Pořízení 210 pásových transportérů, které bude stát více než 50 miliard korun, uvízlo. Vládní skupině pro veřejné zakázky se nelíbí propojení nákupu se smlouvou na servis.
Z vládní Pracovní skupiny pro transparentní veřejné zakázky se pomalu stává jeden z největších nepřátel ministerstva obrany. V minulosti nesouhlasila už s několika vyzbrojovacími kontrakty, což se podle zjištění týdeníku Euro opakuje i nyní. Tentokrát jde o nákup nových bojových vozidel pěchoty, o němž armáda i resort mluví jako o naprosté prioritě.
“Dostali jsme takovou informaci, že propojit samotný nákup s kontraktem na údržbu a opravy nelze,” vysvětlil jeden z vysoce postavených úředníků ministerstva obrany. “Pro nás je to přitom jedna z priorit, abychom měli zaručený provoz a neopakovala se situace, která nastala u pandurů,” přibližuje zase důstojník z generálního štábu.
Při pořizování 107 kolových obrněnců Pandur totiž došlo k tomu, že obrana nejprve vyjednala jen nákup a o smlouvě na servis začala licitovat až později. Důsledkem téhle strategie bylo, že řadu porouchaných pandurů museli vojáci nadlouho odstavit, protože je neměl kdo opravovat. Poměrně nahlas se kvůli tomu zlobil i tehdejší náčelník generálního štábu Petr Pavel.
Nákupy české armády:
Zpackaný nákup: armádní simulátor za 100 milionů slouží jen desetině pandurů
K nečekanému aktuálnímu vývoji se nechce obrana oficiálně vyjadřovat. “Jednání pracovní skupiny jsou podle jejího jednacího řádu neveřejná a její členové jsou vázáni mlčenlivostí,” reaguje Petr Sýkora z tiskového oddělení ministerstva. “Příprava přezbrojení novými bojovými vozidly pěchoty pokračuje,” dodává mnohoznačně.
Už dříve resort oznámil, že na základě dřívějšího marketingového průzkumu a průmyslových dnů bude vybírat mezi vozidly Ascod (General Dynamics), CV-90 (BAE Systems Hägglunds), Lynx (Rheinmetall Landsysteme) a Puma (PSM). Podle aktuálních vizí by chtělo ministerstvo vítěze strategické zakázky ohlásit v příštím roce.
Dále čtěte: