Umí vertikálně startovat jako raketa a přistát jako letadlo. Proto může levně vynést do vesmíru satelit. Novou "zbraň" může firma Boeing vyvíjet a testovat, dostala povolení od agentury DARPA, jež spadá pod americké ministerstvo obrany.
Projekt XS-1, známý také pod názvem Phantom Express, se stane do pár let realitou. Americký výrobce letadel Boeing dostal povolení od Defence Advanced Research Projects Agency (DARPA), aby mohl pokračovat ve vývoji a testování.
Agentura amerického ministerstva obrany je zodpovědná za vývoj nových zbraní a technologií. Rozpočet na finanční rok 2017 měla 2,97 miliardy dolarů (70 miliard korun).
Podívejte se, jak má vypadat XS-1:
Projekt má podle Pentagonu zvýšit bezpečnost Spojených států také tím, že umožní rychlý a levný přístup americké armády na oběžnou dráhu. Jeden start by měl stát okolo 5 milionů dolarů, při deseti startech ročně. V současné době trvá příprava vynesení satelitu v řádu měsíců.
Co vyrábí Boeing pro armádu. Podívejte se:
Autonomní Phantom Express má být připraven na misi do několika dnů. Předchůdcem XS-1 je Boeing X-37 B, který dokázal strávit na oběžné dráze 717 dní a 20 hodin.
Snížit náklady na desetinu
„Nový XS-1 nemá být ani tradičním letadlem, ani raketou, ale kombinací obou. Náklady na start do vesmíru se mají snížit na desetinu ceny a snížit dlouhou čekací dobu na start, která je nyní frustrující,“ řekl Jess Sponable, manažer programu v DARPA.
Technická data XS-1 | |
---|---|
Délka | 30,5 m |
Výška | 7,3 m |
Průměr | 4,1 m |
Rozpětí | 19 m |
Motor | Aerojet Rocketdyne AR-22 |
Palivo | Tekutý vodík |
Okysličovadlo | Tekutý kyslík |
Zdroj: boeing.com
Pentagon je potěšen pokroky firmy Boeing a těší se na pokračování ve fázi 2 a 3, dodal. To znamená výrobu a testování. V roce 2019 by mělo proběhnout testování motoru na zemi, desetkrát během deseti dnů.
Testovací lety se mají uskutečnit v roce 2020. Nejprve rychlostí 5 machů (6122 km/h) a pak až do rychlosti 10 machů (12250 km/h), což představuje hypersonickou rychlost.
Přístup do vesmíru
„Rutinní přístup do vesmíru je důležitý pro požadavky ministerstva obrany a může otevřít dveře i pro další komerční projekty,“ míní Brad Tousley, taktický šéf agentury DARPA.
Také americký výrobce Boeing, který pro armádu vyrábí řadu jiných letounů nebo satelitů, je rád, že může v projektu dále pokračovat.
„Phantom Express je navržen tak, aby změnil proces vypouštění satelitů jak jej známe dnes. Bude levnější a bezpečnější,“ prohlásil Darryl Davis, prezident divize Boeing Phantom Works.
Dále čtěte: