Menu Zavřít

Brak, který léčí

16. 12. 2013
Autor: Euro.cz

Šlágr TV si vysloužila spoustu posměchu, označení za masakr bývá to nejlichotivější. Její majitel Karel Peterka říká, že jen objevil alternativní svět

My jsme trochu jiní, vysvětluje Peterka ve své kanceláři starší dvojčlenné delegaci telemarketingové firmy, jež mu přišla nabídnout profesionální služby, jak z diváků jeho televize, prodávající amatérskou lidovou hudbu, vytáhnout ještě víc peněz.

„Není to o tom, že bychom chtěli z těch lidí mámit prachy. My jim naopak pomáháme.“ Pomáhat, … Pomáháme? Přemýšlím k čemu, zatímco sedím v rohové, téměř kožené sedačce a poslouchám končící obchodní rozhovor. Že jsem v kanceláři majitele a šéfa stanice Šlágr TV, je patrné na první pohled: vybavením i kulisami se podobá slavnému „malému“ televiznímu studiu s mohutným křeslem, krbem a cihlovou zdí, odkud nejen Peterka denně rozdává radost. A kde je samozřejmě jinak vše falešné; imitace dřeva, imitace ohně, imitace Alp. Jen obří televize v rohu kanceláře, na jejíž obrazovce Peterka rád sleduje pecky z vlastní produkce, je skrz naskrz skutečná.

„Dneska tu televizi beru jako poslání,“ pokračuje Peterka, malý třiašedesátiletý muž s velkými hodinkami na ruce, oblečený celý v černém, když si ke mně přisedne. „Kdybyste s námi byl na nějakém našem koncertu, pochopil byste tu lásku. Chodí nám dvě stě láskyplných dopisů týdně. Máme kolem sebe spoustu krásy. Moje manželka léčí lidi…“ „Je lékařka?“ ptám se. Jeho ženu Janu totiž znám ze Šlágru TV spíš jako moderátorku a spolupachatelku nejhorších písní o Romech, Vietnamcích a taky Václavu Havlovi, často navíc s podezřele nepůvodními melodiemi.

„Ne, ona je něco jako čarodějnice,“ usmívá se Peterka. „Přijede k ní pán, kterému řekli, že musí na tři operace. Po třech návštěvách u manželky je zdravý. Na Slovensku za mnou přišla paní, držela mě za ruku a říkala mi, že má nádor. A že když jí pustili Šlágr, cítila se najednou líp. Jsme tady neustále obklopeni láskou, děkováním a krásou.“

Peterka chvílemi mluví trochu jako blázen, který sám sebe upřímně dojímá, ale čísla za jeho byznysem jsou víc než zdravá: podle posledních měsíčních dat ATO-Mediaresearch dosáhl v říjnu podíl sledovanosti stanice Šlágr TV u lidí nad 55 let přes dvě procenta a nad 65 let dokonce přes tři procenta. Trend je navíc vzestupný, takže za rohem už čeká Šlágr TV 2 zaměřený na mladší publikum.

A k teleshoppingu nedávno na obrazovce přibyla i běžná reklama, nyní v objemu zhruba 1,2 milionu korun měsíčně.

… a taky vydělávat!

Celý Peterkův byznys plně pochopíte až při procházce firemní Síní slávy. Někdejší chodbu administrativní budovy JZD v jihočeské obci Dubné zdobí vydané CD, DVD a kazety – Šlágr TV je možná estetický brak, kde bizarně oblečení a pohybující se lidé nadšeně ničí falešným zpěvem známé songy, jeho interpreti však prodávají víc CD a DVD než v současnosti Lucie Bílá nebo Dan Landa.

„Nejlepší kapely u nás prodávají 5000 CD za měsíc,“ říká Peterka. Ještě zajímavější jsou absolutní prodejní čísla: mimo okruh příznivců stanice Šlágr TV prakticky neznámí interpreti, jako třeba amatérský zpívající důchodce z Pardubic Josef Sochor, se tu pyšní platinovými plaketami za 30 tisíc prodaných CD. A hlavní hvězdy, jakými nyní jsou otec se synem prznící pod jménem Duo Jamaha vše od pop-music po lidovky, prodaly téměř 70 tisíc CD a DVD.

