Black Friday každoročně připadá na čtvrtý pátek v listopadu a už od svého vzniku je oslavou konzumního způsobu života. V posledních letech se navíc z USA rozšířil i do Evropy, přičemž také zde si ho zákazníci velmi rychle oblíbili.
Podle serveru BBC navštívilo loni v průběhu tohoto víkendu americké kamenné prodejny téměř třiasedmdesát milionů lidí. Další tři miliardy zákazníků si pak zboží nakoupily online. Avšak vzhledem ke skutečnosti, že během Black Friday nezřídka kdy dochází k obrovskému chaosu, prázdným regálů, nebo dokonce fyzickému násilí, rozhodli se mu někteří maloobchodníci vzdorovat, nebo si jej přinejmenším značně upravit.
Chystáte se na nákupy během Black Friday?
K této skupině prodejců se řadí například nábytkářský gigant IKEA, jenž v minulosti přišel s vlastní alternativou v podobě takzvaného Zeleného pátku. Ten trval po celý listopad 2022 a spočíval v tom, že zákazníkům, kteří v tu dobu prodali společnosti zpět svůj starý nábytek, se zdvojnásobil počet kreditů využitelných pro další nákupy.
Podobný přístup zvolil také americký prodejce oblečení Everlane. V prvních letech svůj e-shop na Black Friday zavíral, nyní se však rozhodl, že nechá zákazníky nakupovat a vydělanou částku věnuje na dobročinné účely.
Firemní hodnoty a image, ale i obchodní strategie
U některých značek je rozhodnutí motivováno jejich firemními hodnotami a image. Jde především o maloobchodníky zaměřené na ekologicky a sociálně uvědomělé klienty. „Zkrátka jim nedělá dobře účastnit se propagační akce, která podporuje zbytečnou spotřebu,“ řekla BBC Lisa Hutchesonová, výkonná ředitelka retailové strategie v J.C. Williams Group, a dodala, že tito prodejci chtějí zůstat věrni účelu a hodnotám své značky.
Nezapojit se do Black Friday ale může být pro obchodníky výhodné i z hlediska marketingu a financí. Dokazuje to například americký výrobce outdoorového oblečení a doplňků REI, který bojkotem konzumního svátku získal obrovskou mediální pozornost čítající sedm milionů impresí (zobrazení dané reklamy). A při takových číslech většinou zákazníci přicházejí ve velkém.
Okamžité výdělky versus dlouhodobé zisky
V případě luxusních brandů spočívá strategie v něčem trochu jiném – snaží se, aby nabídnutými slevami své výrobky neznehodnocovaly. Proto se Black Friday a podobných akcí neúčastní například ani technologický gigant Apple, šperkařská firma Tiffany, výrobce udržitelného oblečení Patagonia nebo česká módní značka Elisha.
„Na našich modelech je vysoký podíl ruční práce, a pokud bychom chtěli zákazníky nalákat jen na slevy, hodnotu výrobků bychom sami devalvovali. Zakládáme si na vysoké krejčovině a velmi pečlivě vybíráme materiály, neprodáváme výhodnou cenu, ale kvalitu,“ doplnila pro Euro.cz designérka a majitelka značky Eliška Tomková.
V high-end segmentu navíc není tak vysoká pravděpodobnost impulzivních nákupů, na kterých je Black Friday z velké části založený. A spousta prodejců nechce prodělat jen proto, aby nalákala zákazníky, jež nebudou dostatečně loajální a vždy je zaujmou pouze zlevněné produkty. Mnohem více si totiž zakládají na věrnosti stálých klientů, které zajímají kvalitní produkty s dlouhou životností. „Jejich hodnota je trvalá a nezávisí na propagačních akcích,“ uzavřela Hutchesonová.