Menu Zavřít

Boj s červenými čísly

15. 1. 2003
Autor: Euro.cz

Nový ředitel Lašák nastolil razantní změny

Když eBanku loni v září opustil její dosavadní ředitel Roman Mentlík, na jeho místo nastoupil bývalý člen představenstva Komerční banky Radomír Lašák. Spekulovalo se, že tato personální změna byla odrazem toho, jak si eBanka minulý rok vedla. Ještě v únoru (EURO 7/2002) byl očekáván zisk v desítkách milionů korun, avšak tyto plány musely být později silně korigovány. Banka sice představila množství projektů, jako zamykatelné platební karty, financování malých a středních podniků a banka.seznam.cz, ale očekávaný zisk se nedostavil. Lašák otevřeně přiznává, že například posledně zmíněný projekt vypadal sice zajímavě, ale kladná čísla nepřinesl. „Připravil jsem tříletý plán, který specifikuje strategii růstu a zvyšování tržního podílu,“ uvedl Lašák v rozhovoru pro týdeník EURO.

Červený hospodář.

V závěrečných účetních výkazech eBanky za uplynulý rok bude opět číslo začínající znaménkem minus. Přesný údaj zatím není k dispozici, avšak tento fakt se dá vysledovat z dosavadního vývoje. Za prvních devět měsíců roku 2002 dosáhla nakumulovaná ztráta 190 milionů korun. „Celoroční hospodaření dopadne lépe, eBanka se po dohodě s auditorem rozhodla využít institut odložené daně,“ řekl týdeníku EURO Lašák. Předloňské hospodaření banky skončilo „technickým“ ziskem ve výši 6,4 milionu korun. Ke konci roku 2001 tento peněžní ústav vystoupil ze stabilizačního programu a rozpustil velký objem rezerv, který se poté promítl ve výnosech. Letos je naplánované ziskové hospodaření a cost/income ratio by mělo konečně klesnout pod sto procent. Lašák tvrdí, že banka se dostala na úroveň bodu zvratu těsně před koncem loňského roku. Na cestě do černých čísel by měly svojí roli sehrát razantní změny, které již nový ředitel začal aplikovat. Ty mimo jiné nepřímo ukazují, nakolik byla kvalitní práce předchozího vedení banky, z něhož zůstal na postu jediný člověk.

Prodávat a prodávat.

„Problémem byl prodejní model banky, který byl postaven spíše pro klienty z řad fyzických osob a chyběla podpora cross-sellingu. Další potíží byla kvalita a řízení prodeje, mám na mysli vše počínaje vlastní nabídkou a konče risk managementem,“ vysvětluje Lašák. Trvá na tom, že kvalita prodeje se musí zásadně změnit a nejlepší je začít hned u toho, co se vlastně prodává. „eBanka musí mít nabídku, která je dostatečně konkurenceschopná,“ uvádí Lašák a doplňuje, že produktová nabídka prochází takzvaným redesignem. Doposud provedené změny již přinesly první úspěchy. eBanka loni na podzim vyhrála několik tendrů, například pro financování výstavby nákupního komplexu nebo vedení zaměstnaneckých účtů. Kromě změn v produktové nabídce je třeba nadefinovat normy obsluhy, zavést kvalitní reporting a měření, vybudovat motivační systém plně postavený na komerčních výsledcích a konečně správně nadefinovat vnitrofiremní procesy. Všechny tyto změny se buď již uskutečnily nebo právě probíhají. Jak řekl Lašák týdeníku EURO, eBanka chce být i nadále technologickým lídrem v přímém bankovnictví. Zdůrazňuje, že vlastní vedoucí postavení je k ničemu, pokud za ním nestojí kladná čísla ve výsledovce. Původní idea čistě internetové banky zisky nepřinesla a zkušený bankéř Jiří Kunert okomentoval takový model jako „ne zrovna šťastný“.

MM25_AI

Úvěrovat a úvěrovat.

Při pohledu na poslední dostupnou bilanci eBanky (k 30.září 2002) si nelze nevšimnout vykazované výše položky „pokladní hotovost a vklady u emisních bank“, která dosahuje výše téměř 8,7 miliardy korun. Celková aktiva přitom ve stejném období činila 15 miliard korun. Téměř 60 procent aktiv tak bance nemůže vygenerovat prakticky žádné výnosy. „Banka vydělává jen z poloviny bilance, což se musí změnit,“ konstatuje Lašák. Banka během loňského roku představila programy pro malé a střední podniky (EURO 15/2002), avšak tato iniciativa se zatím míjela výraznějším účinkem. „Nejsme dosud v povědomí jako banka, která úvěruje. Příčinou je také již zmíněná kvalita prodeje, kterou musíme změnit,“ tvrdí. Původní plán hovořil o 750 milionech korun úvěrů a dokonce i o úvěrové lince s EBRD. Z tohoto projektu však nakonec sešlo. „Letos máme naplánovaný razantní růst úvěrového portfolia. Musíme prodávat služby eBanky jakožto standardní komerční banky a přitom správně řídit rizika,“ představuje Lašák plány pro rok 2003.

Potenciál tu je.

eBanka má dnes přibližně 80 tisíc takzvaných „core“ klientů, tedy těch, kteří mají účet. Dalších 220 tisíc klientů užívá kartu YES a produkty ČP Finance. Lašák by velice rád viděl, aby dále rostl počet klientů, kteří mají v eBance osobní nebo firemní účet. „Ve všech segmentech máme tržní podíl pod jedno procento a prostor pro akvizici dalších klientů tu tedy bezesporu je,“ říká. Tuto úvahu považují lidé z bankovních kruhů za reálnou, avšak varují před příliš velkými ambicemi. Například šéf Raiffeisenbank Kamil Ziegler mluví o tom, že bankovní trh bude do dvou let pevně rozdělen a prostor pro velkou expanzi minimální. Lašák soudí, že eBanka má konkurenční výhodu v podobě unikátního transakčního systému, který funguje v reálném čase. Navíc od 1. dubna budou v tomto systému pracovat i všechny pokladny České pojišťovny, které se tak zároveň stanou pokladnami eBanky. Právě členství v jedné z nejsilnějších finančních skupin v Česku hodlá Lašák co nejvíce využít. „Skupina PPF disponuje kompletním produktovým portfoliem, chybí jen stavební spoření,“ konstatuje. Právě efektivní propojení s dalšími členy skupiny a s tím spojený cross-selling by mohly být mezi faktory, které banku vynesou do kladných čísel. Spolu s dalšími změnami, které provádí Lašákovo vedení, by se přece jenom mohlo v následujícím roce změnit znaménko v kolonce hospodářský výsledek. „Troufneme si říct, že na konci roku 2003 bude již eBanka generovat zisk. Tento plán je postaven zejména na přiměřené akvizici klientů a zkvalitnění prodeje současné klientele,“ tvrdí Lašák. Jednoduchá cesta to však není. „Má šanci uspět, ale bude to mít velice těžké,“ komentuje ředitelovy plány nejmenovaný bankéř.

  • Našli jste v článku chybu?