Zatímco ještě před deseti lety byly boje o co nejvyšší prodeje a tím i marketingově příjemný titul největší automobilky světa poměrně těsné, pomyslná koruna za rok 2018 připadla japonské Toyotě. A to s velkým náskokem: společnost JATO uvádí, že zatímco prodeje Toyoty se díky tříprocentnímu růstu přehouply přes hranici osmi milionů aut, druhý Volkswagen s 6,7 milionu prodaných vozů zůstal zhruba na loňských číslech. Třetí byl loni propadající se Ford (meziročně minus 11 procent) s 5,3 milionu aut, Honda skončila na předloňských číslech a pěti milionech.
Výsledky za letošní první pololetí ukazují, že Ford na bronzovém stupínku nejspíše zůstane i letos. Hodně mu ubližují propady prodejů v Číně, kde meziročně ztrácí více než 40 procent, alespoň částečně jej však zachraňuje téměř dvouciferný růst na několika silných trzích jako třeba v Německu. Také Volkswagen se potýká s výrazně nižším zájmem o nová auta v Číně, i on však našel alespoň částečnou náhradu, a to na trzích v Jižní Americe, které loni rostly (zejména zásluhou Brazílie) o výrazných sedm procent. Silnou pětku uzavírá Nissan (4,75 milionu vozů), domácí Škoda je s 1,2 milionu dvacátá. To je výborný výsledek, prodala totiž více aut než například Opel, Subaru nebo Citroën a nezůstala daleko za takovým gigantem, jako je (nebo spíše býval) Fiat.
Výsledky se mohou lišit v závislosti na započítání (či nezapočítání) lehkých užitkových aut. Nejvýrazněji je to vidět u Fordu F-150, který v určitých specifikacích již spadá do kategorie LUV. Pokud započítáme i tyto verze, jde o nejprodávanější vůz světa (téměř 1,1 milionu kusů) před další stálicí Toyotou Corolla (934 tisíc). Na třetí Hondu Civic (813 tisíc) dotírá Toyota RAV4 (807 tisíc), jediný z vozů první desítky, jehož prodeje v roce 2018 výrazněji rostly.
Nic dobrého nás nečeká
Už nyní je jasné, že rok 2019 skončí pro automobilky neslavně. Dokonce se očekává meziroční propad na úrovni krize z let 2008 a 2009. V řeči čísel se očekává propad zhruba z 86 milionů prodaných automobilů na něco kolem 82 milionů; alespoň taková je prognóza profesora Dudenhoeffera z německého Centra pro automobilový výzkum. Návrat na loňskou úroveň má trvat minimálně tři, spíše však čtyři roky a bude závislý na politické situaci.
Právě ta totiž z velké části stojí za letošními problémy s prodeji nových vozů. Kromě ochlazení čínské ekonomiky a s ním spojeným dvouciferným útlumem jde totiž také o vliv sankční politiky Donalda Trumpa. A to ještě ve výhledu nejsou zcela zohledněny dopady brexitu a možného zavedení cla na vozy dovážené do USA z Evropské unie.
Podstatně negativnější roli zde má i zavádění ostrých emisních nařízení, která zejména na starém kontinentu povedou ke zdražení automobilů. Pro příklad nemusíme daleko: elektrická Škoda Citigo bude stát téměř 430 tisíc korun, tedy o polovinu více než benzinová verze, jejíž výroba končí.
Čísla za první pololetí dávají Dudenhoefferovi za pravdu: propad o sedm procent a 39 milionů prodaných vozů jsou tvrdou realitou. Jediný segment pick-upů nepatrně roste, jinak se všechny propadají: nejvíce MPV (minus 16 procent), luxusní vozy, a dokonce i malá auta (oba minus 12 procent).
Nejúspěšnější automobilky roku 2018 (Meziroční
Celkové prodeje v milionech kusů změna)
Toyota 8,091 (+3 %)
Volkswagen 6,746 (+1 %)
Ford 5,329 (-11 %)
Honda 4,966 (0 %)
Nissan 4,751 (-2 %)
Hyundai 4,077 (+ 3 %)
Chevrolet 3,882 (-1 %)
Suzuki 3,047 (+5 %)
Kia 2,639 (+4 %)
Mercedes 2,552 (+1 %)
Zdroj : JATO
Nejprodávanější modely aut v roce 2018 (Meziroční
Celkové prodeje v tisících kusů změna)
Ford F 1076 (0 %)
Toyota Corolla 934 (+1 %)
Honda Civic 813 (+2 %)
Toyota RAV 4 807 (+4 %)
Nissan X-Trail 771 (-6 %)
Honda CR-V 736 (-2 %)
VW Golf 731 (-11 %)
VW Passat 660 (-2 %)
Chevrolet Silverado 651 (-1 %)
Honda HR-V 646 (-6 %)
Zdroj : JATO
O autorovi| Aleš Jungmann, jungmann@mf.cz