Češi jsou na ceny velice citliví a před Vánocemi o to více. Někdy sami sebe pomlouváme, že máme slevy jako národní sport. Nevím, jestli je správné dávat to za zlé lidem. Na začátku tohoto trendu totiž stál spíše nedostatek invence firem, které postavily veškerý svůj marketing na slevách. Nejsme ale jediní. Slevy milují i jinde ve světě. A opět platí, před Vánocemi ještě více. Proto je tak oblíbeným i Black Friday.
Black Friday je svátek, který k nám dorazil ze Spojených států amerických a z Kanady. Právě tam se totiž slaví. Teorií, proč se tento svátek takto jmenuje a kde vlastně má svůj počátek, je více. Jedna říká, že jeho původ souvisí se světovou hospodářkou krizí v roce 1929. Krach na newyorské burze nastartoval vlnu obřích slev, kterými se obchodníci snažili opět nastartovat obchody. V dnešní podobě se Black Friday slaví od 90. let a k nám, ale i do jiných států světa se dostal většinou až s boomem online nakupování.
Kdy se Black Friday slaví?
Tento nákupní svátek nemá pevné datum. Každoročně připadá na první pátek po americkém Dni díkuvzdání. A i ten je pohyblivým. Letošní Black Friday připadá na pátek, 29. listopadu 2019. Hned za ním, v pondělí, následuje tzv. Cyber Monday, další nákupní svátek se slevami. Takže mnozí obchodníci nabízí jakýsi prodloužený víkend slev.
Jak vypadá nákupní šílenství v USA?
I když mluvíme o svátku, Black Friday žádným oficiálním svátkem není. A přesto. Především v Kalifornii je běžné, že zaměstnanci dostávají v tento den volno. Dříve se na Black Friday otevíraly obchody již v šest ráno. Dnes jich řada otevře hned po půlnoci. Obchod mnohdy zahájí oficiální výprodeje. Ceny jsou skutečně rapidně nižší. Slevový marketing není v USA tak zprofanovaný jako u nás, a tak zákaznici na Black Friday slevy reagují skutečně ve velkém.
Black Friday po Česku
Nebyl by to český manažer, kdyby nepřišel s marketingovým kaufem – udělat Black Friday již na jaře. Jiný, ve snaze doběhnout toho od konkurence, zahájil zas Vánoce v září. Takto se ničí hezké tradice… Na podobné „skvělé“ nápady nejspíš došla nakonec akce Heuréky: Den bez poštovného. Letos už se nekoná. K čemu taky, když den bez poštovného se stal naprosto zprofanovaným marketingovým trikem. Proč trikem? Protože zatímco u Heuréky byla minimální cena objednávky v rámci této akce skutečně nízká, jiní prodejci minimální cenu nastavili mnohem mnohem výš. A akci si dělali kdykoliv sami a po svém.
Vánoce klepou na dveře
Pro Čechy je Black Friday skvělá příležitost, jak ještě bez stresu nakoupit na internetu vánoční dárky. Do Vánoc zbývají cca tři týdny, takže pokud kupujete přes internet zboží, u kterého prodejce tvrdí, že je skladem, je pravděpodobné, že i Česká pošta i personálně podceněné přepravní služby dokážou vaši objednávku ještě včas doručit. Předvánoční špička pak již zcela zásadně prodlužuje dobu doručení zásilek, nebo se do Vánoc nestihnou doručit vůbec.
Kolik letos utratíme za vánoční dárky?
Pátral jsem po nějakém oficiálním výzkumu na rozumně velkém vzorku respondentů, ale čísla se liší průzkum od průzkumu. Nejčastěji se potkávají na částce cca 6500 Kč za vánoční dárky, přičemž dalších více než 5000 Kč utratíme v průměru za vánoční výzdobu a jídlo na štědrovečerní tabuli. Nejčastěji nakupovanými dárky jsou elektronika, knihy, oblečení, hračky, parfémy a dárkové poukazy. Zajímavé je, že právě knihy a hračky zažívají díky vánočním nákupům skutečně enormní zájem o tento sortiment v podobě raketového zvednutí objemů prodeje. Dárečky své nejbližší rodině kupuje téměř 90 % Čechů. Polovina z nás obdaruje i své přátelé, každý desátý obdaruje i své kolegy v práci.
Pojďte letos nepromeškat Black Friday. Podívejte se na přehled slev, který připravil portál Slevovekody.cz, a to včetně doporučení, jak nenaletět. Mnozí obchodníci u nás totiž ve snaze nabídnout do očí bijící slevy, před Black Friday ceny nejdříve enormně navýší, aby pak měli kam zlevňovat.