Zatím spíše do ztracena vyzněly kauzy údajného zneužívání olympijské symboliky. Na tu před dvěma lety upozornil Český olympijský výbor
Zneužívání olympijských symbolů
Budějovický Budvar nasadil v době předloňské zimní olympiády v Turíně televizní reklamu se svými „příznivci“ – cizinci Bobem a Davem. Proti kampani, používající termín Hokejiáda, vzápětí ostře protestoval Český olympijský výbor. Žalobu chtěl podat také na další firmy, které podle něj využívají olympijské symboly, přestože nepatří mezi oficiální partnery tuzemského nebo Mezinárodního olympijského výboru. Jak jednotlivé kauzy dopadly?
Jiný kořen
Český olympijský výbor odhadl škodu, kterou mu Budějovický Budvar způsobil využitím olympijských symbolů v reklamě na své pivo, na desítky milionů korun. Právní kroky tehdy zvažovali i dva konkurenti Budvaru, kteří jsou oficiálními partnery olympijských her. Tlak na stažení reklamy podle neoficiálních informací vyvinul hlavně Plzeňský Prazdroj, který je jedním z generálních partnerů tuzemského výboru. Další světový konkurent českobudějovické firmy, americký Anheuser-Busch, je pro změnu oficiálním dodavatelem Mezinárodního olympijského výboru. Podle dostupných informací ale ani jeden z pivovarů nakonec nepodal samostatnou žalobu, spokojili se s žalobou podanou Českým olympijským výborem.
Krajský soud v Českých Budějovicích reagoval rychle: Už 15. února 2006, tedy ještě během turínské olympiády, vydal předběžné opatření. Budvaru uložil, aby se v reklamě a prodeji zdržel kritizovaných kroků až do doby, než bude spor vyřešen v řádném soudním řízení.
Zástupci Budějovického Budvaru v soudem stanovené sedmidenní lhůtě reklamu a výrobky stáhli, s obviněním ale nesouhlasili. „Předběžné opatření není pravomocným rozhodnutím a nevyjadřuje stanovisko soudu v otázce viny a neviny,“ připomíná mluvčí Budvaru Petr Samec.
„Nemyslíme si, že bychom porušili Olympijskou chartu nebo platné české zákony. Žádné olympijské symboly jsme totiž nepoužili,“ domnívá se Samec. Svazek hokejek využitý v reklamě podle něj ani v nejmenším nepřipomíná konkrétní pochodeň turínské olympiády. Nedošlo prý ani ke zneužití výrazu olympiáda, protože zákonem chráněným kořenem tohoto slova je jednoznačně slovo „olymp“, nikoliv koncovka „iáda“, používaná mimo jiné třeba také ve slově autogramiáda. Připomíná, že Budvar je oficiálním partnerem české hokejové extraligy a reprezentace už od roku 2003.
„Argumenty Budvaru jsou opravdu úsměvné,“ reagoval před dvěma lety Jan Štovíček, právní zástupce Českého olympijského výboru. „Výraz hokejiáda přece v češtině nic neznamená, na rozdíl třeba od autogramiády. Účelová souvislost s probíhajícími olympijskými hrami je jednoznačná. Stejně tak je tomu i v případě »hokejové pochodně«, byť ji označíte třeba za »přenosný oheň«. V době olympiády je účel jejího reklamního použití přece jasný. A že by zákon byl tak děravý a chránil jen jednu konkrétní pochodeň? To by pak asi neměl vůbec žádný smysl,“ podotýká.
Ke sporné kampani Budvaru se vyjádřilo i profesní sdružení – Rada pro reklamu. Etický kodex, který si firmy z oboru stanovily, podle něj nebyl porušen. Porušení zákona o regulaci reklamy nezjistil ani krajský živnostenský úřad v Českých Budějovicích. Kampani se věnovala také Rada pro rozhlasové a televizní vysílání: Správní řízení, ve kterém zkoumala, zda reklama Budvaru mohla být klamavá, však zastavila.
Přestože ale vedení Budvaru prezentuje dosavadní bilanci rozhodnutí jako 3:1 ve svůj prospěch, zdaleka nejdůležitější bude až rozhodnutí českobudějovického krajského soudu. Řízení zatím stále probíhá.
Symbolická náhrada
Podle olympijského výboru porušila zákon i společnost Tecfood, výrobce energetického nápoje Kamikaze. Na plechovky totiž umístila parafrázi olympijských kruhů. Ani tato firma s obviněním nesouhlasila. Její jednatel Jaroslav Dostalík odkazuje na smlouvu, kterou jeho společnost uzavřela v září 2004 s firmou SC Production, marketingovým zástupcem Svazu lyžařů České republiky. Na jejím základě získala firma právo užívat na svých plechovkách logo naznačující olympijské kruhy. Příslušné logo následně schválila v říjnu 2004 společnost Česká olympijská, marketingová agentura olympijského výboru. „Výbor v jednotlivých případech deleguje právo nakládat s olympijskou symbolikou na sportovní svazy, v tomto případě na Svaz lyžařů,“ připomíná Dostalík.
Zástupce společnosti Tecfood dodává, že první výzvu od právního zástupce České olympijské obdržel teprve v prosinci 2005, tedy po více než jednom roce bezproblémového používání loga. „Důvodem byl zřejmě tlak sponzorů a partnerů olympijského výboru, motorem je možná i firma Nutrend DS. Ta se nám tak snaží způsobit škody či ztráty jako možnému konkurentovi,“ domnívá se Dostalík. Právě společnost Nutrend se totiž stala oficiálním dodavatelem výživových doplňků českého olympijského týmu pro turínskou olympiádu.
Jak to vypadá po dvou letech? Spor Českého olympijského výboru s firmou Tecfood už v tichosti skončil stažením žaloby. Na rozdíl od „kauzy Budvar“ totiž Městský soud v Praze nevyhověl žádosti olympijského výboru a nevydal předběžné opatření k zastavení kampaně. „To byl hlavní důvod, proč výbor vzal návrh zpět, čímž mu mimochodem vznikla povinnost uhradit náklady řízení,“ vysvětluje advokát Šťovíček.
Definitivní konec sporu ale ještě nenastal: Olympijský výbor podal na Tecfood žalobu a chce symbolickou náhradu 100 tisíc korun. „Smyslem je spíše symbolické morální odškodnění,“ vysvětluje právník Šťovíček.
Bez soudu
V horším případě jen symbolickou pokutu zaplatí také další údajní hříšníci, společnosti Electroworld a Okay. První z nich lákala zákazníky na electrolympiádu, druhá použila ve své propagaci dokonce olympijské kruhy a dále výraz „olympiáda“. Český olympijský výbor po každé z nich požaduje jen 100 tisíc korun. První jednání o těchto žalobách soudy nařídily na letošní červen.
Do konfliktu s olympijským výborem se dostal i pivovar Holba, který během her „nasadil“ do reklamy sjezdaře Ondřeje Banka. Firma se bránila, že použila pouze billboardy na Šumpersku, tedy v Bankově rodišti. „Billboardy vyjadřovaly spojení lokální firmy s místním rodákem,“ říká výkonný ředitel pivovaru Vladimír Zíka. Přesto firma raději billboardy v době olympiády stáhla.
Problémy měl také nedaleký Pivovar Litovel. Ve svých značkových hospodách rozjel soutěž nazvanou Litovel Turín. Hosté za každých pět vypitých piv získali krabičku zápalek a po setření stíracího pole mohli vyhrát zájezd na olympijský hokejový turnaj.
Jak spory skončily? „S pivovary Litovel a Holba jsme se dohodli mimosoudně,“ říká nyní bez bližších podrobností Alena Kindová, ředitelka agentury Česká olympijská.