PRAHA (foj, tpk) - Třetí automobilka v Česku zatím nevyroste. Přestože žatecká průmyslová zóna coby kandidát na umístění nové továrny jihokorejské automobilky Hyundai vypadala slibně, do finálového výběru nepostoupila. „Faktorů, proč Česká republika nakonec neuspěla je několik,“ řekl týdeníku EURO generální ředitel agentury CzechInvest Martin Jahn.
Společnost Hyundai totiž teprve na poslední chvíli rozhodla, že v chystané továrně bude vyrábět malé a levné automobily. U takových vozidel jsou nízké marže a každá koruna v nákladech hraje velkou roli. „Již nejsme země na malá a super levná auta. Máme nejdražší pracovní sílu v regionu,“ uvedl Jahn. Významnou roli v rozhodování Korejců mohly sehrát rovněž obavy z tuzemského zneužívání zdravotních a sociálních dávek. „Příliš mnoho lidí je kvůli štědrému sociálnímu systému na úřadech práce, místo aby byli v zaměstnání. Navíc lidé, kteří pracují, zase zneužívají nemocenskou a jsou často doma,“ tvrdí šéf CzechInvestu.
Jahn se domnívá, že kreditu Česka v očích investorů nepomáhají ani současné diskuse, zda zahraniční investice opravdu potřebujeme, či nikoliv. „Co si mají myslet, když se neustále bavíme o tom, zda je tady chceme, nebo ne,“ dodal.
Dobře informovaný zdroj blízký jednání s Hyundai tvrdí, že obavy z příliš drahé pracovní síly a zneužívaní sociálních dávek nejsou jedinými důvody, které vedly k vyřazení Žatce. „Z Polska je patrný politický tlak na Jižní Koreu kvůli nevydařené investici automobilky Daewoo. I korejská strana cítí vůči Varšavě dluh,“ podotýká. Zdroj navíc vysvětlil, proč automobilka pustila do dalšího kola dva zájemce. „Běžné je, že se vybere favorit a ten se pak dalším zájemcem ždímá. Investor se tím snaží dosáhnout co nejlepších podmínek,“ dodal.
Neúspěch Česka v boji o Hyundai rozhodně neznamená, že žatecká průmyslová zóna, kde měla nový automobilka vyrůst, zůstane prázdá. „Myslím, že šance přilákat investora v krátkodobém až střednědobém horizontu rozhodně je. Nebude to ale zítra nebo do půlky příštího roku. Podobných dobře připravených pozemků bude v evropě relativně málo,“ řekl Martin Jahn.
Několik zájemců o průmyslovou zónu v Žatci se již CzechInvestu dříve ohlásilo, hlavně z řad strojírenských a automobilových firem. „Nic není v pokročilém stádiu, protože jsme jednali exkluzivně s Hyundai,“ dodal Jahn. Ve hře je jedna větší a dvě menší investice z oblasti automobilového průmyslu, čí výrobce dílů pro letecký průmysl.