Menu Zavřít

Závislost pro každého: Bombus vyváží raw tyčinky do 14 zemí

23. 12. 2017
Autor: archiv

Thomas Melios začínal dovozem řeckých potravin v rodinné firmě se svými rodiči. Chtěl ale něco svého, proto před třemi lety založil vlastní značku raw tyčinek Bombus.

Myšlenku na „zdravou“ tyčinku nosil v hlavě dlouho. „Pronásledovala mě doma, při sportu, na cestách. Původně to ale měly být koláče ze sušeného ovoce a oříšků. K tyčinkám jsem se dostal při návštěvě USA a Austrálie, kde je nabídka takového zboží opravdu rozmanitá a velmi inspirativní,“ vysvětluje Thomas Melios.

Pro raw zaměření se rozhodl proto, že sám je vyznavačem aktivního životního stylu. „Díky studené produkci zachováme v našich tyčinkách maximální množství vitaminů, minerálních látek a enzymů. Proto se nám daří oslovit široké spektrum lidí, kteří se zajímají o zdravý a aktivní způsob života,“ vysvětluje.

„Řídíme se jedním důležitým pravidlem, a tím je: méně ingrediencí, více chuti. Tyčinky se vyrábějí z minimálního počtu surovin, které jsou v nejvyšší kvalitě. Nepoužíváme tepelnou úpravu, nepřidáváme cukr, konzervační látky, lepek ani laktózu, produkty jsou veganské,“ upřesňuje. Cílem je rychlý příjem energie pro nadšence alternativního stravování a ovšem i pro lidi se zdravotním omezením.

Recept na úspěch

Mít nějaký záměr je hezké, v případě vlastní výroby potravin je ale cesta k jeho naplnění často hodně dlouhá a náročná, jak poznal i Melios. „Výrobní proces je vyšší level než pouhý nákup a prodej. Výroba je velmi složitá a vývoj prakticky nekonečnou záležitostí. Komplexnost výroby nás zavedla opět k novému startu a bylo potřeba se toho mnoho naučit a stále mám pocit, že jsme ještě na začátku,“ přiznává.


Český veterán z Afghánistánu se uzdravil vlastním vynálezem a posílá ho do světa

 Martin Kofroň, původce cvičební pomůcky Marrko Core


Vysvětluje, že největší překážkou byla mechanizace. Tedy přesunutí se z manufaktury do světa průmyslových strojů: „Dostat se z kuchyně do výrobny, vymyslet si vlastní know-how a začít vyrábět ve větším množství.“

Tyčinky Bombus (latinský název pro čmeláka) nejsou produktem jen pro omezenou skupinu zákazníků. Cílem je, aby byly k dostání ve většině obchodních sítí. To však u raw výrobků v Česku zatím není příliš obvyklé: „Snažíme se dostat raw, tedy výrobky syrové stravy, co nejblíž k celé zákaznické veřejnosti.“ K tomu je třeba mít široký sortiment a být schopen reagovat na poptávku.

Rodinná firma jaksepatří
Letos se obrat společnosti blíží částce 200 milionů korun. I proto se zdá neuvěřitelné, že stále funguje na principu rodinné firmy. Thomas sice vedení od rodičů převzal, ale pořád na jejich cenné rady hodně dá. „Manželka s dcerou se starají o životní balanc mezi prací a volným časem,“ vysvětluje mladý manažer, kterému bude zanedlouho teprve pětatřicet let. Říká ovšem, že důležitá je nejen rodina, která je na prvním místě, ale také dobrý tým: „Ten zbytek si odpracujeme.“

„Vždy se snažíme, aby jednotlivé ingredience do sebe zapadaly, aby se nepřebíjely a každá naše tyčinka měla vyváženou a specifickou chuť. Držíme se hesla: v jednoduchosti je krása. Každý strávník si najde svou oblíbenou příchuť, na které si dokáže vytvořit svou závislost,“ směje se Thomas.

K tomu ale přidává ujištění, že k výrobě se používají minimálně upravené celistvé suroviny v co nejvyšší jakosti, nejlépe přímo od výrobce: „Musíme být schopni kvalitu ohlídat a udržovat v průběhu celého roku.“

Neztrácet tempo

Pro začátek úspěšného podnikání je zásadní dobrý nápad a produkt, o který zákazníci stojí. Melios ale přidává i další nezbytné předpoklady: „Jsme velmi aktivní a pracovitá parta, chceme si udržet rychlé tempo, které jsme nasadili. To znamená pečovat o skvělý kolektiv, stále vymýšlet něco nového a v kladném slova smyslu stále překvapovat.“

K tomu využívají mimo jiné i zpětnou vazbu od zákazníků, kteří je neustále udivují znalostmi o zdravém stravování a další touhou po nových informacích. „Můžeme tedy přicházet se stále sofistikovanějšími výrobky, to zákazník dokáže ocenit,“ prozrazuje Thomas.

Kromě českého a slovenského už dobývají i další trhy: „Vyvážíme do 14 zemí a chtěli bychom, aby export rostl co nejrychleji. Prodej novinek ale bude vždy začínat na domácím hřišti.“

Ačkoli se jeho očekávání před startem výroby nejen naplnila, ale byla výrazně překročena, na změnu zatím nepomýšlí. Na otázku, zda by svou firmu prodal, nebo ji považuje za své „dítě“, kterého by se nikdy nevzdal, odpovídá: „Říká se nikdy neříkej nikdy, ale momentálně platí druhá varianta.“

Má totiž velké marketingové plány. Svoje produkty hodlá prezentovat online, v televizi, v místě prodeje. „Jsem přesvědčen, že již není médium, které bychom nedokázali využít ve svůj prospěch, pokud nám to dává smysl. Rozhodně o nás ještě mnoho uslyšíte,“ uzavírá Thomas.

Článek vyšel v magazínu Profit

MM25_AI

Čtěte také:

Mléko je pro telata. Mladý pár uspěl s Nemlékárnou

 Nemléko


  • Našli jste v článku chybu?