Schopný programátor napíše aplikaci na Android za dva měsíce, ale mobilní zařízení se lehce pokazí, nebo přehltí daty. My máme systém stále pod dohledem, říká zakladatel firmy Smart software Bohuslav Paule.
Smart pokladny dosud využívali hlavně velcí zákazníci. Paule ale míní, že má co nabídnout i trafikantům z menších měst, kteří nikdy nedrželi v ruce smartphone. „Vyvinuli jsme pro ně intuitivní ovládání, které ovládnou do hodiny,“ říká. Pro večerky a výčepy pak jeho firma nabízí miniaturní Pokladničku.
Vy jste jedni z mála lidí v republice, kteří se na EET přímo těší. Kdo už patří mezi vaše zákazníky a na koho míříte teď?
My jsme začali s restauracemi a hotely v lázeňském trojúhelníku. Časem jsme se vyprofilovali pro sítě provozoven, které jsou centrálně řízeny, například Costa Cofee nebo Relay. V jedné síti je dnes 400 provozoven v našem systému. Už před deseti lety jsme vyvinuli systém, jak mít data centrálně uložena, aby zákazníci nebyli závislí na aktuálním připojení k internetu. A na tom dnes stavíme systém pro nový segment, totiž ty, kteří dnes nemají pokladní vybavení žádné, nebo takové, které nevyhoví zákonu.
Těm budete prodávat ona zařízení připomínající tablety?
Částečně je to postavené na tabletech upravených na míru, ale vlastně tomu tablet ani říkat nechceme. Svádí to k představě, že si na domácí tablet připojíte pokladnu a budete prodávat. Myslím, že minimálně v prvních dvou vlnách to u firem, které vystavují mnoho účtenek denně, ani nebude možné. Jen si to představte – děti tam přes víkend nahrají hry, v pondělí přijdete do práce a zjistíte, že pokladní systém nejde a nemůžete prodávat. Část řešení sice na tabletu postavených je, ale ty jsou již od nás zabudované do stojánku. Sdělení je následující – toto je specializované zařízení pro provoz pokladny a aplikace je zamčená, takže po zapnutí se rovnou spustí pokladna a pro běžného zákazníka ani není možné se do operačního systému dostat. Určitě nejde o něco, co dětem přibalíte na hraní, musíme ručit za provoz.
Vy ale nabízíte i tzv. robustní řešení – máme si pod tím představit stolní počítač?
Ano, jsou to robustní serverové databáze, na které se připojují pokladny. Jsou to stanice postavené na PC. Pořizovací cena se pohybuje někde mezi 30 a 50 tisíci na pokladní místo.
To se ale malých živnostníků ani moc netýká?
U nich to musí stát na mobilních systémech. Postavili jsme je na platformě Androidu, aby koncové zařízení bylo co nejlevnější. K tomu je ale třeba říci i B – dnes se jako houby po dešti objevují firmy, které nikdy pokladny nedělaly, ale umí napsat aplikaci na Android. Pokladní aplikace se dá vymyslet za dva za tři měsíce, ale když se s tabletem něco stane, zmizí i data. Databáze na mobilních platformách prostě nepojmou jejich větší množství. Touto cestou jsme nechtěli jít, takže podstatná část našich dat je v cloudu. Přenášíme je z jednotlivých pokladen do centrály a zpět, když nastavujete nové položky a ceny. Pokladna je nezávislá na připojení k internetu, zároveň jsou ale všechna data bezpečně zálohovaná, jakmile je připojení navázáno. Když dojde ke ztrátě nebo poškození zařízení, které je z podstaty levné, vezme se jiné, přilogujete se k účtu, jak to znáte třeba u iPhonu, natáhne si data a během pěti minut prodává tam, kde jste byli. To je klíčový rozdíl, jaký vnímáme mezi námi a konkurencí. Stand-alone aplikace jsou sice v mobilu, ale když o něj přijdete, nemáte nic. Máte-li tam naopak hodně dat, přestane fungovat. Online aplikace přes webovou stránku jsou zase závislé na připojení, při výpadku nejde udělat nic, kromě toho jsou pomalé na obsluhu.
To ovšem znamená, že musíte mít hodně personálu v IT oddělení?
My jsme se nyní dosti rozrostli a máme v plánu dále expandovat, před dvěma lety nás bylo deset a dnes ke 40. Spolupracujeme samozřejmě ještě s externisty..
To mě zaujalo - zní to téměř jako franšízink?
Takový volný franšízink, mimochodem franšízové sítě jsou našimi typickými zákazníky, neboť jsou složitě organizované, vystupují pod jednou značkou, ale komplikovaně řeší, kdo co smí vidět. My ale musíme konkurovat operátorům s rozsáhlou sítí poboček, kterou nemáme a ani nechceme vytvořit, spousta malých IT firem v regionech však dokáže svým vlastním zákazníkům nabídnout nějaké smysluplné řešení. My je můžeme oslovit, neboť nejsme žádný start-up, který před dvěma lety ještě nevěděl, co je to pokladna. Ony zase dokážou provést instalaci, zaškolení i podporu koncovému zákazníku, který dnes nemá žádný pokladní systém, například starším lidem v trafikách.
