Menu Zavřít

BMW X5 M: Rozdivočelý mamut

23. 10. 2011
Autor: profit

BMW X5 M váží dvě a půl tuny, ale na stovku zrychlí z místa dříve, než napočítáte pět sekund. Dává to vůbec smysl?  

Foto: BMW

Benzínovým nadšencům jistě není třeba divizi M představovat. Po dlouhá léta bylo písmeno M symbolem pro rychlost, vzrušení, vášeň a pořádnou dávku zábavy za volantem – tohle všechno dokázali odborníci na motorsport modelům BMW, které si vzali do parády, celkem spolehlivě dodat. Jenže nedávno se stalo něco, co někteří fandové sportovních provedení vozů bavorské automobilky chápou jako zneuctění značky. Do programu divize M byla zařazena i mohutná SUV X5 a X6. A ať si říká kdo chce co chce, „esúvéčka“ vzrušující a zábavná ze své podstaty nejsou. V divizi M tak před sebou měli nadmíru obtížný úkol. Navíc ani trochu podobný čemukoli, co dělali předtím.

Mohla být radikálnější

Stopy úprav jsou na voze znát. Stačí se podívat na masivní nasávací otvory a rozšířené blatníky. Vypadá to až trochu strašidelně. A taky nabubřele. Není divu, že ostatní řidiči blížící se X5 M dost často uhýbají. Mohou si pak užít i zajímavý pohled na záď, které dominuje čtveřice koncovek výfuku.

I přes jasně viditelné změny vzhledu ale tahle „emková“ verze mohla být ještě radikálnější a odlišnější. Podobně lze vnímat také interiér, který je sice špičkový, kvalitní, luxusní a mimořádně komfortní, ale že sedíte v „über X5“, není moc znát. Naznačují to jen karbonový dekor některých prvků a především emblémy M. A pochopitelně švy na volantu vyvedené ve světle modré, tmavě modré a červené.

Skvělá jsou sedadla s mimořádně širokými možnostmi nastavení. Můžete si například vybrat, jak moc chcete, aby vás obepínala ze stran, či zvolit tu správnou polohu horní i dolní části opěradla. A také umí namasírovat tu část těla, kterou používáme k sezení. V podstatě ale jde o starou známou X5, což mimo jiné znamená dostatek prostoru ve všech směrech i dobře využitelný kufr.

BMW X5 M

motorzážehový osmiválec
objem4 395 cm3
max. výkon408 kW (555 koní)
max. rychlost275 km/h
max. toč. moment680 N.m
z 0 na 100 km/h4,7 s
spotřeba13,9 l/100 km
cena test. modelu3 224 075 Kč

Raketa na kolech

Ty hlavní věci se ale dějí pod kapotou – tam se totiž ukrývá skutečné monstrum. Dvěma Twin Scroll turbodmychadly přeplňovaný osmiválec o objemu 4,4 litru, který dává výkon 555 koní a točivý moment 680 N.m. Stačí přidat plyn a X5 M vystřelí jako raketa. Prodleva turbodmychadel je prakticky nulová a stálý přísun točivého momentu návykový. A když ještě na volantu zmáčknete tlačítko s písmenem M, přidá se také hutný zvukový doprovod. Hlavně hromobití doprovázející přeřazení či povolení tlaku na plynový pedál je naprosto fantastické. Pochvalu si zaslouží i šestistupňový automat.

Pokud jede X5 M rovně, je opravdu nepopsatelně rychlá. Co se pak zatáček týče, i když v M divizi odvedli obrovský kus práce, fyzikální zákony se jim obelstít nepovedlo. Náklony karoserie jsou rozhodně nepatrnější, než byste čekali, pořád je to ale obrovské a těžké SUV. Podvozek je nicméně dostatečně tuhý, takže auto skvěle sedí. Řízení je přesné, ale nepříliš komunikativní.

bitcoin_skoleni

Neuhasitelná žízeň

Psát o spotřebě je v případě takového vozu poněkud zbytečné a málokterého seriózního zájemce o jeho koupi bude tenhle parametr zajímat. Všichni ostatní ale mohou vědět, že jezdit s průměrem pod 17 litrů na 100 kilometrů se jim nepovede, nejčastější hodnota bude kolem 19 litrů. S tím do jisté míry souvisí i závěrečný verdikt. BMW X5 M je drahé, luxusní, rychlé, křiklavé a roztomile zbytečné auto. Přitom je stejně lehké mu propadnout jako ho zavrhnout. Sám dosud nevím, pro co se rozhodnout.

  • Našli jste v článku chybu?