Do konce října se má rozhodnout o osudu výroby osobních automobilů u nás. Profit č. 7/1990, strana 1 Po dlouhých jednáních o tom, co dále s mladoboleslavskou Škodovkou, doprovázených četnými a divokými spekulacemi, se blíží rozuzlení.
|| Do konce října se má rozhodnout o osudu výroby osobních automobilů u nás.
Profit č. 7/1990, strana 1 Po dlouhých jednáních o tom, co dále s mladoboleslavskou Škodovkou, doprovázených četnými a divokými spekulacemi, se blíží rozuzlení. Do konce září se měly předložit nabídky zahraničních firem a do konce října se má rozhodnout vlastně o tom, v čem budeme v budoucnu jezdit, jestliže se rozhodneme pro tuzemský vůz. Toto rozhodnutí se ale nedotkne jen milionů motoristů, ale také desítek tisíc lidí v autoprůmyslu zaměstnaných. Z těch, kteří chtěli jakoukoli formou spolupracovat s mladoboleslavským výrobcem osobních automobilů, mnozí odpadli. Původně bylo rozhodnuto, že zájemci mají podnikatelské záměry předložit do poloviny září. Jenže se objevila francouzská státní automobilka Renault s návrhem, který jistě zalahodil. Především však těm, kteří mají rádi monopoly a „zabíjení více much jednou ranou“, tedy řešení několika problémů jedním rozhodnutím Renault, zjednodušeně řečeno, navrhl řešit nejen problémy výroby aut v Mladé Boleslavi, ale v celém státě naráz - pochopitelně pod jeho ochranou. VE HŘE JSOU DVĚ FIRMY Objevil se nový termín pro předložení podnikatelských záměrů, a tím byl konec září. Ve hře jsou nyní prakticky dvě firmy: Renault a německý Volkswagen. Odborníci se kloní na tu druhou stranu. Podnikatelské záměry posoudí skupiny odborníků a výrobce, dále pak skupiny odborníků zahraniční firmy Price Waterhouse a obě dají dobrozdání a doporučení. Pak přijde na řadu ministerstvo strojírenství a elektrotechniky ČR. A jak to u nás bylo zvykem, možná ještě někdo další. Vím, je to pro ekonomiku podstatné rozhodnutí. Vím však také, že se výrazně dotkne výrobce, a tak si myslím, že jeho stanovisko by mělo mít svoji váhu. Dnes tam říkají - chceme, aby se rozhodovalo ekonomicky, nikoliv politicky. Musíme si říci na rovinu o co jde. V naší zemi má řada lidí výhrady vůči Němcům, hlavně ze starší generace. Příčiny jsou vcelku jasné i pochopitelné a netřeba je příliš rozebírat. Spojení obou německých států znamená vytvoření silného jedince - hospodářsky i politicky. Automobilka Volkswagen byla založena v roce 1938 za Hitlera jako státní podnik. O jejím rozvoji se dá hovořit až po válce. V roce 1960 byla firma privatizována, kdy 20 % akcií získala spolková vláda, 20 % spolková země a zbytek tvořily lidové akcie. Získané prostředky vytvořily nadaci, která působí do dneška. Podporuje vědu a výzkum v přesně stanovených úkolech, např. rozvoj biotechnologií. ZÁPADONĚMECKÝ NÁPADNÍK VEDE?
Privatizace trvala několik týdnů a přede dvěma roky měla pokračování, když spolková vláda akcie rozprodala. Dnes vlastní firmu VW celkem 740 000 akcionářů s výjimkou 20 % patřících spolkové zemi mezi nimi není podle P. Schleleina z oddělení pro styk s veřejností žádný vlastník, který by vlastnil třeba jen 1 % akcií, všichni mají méně. Přinejmenším o tom nevědí. Základní kapitál firmy činí 1,5 mld. DEM, akcie jsou vystaveny na 50 DEM, každá. Ze základního kapitálu jsou akcie v hodnotě 300 mil. DEM přednostní. Znamená to, že jejich držitelé nemohou hlasovat, ale zato mají vyšší výnos. Konkrétně loni činil výnos takové akcie 18,75 DEM, po zdanění pak 12 DEM, kdežto u kmenové akcie 17,19 DEM resp. čistých 11 DEM. Mimochodem, akcie s nominální hodnotou 50 DEM se na trhu prodávají za více než 400 marek.
Loňský obrat VW dosáhl 65,4 mld. DEM při zisku 1,038 miliardy marek. Proti předloňskému roku je to zvýšení zisku o třetinu. Vzhledem k obratu to není nijak zvlášť vysoké číslo, ale A. Konrad, jeden z vedoucích představitelů této firmy, uvedl, že mají vysoké náklady např. na výchovu učňů.
Celkem bylo minulého roku ve světě vyrobeno necelých 50 mil. automobilů, v Evropě pak skoro 16 milionů. Ve VW se loni dostali na rekordních 2 947 569 vozů, když proti roku předchozímu výroba stoupla o 3,5 procenta. Pro neodborníky uveďme, že tento nápadník mladoboleslavské Škodovky vyrábí auta tří značek -Audi, Volkswagen a Seat. Nejoblíbenější (slovně asi i u nás) je Golf, který loni posedmé v nepřetržité řadě obsadil první místo v evropské statistice nově zaregistrovaných vozidel. Auta se vyrábějí s různými motory, karosériemi, v různých barvách a v dalších obměnách, že celkový počet provedení činí několik set.