Menu Zavřít

BMW, Zeman a záplavy

19. 12. 2002
Autor: Euro.cz

Cesta Kolína k investici

Podzim 2000

- V médiích se objevují první informace o tom, že německá automobilka BMW hledá místo pro svou novou továrnu. Radnice potvrzuje, že jednou z 200 vytipovaných lokalit je i Kolín.

Leden 2001

- Kolínští zastupitelé oficiálně rozhodují o vzniku průmyslové zóny Kolín-Ovčáry s tím, že ji nabídnou BMW.

Březen 2001

- Kolín a okolní obce zvětšují na přání německého investora průmyslovou zónu z 240 na 360 hektarů. Město zároveň jedná se třemi stovkami majitelů pozemků, jimž nabízí 250 korun za metr čtvereční.

Květen 2001

- Radnice získává předkupní právo ke všem pozemkům ležícím v budoucí průmyslové zóně. Z některých obyvatel obcí kolem Kolína se přes noc stávají milionáři.

Červen 2001

– Toyota a PSA v Bruselu oznamují, že budou společně v Evropě vyrábět malá auta. Šéf PSA Jean-Martin Folz v rozhovoru pro týdeník EURO připouští, že by továrna mohla stát v České republice.

Červenec 2001

- BMW oznamuje, že továrnu postaví v Lipsku, Kolín ale skončil na druhém místě. CzechInvest začíná nabízet zónu Toyotě a PSA Peugeot Citroën.

21. prosince 2001

- Francouzsko-japonské konsorcium oznamuje, že továrnu, která zaměstná až 3000 lidí, postaví v Kolíně.

3. dubna 2002

– Evropská komise se rozhodla prošetřit otázku, zda český Kolín nebyl pro BMW přeci jen lukrativnější lokalitou a zda se automobilka nerozhodla pro Lipsko jen kvůli dotacím z Německé státní kasy.

10. dubna 2002

– Slavnostní zahájení výstavby závodu v Kolíně za účasti premiéra Miloše Zemana

Srpen 2002

– Kolínskou průmyslovou zónu ohrožují vytrvalé deště. V areálu právě skončilo dusání zeminy a situace hrozí podmáčením terénu.

Září 2002

– Nebezpečí se daří zažehnat, pokračují terénní práce.

WT100

Prosinec 2002

- Zahájení výstavby vlastního závodu. Město Kolín pokračuje ve výstavbě inženýrských sítí a čistírny odpadních vod a připravuje výběrové řízení na výstavbu obslužných komunikací. Radnice zatím investovala do zóny kolem 70 miliónů korun. Musí ještě zabezpečit stavbu vodojemu, posílit vodní zdroje a postavit železniční vlečku, o níž odhad říká, že bude stát 120 až 150 milionů korun.

  • Našli jste v článku chybu?