O prodej nepotřebných lehkých bitevníků L-159 Alca usiluje stát již několik let.
Zatím však rezavějí v hangárech a ročně spolykají desítky milionů korun za nejnutnější údržbu. Nyní se konečně zdá, že se armádě přece jen podaří několika strojů se zbavit.
Zájem o lehké bitevníky L-159 Alca v zahraničí v posledních dnech opět ožívá. Delegace sněmovního výboru pro obranu pojede podle zdrojů týdeníku Profit v březnu či dubnu podpořit prodej 12 až 24 nevyužívaných kusů do Nigérie. Tato africká země o přebytečné letouny z výzbroje české armády projevila zájem již dříve, jednání však uvízla na nedostatku peněz. Hovoří se také o možném obchodu s Bolívií. „Jedná se ale například i s Maďarskem,“ prozrazuje zdroj z ministerstva obrany.
Bolívijský barter
V případě Bolívie se jedná o barter pěti letounů L-159 za jedno nové taktické dopravní letadlo CASA v hodnotě 500 až 600 milionů korun s opcí na prodej dalších tří kusů letounů tohoto typu se společností European Aeronautic Defence and Space Company (EADS). Ministerstvo obrany nyní jedná. Případný další přesun letounů L-159 do Bolívie by zajistil právě tento evropský zbrojařský obr.
„V současné době probíhají rozhovory s cílem dohodnout detaily kontraktu a připravit vládě ke schválení návrh smlouvy,“ přibližuje vedoucí oddělení tiskové a informační služby ministerstva Jan Pejšek. Rezort obrany chce smlouvu podepsat během tohoto čtvrtletí. První taktický letoun CASA C-295M by mohla česká armáda dostat do jednoho roku.
Spekuluje se, že letouny by mohly skončit v Bolívii, protože prezident Evo Morales údajně přikázal koupit šest těchto bitevníků za 1,16 miliardy korun. Česká oficiální místa naši účast v tomto předprodeji popírají, šlo by údajně výhradně o aktivity EADS. „Nevím o tom, že by se v Bolívii s někým jednalo,“ prohlašuje prezident Asociace obranného průmyslu České republiky Jiří Hynek. Má obavy, jestli nejde o další „kachnu“, jako v minulosti již tolikrát. Dodává však, že jakýkoli prodej L-159 je výhodný, neboť vzdušné síly je nepotřebují a jejich údržba stojí měsíčně zbytečné miliony navíc.
Jednání s EADS vede domácí obchodník se zbraněmi Omnipol, který má být vývozcem L-159. „V Bolívii s nikým nejednáme, když tam někdo prohlašuje, že to koupí, tak je to velká chiméra,“ odmítá tuto možnost generální ředitel Omnipolu Michal Hon. Připomněl, že Omnipol před několika lety s Bolívií skutečně jednal o dodávkách pěti až deseti letadel, nebylo však ujasněno financování. „Rozhovory pokračují, zájem ze strany Bolívie je seriózní,“ namítá však zdroj blízký Omnipolu. „Bolívie není na seznamu zbrojního embarga OSN, takže vývoz tam je určitě možný,“ dodává Hynek. Vývoz však musí povolit USA, neboť L-159 je „prošpikována“ americkou avionikou, a jejich vztah k tamnímu režimu rozhodně není vstřícný.
Nigerijská cesta
Jednání se opět vzkřísila i s Nigérií. Tato africká ropná velmoc má chtít v lepším případě dvě letky, tedy 24 letounů L-159. V obchodě se angažovaly Aero, ČKD Export (dříve Škodaexport) a Pamco. Nyní se údajně dohodly, že jednat bude pouze Aero. Tehdejší Škodaexport o smlouvě jednal již před několika lety.
„Hledaly se možnosti v nigerijském rozpočtu, ale tamní vláda nedokázala do něj tento obchod nějak vměstnat,“ líčí nejmenovaný zdroj, který tehdy u jednání byl. Hodnotu kontraktu nechce nikdo vyčíslit, nový letoun L-159 stál mezi 15 až 20 miliony dolarů. Od té doby však dolar oslabil a letadla zestárla.
Armádní kotrmelce
Vybavení české armády domácími podzvukovými letouny je fiaskem pro státní kasu. Kupní smlouvu na dodávku ohromných 72 kusů L-159 uzavřely ozbrojené složky s výrobcem Aero Vodochody už v červenci 1997. První letouny rolovaly do hangárů v roce 2000, poslední stroj zde zakotvil před pěti lety. „Na pořízení 72 kusů letounů L-159 bylo vynaloženo 35 miliard korun,“ uvádí Pejšek.
Již po pěti měsících od ukončení dodávek vojsko zjistilo, že 47 letounů vlastně vůbec nepotřebuje a chce se jich zbavit. Některé kvůli lepší prodejnosti byly předělány na dvoumístné cvičné verze. „Ke snížení počtu provozovaných letounů došlo především v důsledku ekonomických změn a reforem, včetně redukcí výdajů na obranu,“ snaží se obchod vysvětlit Pejšek.
Ministerstvo obrany nyní usiluje o prodej „černého Petra“ v Evropě, jihovýchodní Asii, Latinské Americe a severní Africe. Rýsuje se též pomoc ze strany BAE Systems, jež prodává nadzvukové stíhačky Gripen a jejich součinnost s L-159 je doložena společným působením v české armádě. „L-159 se vždy propagují při nabídkách Gripenů, nedávno například v Rakousku,“ dodává místopředseda sněmovního výboru pro obranu Antonín Seďa.