Těmto starším lidem ze třítisícového městečka, kteří nikdy neměli smartphone, chcete prodat tablet?
Ano, chceme. Máme je dobře vytipované. Zaměřili jsme se na to, aby pro ně byl systém jednoduchý na obsluhu, a aby je při obsluze nezdržoval. Testovali jsme na těchto cílových skupinách prototypy a dobře jsme udělali. Aby to nebyl takový ten „ajťácký systém“, nýbrž aby byl intuitivní. Máme ambici, aby se takový člověk v pokladním systému zorientoval během hodiny až dvou.
Lidé se často děsí ročních paušálních poplatků. S jakými řádově počítáte?
Když si od nás zákazník pořizuje systém, koupí si jen hardware, žádnou softwarovou licenci nezakupuje. Má k dispozici balíček služeb, v němž je software i přístup do cloudu se zálohováním.
Co když je smaže?
Zálohujeme průběžně, datově je to navrženo tak, aby se po nějakém omylu mohl zákazník vrátit. To je jedna z drobností, které nejsou běžné. Plus poskytujeme zákazníkovi veškerý servis – telefonickou podporu, vzdálené připojení na pokladnu, které může řešit technické problémy zákazníka.
V úřední hodiny?
Telefonická podpora je k dispozici nonstop, připojení kvalifikovaného technika je možné v hodinách přibližně od šesti rána do deseti večer včetně víkendů. K tomu je třeba připočíst garantovanou reakci na legislativní zeměny, které teprve nastanou. Naši současní zákazníci se servisní smlouvou mají implementaci do EET zdarma, je to forma pojištění, že nebudou muset řešit nové zákony. To všechno je skryté v paušálech, kteří lidé nechtějí platit, ale ruku na srdce – celý svět spěje k tomu, aby se software prodával především tímto způsobem.
Jaké cenové tarify nabízíte?
Máme tři tarify: 250, 500 a 750 korun měsíčně.
Je slyšet nářky, že živnostníci budou muset platit až 30 tisíc ročně.
Tak to je určitě řádově mimo.
A co když někdo nechce platit nic?
Připravili jsme nový produkt, který se jmenuje Pokladnička pro ty, kteří o žádnou z našich funkcionalit nestojí. Tito lidé říkají: „Někdo tu cosi nařídil a já chci vyhovět zákonu – ale více nic. Na bázi našeho velkého produktu jsme vytvořili jednoduchoučký produkt, který funguje jako kalkulačka –zadáváte jen částky a sazby daně, jinými slovy to, co musíte odesílat na finanční správu. Podobné „pokladničky“ se používají v některých večerkách –nemají čtečku, která by si načetla čárový kód, ale vědí z hlavy, že mléko stojí 15,90, takže si to tam naťukají. Je to reálně použitelné i pro takové ty výčepy, které kreslí čárky za jedno pivo. Z hlediska zákona to stačí, produkt bude prodáván jako klasická licence a balíček kompletního hardwaru a softwaru bude stát sedm tisíc korun, není tam žádný další poplatek. Za tuhle částku splníte zákonnou povinnost a žádná další investice s tím není spojená.
Jak velkou část trhu by SmartSoftware ráda ovládla?
Trh je dnes velmi rozdrobený, ale očekáváme brzkou konsolidaci, takže naším cílem je ovládnout dvouciferný podíl.
Vy jste kapitálově velmi silní. Jakou máte vlastnickou strukturu?
My jako zakladatelé jsme měli dobré know-how a spoustu šikovných lidí, ale bez kapitálu se to dělat asi nedá, neboť teď bude rozhodovat především to, kdo bude mít zboží na skladech. První vlnu bereme jako „proof of concept“, musíme nějak uspět, ale určitě se budeme koncentrovat na vlnu druhou. Že to lidé nechají na poslední chvíli a ve výsledku to prodá ten, kdo bude mít zboží na skladech, je prostě jasné. Bez kapitálu bychom to dokázali ztěží. Pokud jde o strukturu, my tři původní vlastníci máme 50 procent, už během vývoje k nám kapitálově vstoupila společnost Toužimský Kapitál, která polovinu svého podílu prodala J&T.
Co vlastně všechno zákazníkům garantujete?
Součástí nejdražšího tarifu PRO za 750 Kč je garance výměny zařízení kus za kus následující pracovní den, přičemž nezkoumáme, jestli si to zákazník rozbil sám, anebo se to porouchalo z jiného důvodu. Nabízíme data uložená na centrálních serverech, k nimž se bez problémů přihlásí, a jak k nehodě došlo budeme řešit až ex-post.
Nabízíte i pronájem zařízení?
Nabízíme pronájem na různé akce či festivaly, třeba na týden nebo na měsíc. Sezónním prodejcům zase nabízíme, aby si naše služby zaplatili jen v době, kdy systém chtějí používat, například tři měsíce v roce.