Doprava
Druhou březnovou neděli havaroval 4) let společnosti Ethiopian Airlines z Addis Abeby do keňského Nairobi; nikdo ze 159 lidí na palubě nepřežil.
Havárie letadla vypadala velmi podobně jako říjnový incident z Indonésie. Stroj téhož typu, Boeing 737 MAX 8, tentokrát indonéské nízkonákladové společnosti Lion Air, nebyl schopen správně nabrat výšku a po několika minutách letu narazil do země - v plné rychlosti a téměř kolmo.
Vzniklo podezření, že jde o systémový problém výrobce, amerického Boeingu.
První letouny nové verze MAX 8 jeho oblíbené řady 737 začaly v běžném provozu létat v květnu roku 2017; od té doby Boeing získal objednávky na 5011 kusů (na letouny typů MAX 7 až 9), z nichž do letošního ledna 376 dodal.
První začaly jednat Ethiopian Airlines. Zbývající čtyři stroje téhož typu (objednáno má ještě dalších 25) okamžitě vyřadily z provozu. Do pondělního večera přestalo se stroji MAX 8 a9 létat 27 aerolinek. Akcie Boeingu se mezitím propadly o 13,5 procenta (ze 422 na 371 dolarů za akcii; do středečního večera se zotavily na 377 dolarů).
Během úterka začaly zákaz zavádět země jako Británie, Francie a Německo.
V podvečer se probudil evropský regulátor EASA; v 18.33 zakázal strojům MAX 8 a 9 létat s platností od 19.00. To mělo za následek obrovský zmatek, když například letoun společnosti Norwegian Air ze Stockholmu do Tel Avivu byl již nad Rumunskem, když dostal pokyn, že se musí vrátit do Švédska (a prodloužit tak let nad EU o zhruba dvě hodiny). Ve středu vydal zákaz i americký regulátor FAA.
Opatření zastihlo ve vzduchu i cestující české společnosti Smartwings.
Letoun na cestě z Kapverdských ostrovů byl odkloněn do Tunisu, druhý z Dubaje kroužil nad Černým mořem a Tureckem a místo v Praze přistál v Ankaře.
„Můžeme potvrdit, že pro následnou cestu do Prahy nám byly pro oba spoje nahlášeny již jiné typy letadla. Cestující z Tunisu přistáli y v Praze J2 během úterní noci, let zAnkary byl nahlášen den poté vpozdějších odpoledních hodinách,“ řekla mluvčí Letiště Václava Havla Marika Janoušková.
V době evropského zákazu byly ve vzduchu celkem čtyři inkriminované typy letadel firmy Smartwings (součásti impéria miliardáře Jiřího Šimáněho), zbylé dva spoje z Reykjavíku na Kanárské ostrovy az Tenerife do Tel Avivu dorazily podle plánu.
Boeingu hrozí nejen rušení objednávek (jen letos by to podle odhadu investiční banky Jefferies znamenalo ztrátu asi pěti miliard dolarů), nýbrž také nákladné soudní pře. Společnost Norwegian Air již oznámila úmysl Boeing kvůli nucené odstávce strojů žalovat. •