Menu Zavřít

Bosch vybaví své závody 5G sítí

9. 12. 2019
Autor: archiv

Německo umožní průmyslovým podnikům vybudovat lokální 5G sítě. O licenci pro dvě lokality požádala i skupina Bosch.

Koncem listopadu vyšel najevo přesný harmonogram aukce moderních 5G sítí v Česku. Nepřekvapí, že naši západní sousedé byli v té době už o dva kroky dál. O den dříve, než Český telekomunikační úřad projednal klíčový „jízdní řád 5G“, mohli průmyslníci v Německu začít podávat žádosti o vlastní, lokální superrychlé sítě.

Německo se tak stalo jedním ze světových průkopníků, kde si vlastní sítě budou moci budovat i firmy. Jedním z těch, který o licenci požádal, byl i největší světový dodavatel automobilového průmyslu Bosch.

„Jako společnost působící v oblasti internetu věcí začal Bosch zkoumat 5G už v raných fázích. Nový komunikační standard je klíčem k automatizovanému a propojenému řízení a je základním prvkem továrny budoucnosti,“ nastínil člen představenstva skupiny Bosch Michael Bolle, do jehož kompetence rozvoj rychlých sítí spadá. Bosch pro začátek požádal o provozní licence 5G pro výzkumný kampus v Renningenu a továrnu ve Stuttgartu-Feuerbachu. Jde o závod, ve kterém Bosch testuje cokoliv spadající pod hojně skloňovaný pojem Průmysl 4.0.

Na 5G budou fungovat roboti i vozidla

To naznačuje, proč jsou 5G pro průmysl tak důležité. Zjednodušeně řečeno s jejich příchodem přestanou být sítě záležitostí mobilních telefonů, tabletů, případně jiných, „obvyklých“ komunikačních zařízení. Využívat jej budou i chytré přístroje v domácnostech, uplatnění najdou v dopravě, virtuální realitě, zdravotnictví či sportu. Někteří tak novinku přirovnávají k příchodu bezdrátové komunikace jako takové. Revoluce se tak logicky týká i průmyslové výroby.

Díky superrychlému přenosu obřích dat na nich mohou komunikovat inteligentní výrobní roboty či jezdit autonomní vozidla po areálu továrny. „V naší vizi továrny budoucnosti budou napevno přimontované pouze podlaha, zdi a strop. Všechno ostatní bude flexibilní, mobilní a bude se neustále nově sestavovat,“ prohlásil další z šéfů skupiny Bosch Rolf Najork. Není divu, že právě pro automobilový průmysl jde o jedno z klíčových témat. Díky soukromým, lokálním sítím dostane prostor pro neomezené experimentování.

I v Německu však předcházela celé věci ostrá a zdlouhavá debata a národní regulátor Spolková agentura pro sítě (Bundesnetzagentur) se dlouho k rozhodnutí neměl. Podle listu Handelsblatt přijdou totiž klasičtí vlastníci telekomunikační infrastruktury o část byznysu. Na vládní úrovni se zase dlouho diskutovalo, zda stát nedává průmyslníkům frekvence až příliš levně.

Firmy prosazující vznik lokálních 5G sítí se proto sdružily v organizaci 5G Alliance for Connected Industries and Automation (5G-ACIA), která má zájmy průmyslu při zavádění nové technologické revoluce hájit. 5G-ACIA sdružuje na 40 firem a od roku 2018 ji předsedá právě Bosch.

MM25_AI

„Německo se díky tomu stalo světovým průkopníkem,“ nechal se ovšem slyšet pro televizi ARD profesor Hans Schotten z Německého institutu pro umělou inteligenci. A nepřekvapí, že podobně to vidí i Bosch. „Z průkopnické činnosti realizované ve vybraných lokacích bude mít v konečném důsledku prospěch celá výrobní síť Bosch se svými zhruba 280 závody po celém světě,“ dodal Bolle. V tom jsou i tuzemské závody v Českých Budějovicích a Jihlavě, zbývá dodat.

  • Našli jste v článku chybu?