Má v sobě něco z SUV, něčím připomíná kombi, k tomu přidává tvary kupé, velkorysost MPV a charakter komfortní limuzíny. A aby toho nebylo málo, automobilka BMW tohoto „podivína“ označila přídomkem Gran Turismo.
Foto: BMW
V Mnichově si evidentně cestování ve stylu GT vykládají po svém – nutno říct, že dost odvážně. Na druhou stranu, nejde o nějaké výrazné překvapení. BMW v posledních letech dělá hodně věcí po svém a ortodoxní fandové značky často kroutí hlavou. Stačí připomenout modely X1 nebo X6. Leckdo si jistě klepal na čelo i po představení „pětky“ GT a možná se i zeptal: „K čemu tohle je?“
Překvapivý luxus
Auto, které kombinuje prvky různých a tak odlišných segmentů, se samozřejmě nemusí líbit každému. Zvlášť kontroverzní je mohutná záď, která dodává vozu specifický, nezvyklý vzhled. To i přesto, že přední část jinak jednoznačně odhaluje příslušnost ke slavné bavorské značce.
Po otevření dveří – mimochodem BMW tu vůbec poprvé u auta se dvěma páry bočních dveří použilo bezrámovou konstrukci – však případné rozpaky z vnějšího vzhledu bezpochyby zmizí. Interiér je luxusní, vzdušný a mimořádně příjemný. A nezáleží, jestli sedíte na předních sedadlech nebo na těch zadních. Pobyt v tomhle BMW je jednoduše parádní zážitek. K tomu ale GT přidává i významnou míru praktičnosti.
Zadní sedadla jsou totiž posuvná, mají polohovatelná opěradla a dají se také sklopit, pokud potřebujete zvětšit objem prostoru pro náklad. V takovém případě vznikne zcela rovná plocha a pro zavazadla je najednou k dispozici celých 1 700 litrů. V základním uspořádání pojme kufr 440 litrů. Šikovná je i možnost otevřít od zavazadlového prostoru buď celé víko, nebo jen kolmou část – pak vstup do kufru připomíná sedan.
Úsporný naftožrout
Takže zatím tu máme vůz s nezvyklými tvary, který v kabině úspěšně spojuje dojem luxusní limuzíny i velkoprostorového MPV. Pod kapotou však už podobná překvapení nenajdeme. O chod testovaného Gran Turisma se staral starý známý naftový šestiválec o objemu tří litrů, s výkonem 245 koní a 540 Nm točivého momentu. V kombinaci s pohonem všech kol xDrive jde o ideální volbu.
Síly má řadový šestiválec dostatek, dvoutunový kolos zrychlí z klidu na stovku za 6,9 sekundy. Motor kromě toho potěší příjemným projevem, při klidné jízdě se chová kultivovaně, snahu o rychlejší přesun pak doprovází hutným bručením. Umí být také úsporný, na slušné spotřebě 8,7 litru na 100 kilometrů během testu měla podíl i znamenitá osmistupňová samočinná převodovka ZF. A v neposlední řadě vychází ze všech nabízených motorizací varianta 530d finančně nejvýhodněji.
BMW 530d xDrive GT
motor | vznětový šestiválec |
objem | 2 993 cm3 |
max. výkon | 180 kW (245 k) |
max. toč. moment | 540 Nm |
max. rychlost | 235 km/h |
z 0 na 100 km/h | 6,9 s |
spotřeba | 6,9 l/100 km |
cena test. verze | 2 011 625 Kč |
Vše v jednom
Už pohled na GT naznačí, že zábavu je třeba hledat u jiných modelů značky. Skutečně, chování Gran Turisma připomíná částečně SUV, částečně limuzínu – do zatáček se nevrhá s takovým nadšením, jaké vídáme u ostatních BMW, nenutí řidiče k žádnému dovádění. Nic na tom nemění ani možnost zvolit si tužší nastavení podvozku. Jde hlavně o komfort a pohodlí, což je správně.
Velkým kladem je také přítomnost pohonu všech kol xDrive. Díky němu se z „gétéčka“ rázem stává jedno z nejpoužitelnějších aut pro všechny myslitelné i nemyslitelné situace a podmínky. K charakteru se hodí i řízení, které není tak strmé jako u ostatních „bavoráků“.
BMW 530d xDrive GT je jako eintopf. Nejen kvůli bavorskému původu, ale i smícháním spousty nejrůznějších přísad do jednoho „hrnce“ – a jako celek to chutná náramně. Proto nepřekvapí sebevědomá cena. Nejlevnější Gran Turismo vyjde na 1 422 500 korun. Na lepší model si připravte nejméně 1 487 500 korun.