Velký rival Uberu a trn v oku nejednoho taxikáře oznámil obří finanční vzpruhu. Estonská společnost Bolt získala od svých investorů 600 milionů eur (v přepočtu přes 15,3 miliardy korun), které jí pomohou v dalším rozvoji svých podnikatelských aktivit.
Firma, dříve známá pod jménem Taxify, vznikla v roce 2015 poté, co ji založil tehdy teprve devatenáctiletý student Markus Villigse. Jako taková se zpočátku zaměřovala výhradně na provoz alternativní taxislužby, přičemž její vozy zprvu brázdily ulice pobaltských hlavních měst Tallinu a Rigy. Zásluhou následného raketového rozmachu do dalších evropských států včetně České republiky, který se rozhodně neobešel bez potíží, se však společnost dostala svou tržní hodnotou až na dnešních 4,75 miliardy dolarů (více než 100 miliard korun). To vše navzdory faktu, že se nemalá část jejích příjmů během loňska citelně propadla.
„Před rokem jsme narazili na největší krizi, s jakou se tato firma setkala,“ řekl Villigs serveru CNBC. „Poklesli jsme o 80 procent, jelikož ve všech městech nastal lockdown a spolujízdy a taxislužby tou dobou stále tvořily hlavní část našeho byznysu.“
Superaplikace na všechno
Ještě před začátkem pandemie se každopádně vedení Boltu rozhodlo koncept svého podnikání pozměnit, respektive rozšířit. Vedle provozování elektrických koloběžek a elektrokol se začalo zaměřovat i na rozvoz jídla, přičemž aktuálně tak v rámci Česka činí v Praze, Brně, Ostravě i Olomouci.
„Během posledních 18 měsíců jsme se jako společnost významně proměnili. Tržby ze spolujízdy se za tu doby stihly vrátit na původní úroveň. Z dovážkové služby se stal jeden z nejrychleji rostoucích byznysů v Evropě,“ dodal Villigs. A tak se firma nedávno rozhodla, že se vrhne i do další podnikatelské oblasti – vedle dovozu jídla z restaurací se nově zaměří i na rozvoz potravin a drogerie, přičemž právě na tento účel hodlá získané finanční prostředky využít především.
Vedení estonského startupu slibuje, že v rámci služby Bolt Market budou jeho lidé schopni doručit každou jednotlivou objednávku do pouhých 15 minut. Platformu hodlá spustit během následujících měsíců, a to hned v 10 evropských zemích, Českou republikou nevyjímaje. Cílem pak je vytvořit jakousi „superaplikaci“, jež bude schopna uspokojit každodenní potřeby zákazníků na několika rozličných frontách najednou. To však rozhodně nebude nijak snadný úkol.
„Objem potřebného kapitálu je obrovský. Uvědomujeme si, že během příštích let musíme vybrat miliardy, abychom to byli schopni celé patřičně rozjet. V opačném případě to k naplnění naší mise stačit nebude,“ poznamenal zakladatel Boltu.
S doručováním jídla a zboží se roztrhl pytel
Služby tallinnské společnosti, kterou v rámci nového investičního kola podpořily subjekty Sequoia, Tekne, Ghisallo, G Squared, D1 Capital a Naya, aktuálně využívá na 75 milionů zákazníků v pětačtyřiceti zemích světa.
Na českém trhu patří k jejím největším konkurentům tuzemský Rohlík podnikatele Tomáše Čupra, stejně tak jako služba Košík.cz, Dáme jídlo, finský Wolt a nově také italské Everli či indické Tomato.