Rakouské finanční domy jsou velmi aktivní v oblasti správy majetku movité klientely
Privátní bankovnictví se v posledních letech stalo hitem českého finančního trhu. Pozadu v tomto ohledu nezůstávají ani rakouské finanční domy. To platí i pro velké banky dosud zaměřené spíše na drobné střadatele.
Česká spořitelna tak pro movitou klientelu zavedla značky Erste Private Banking a Erste Premier, Raiff eisenbank zase značku Friedrich Wilhelm Raiff eisen. A jak se zdá, rakouské banky jsou při lovu bohatých zákazníků úspěšné.
„Podařilo se nám nalákat řadu nových klientů. Příjemný je pro nás fakt, že se nám daří získávat i klienty, kteří si doposud své peníze nechávali spravovat v Londýně či ve Švýcarsku. Tito klienti zjišťují, že i v Česku mohou získat stejně kvalitní služby, jaké jim nabízejí zahraniční privátní banky,“ potvrzuje výkonný ředitel Raiff eisenbank zodpovědný za privátní bankovnictví Petr Vitásek.
nejRycHleji Rostoucí segment Přitom v případě Raiff eisenbank je úspěch v oblasti správy aktiv movitým klientům měřitelný i čísly. „ Privátní bankovnictví patří mezi nejrychleji rostoucí segmenty naší banky. Aktiva spravovaná v rámci služby Friedrich Wilhelm Raiff eisen se pouhé dva roky po zavedení této značky pohybují v řádu desítek miliard korun a meziročně rostou o více než 20 procent,“ vysvětluje Petr Vitásek s tím, že standardní podmínkou vstupu do programu Friedrich Wilhelm Raiff eisen (FWR) jsou aktiva pod správou ve výši deseti milionů korun. „Není to ale striktní hranice, vždy se díváme na potenciál klienta, rozložení jeho majetku, na to, jak silné jsou jeho vazby k bance, a další kritéria,“ dodává Vitásek.
neobvyklé služby Banky přitom dělají všechno, aby svým klientům v programech privátního bankovnictví zajistily pocit exkluzivity. Ten často začíná již u kreditní karty. Zmíněná Česká spořitelna hýčká své zámožné zákazníky luxusní kartou Visa Infi nite a Raiff eisenbank zase v rámci služby FWR poskytuje vysoce prestižní kreditní kartu z řady MasterCard World Elite.
„Tuto kartu nabízíme v Česku jako jediní a na celém světě ji používá méně než sto bank,“ vysvětluje Petr Vitásek.
A dodává, že exkluzivní kreditka je spojena především s mimořádně vysokými pojistnými limity a nabízí ojedinělé služby v oblasti asistence a concierge. „Klientům tak celosvětově zajistí letenky, ubytování, salonek pro hotelové jednání, pronájem auta i s řidičem, zaslání daru či květin nebo právní asistenci a překlad po telefonu,“ uvádí Petr Vitásek s tím, že služba concierge je dostupná nepřetržitě v několika světových jazycích.
ocHRana majetku K vysokému zájmu o služby privátních bank přispívají i turbulence, kterými světové hospodářství prochází od konce roku 2008. Právě ve složitých makroekonomických podmínkách je velmi důležité mít dobrého investičního poradce, který pomůže zabezpečit majetek.
„Zatímco dříve vyhledávali klienti služby privátní banky proto, aby bankéři rozmnožili majetek, nyní je prvořadým cílem majetek klienta ochránit. Převažuje zájem o konzervativní investice, velký zájem je i o různé alternativy ke klasickým bankovním vkladům, například firemní dluhopisy,“ vysvětluje Petr Vitásek s tím, že Raiff eisenbank nabízí pro zámožné klienty i další zajímavé řešení, jak majetek uchovat. Jde o možnost vytváření rodinných nadací a trustů či fondů kvalifi kovaných investorů, které movitější klientele jednoduše umožní převést svůj majetek na následující generace.
„Pro opravdu bohaté lidi je předání rodinného dědictví poměrně komplikované – jejich jmění je rozděleno do různých typů aktiv po celém světě. Celý proces správy takového jmění výrazně usnadní vytvoření rodinné nadace nebo trustu,“ vysvětlil Petr Vitásek.
peRspektivní tRH Přes zajímavé objemy získaných aktiv rozhodně není potenciál trhu privátního bankovnictví vyčerpán. „Podle našeho odhadu tuzemské privátní banky dohlížejí jen zhruba na třetinu peněz z těch, které by pod jejich správou mohly být. Další třetinu spravují jejich zahraniční konkurenti a zbytek jsou peníze uložené v Česku, ale ne u privátních bank,“ vysvětluje Petr Vitásek z Raiff eisenbank.
Jeho slova potvrzuje i zájem zahraničních privátních bank o tuzemský trh – již řadu let je zde přítomna například hornorakouská Privatbank, již skoro dva roky má v Česku zastoupení Bank Gutmann a letos v únoru přišla na trh i Meinl Bank. Její záměry potvrzují, že cílem privátních bankéřů nemusejí být jen Češi – banka se hodlá zaměřit i na zahraniční klienty žijící v tuzemsku.
„Z Prahy se stal hlavní obchodní uzel pro východní Evropu. Mezinárodní firmy si zde zakládají byznys, studie dokládají, že se v hlavním městě zdržuje kolem 50 tisíc občanů z Ruska a Ukrajiny,“ prohlásil člen představenstva Meinl Bank Peter Weinzierl. Zdá se tedy, že český trh privátního bankovnictví čeká další růst.