnostní politikou USA,“ sdělil týdeníku EURO vedoucí katedry vojenských informací o území Univerzity obrany v Brně Václav Talhofer. „Přijímače vyrábějí hlavně americké firmy pro potřebu NATO. Běžně dostupné komerční přijímače byly používány zejména pro ukázky a výcvik, v současné době se již zpravidla nenakupují,“ dodal Talhofer.
Armádní Geografická služba spravuje například takzvaný modulární navigační systém, který „integruje technologii GPS s digitálními mapovými produkty a digitálními databázemi“. Systém umožňuje práci s digitálními armádními mapami států NATO. Umožňuje třeba „prostorovou analýzu zájmové oblasti s využitím 3D modifikace“. Je velmi pravděpodobné, že i další armádní systémy velení a řízení sil využívají jako základu GPS.
Pikantní na celé věci je, že zatímco české armáda nyní čerpá informace o satelitní navigaci od japonské automobilky, původně bylo vše opačně: za vznikem původních satelitních navigačních systémů stáli právě vojenští experti. Sice ne čeští, ale američtí. USA začaly s umisťováním navigačních družic na oběžnou dráhu již v 60. letech, o deset let později spustily i vývojovou fázi momentálně nejpoužívanějšího systému GPS – Navstar. Ten pracuje naplno od roku 1995. Byl původně určen jen pro vojenské účely, to se ale po skončení studené války změnilo.
I když by tedy vojáci měli být technologicky o hodně napřed a nemuseli by se zajímat o výrobky soukromých firem, má svodka BIS o navigaci Toyoty podle některých jejích adresátů svoji cenu: „Je dobře, že sledují i takové věci. Někdy je to jen zajímavé čtení, jindy se ale dají takové informace výhodně využít,“ uvedl jeden z příjemců zprávy týdeníku EURO.
„O zařízení, které používáme, nemůžeme veřejně mluvit,“ říká mluvčí BIS Jan Šubert a dodává, „mohu ale potvrdit, že u různé techniky, která nám může být užitečná, sledujeme nejmodernější vývojové trendy.“