„Hráli jen tak na svatbách, nic od toho nečekali. Měli jeden hit Srdce plače. Dnes prodávají dva tisíce desek měsíčně a jejich vystoupení jsou na dva roky vyprodaná,“ chlubí se Peterka. Právě on kdysi objevil i duo Eva a Vašek, které prodalo stovky tisíc CD a DVD. „V součtu u mě vydělali jedenáct a půl milionu korun. Já na nich osmnáct,“ vypočítává šéf Šlágru TV a současně majitel vydavatelství Česká muzika, díky vlastní televizi nyní třetího největšího hudebního vydavatelství v Česku.

„Pojďte se podívat, něco vám ukážu…“ vyzývá mě Peterka. Na monitoru počítače mi pouští koncerty Šlágru TV. Na prvním vyhrává kapela Šlágr Band, složená ze zaměstnanců televize včetně Peterky, jeho manželky i syna. Zasněně si s nimi notuje plná hala převážně starších lidí, oblečených v laciném oblečení z vietnamských tržnic. Na druhém koncertě si s rozjuchaným Duem Yamaha nadšeně zpívá a tancuje i spousta mladých a moderně oblečených lidí. „Je to alternativní svět, který existuje ve všech zemích: v Německu, v Beneluxu, teď se chystá velký projekt v Polsku. I v Německu se jim kdysi smáli, stejně jako teď nám. Pak však zjistili, kolika lidem se tradiční šlágry líbí, protože pro ně znamenají jejich identitu.“

Nebo jinak: „Jsem muzikant, a když jsem sem přišel, byl jsem s Karlem na nože. Říkal jsem mu: Probuď se, tohle přece není možný!“ svěřuje se Tomáš Jedlička, mladší moderátor, dvorní muzikant stanice Šlágr TV a také teleshoppingový prodavač kšiltovek, triček, pivních korbelů a klíčenek s logem televize. „Jenže když pak vidíte, že to ty lidi uzdravuje, začnete to vnímat jinak. Tohle nefunguje bez srdíčka!“ dodává bez upřesnění, jestli myslí hudbu, nebo klíčenky.

Udělal jsem Voraře (a oni udělali mě) Peterka je v byznysu lidovek, šlágrů i politickospolečenské satiry, pokud za ni lze považovat i šišlavé songy parodující vietnamské trhovce, ostřílený matador. Od sedmdesátých let objížděl folkové festivaly včetně Porty, kde dvakrát uspěl, což mu umožnilo odejít na volnou nohu a živit se hudbou. „Lidé, co mě znají, vědí, že jsem politiku a společnost parodoval už za komunistů. Proto jsem taky měl tehdy v Čechách částečný zákaz, takže jsem hrál hlavně na Slovensku,“ vysvětluje. Psal pro Slovenský rozhlas, později spolupracoval s Luďkem Nekudou na jeho Sešlosti. Deset let také koncertoval se svou současnou manželkou Janou. „Bez téhle zkušenosti by se ta televize nedala dělat takhle hezky česky,“ říká Peterka bez špetky ironie.

V devadesátých letech začal vydávat Drby, satirické kuplety. Nebyl však spokojený s rychlostí, s jakou je tehdejší firmy dostaly mezi lidi, podle něj ztrácely zpožděním nejen aktuálnost, ale i komerční potenciál. Založil proto s kamarádem firmu na výrobu kazet.

„Bylo to všechno napsané na něj a on mě podrazil,“ vzpomíná Peterka na začátky podnikání s hudbou. „Najednou jsem neměl ani korunu. Tak jsem na to šel jinak.“

Přišli za ním tehdy pražští Voraři, parta hospodských muzikantů s heligonkami, jestli by jim u sebe doma, kde s Miroslavem Horníčkem namlouval i jeho Chvalozpěvy, nenahrál CD. Nahrál a jejich desku dal i hospodské v jižních Čechách, kam se v roce 1996 odstěhoval z Prahy. „Když jsem za ní přišel druhý den, zjistil jsem, že Voraře hraje nonstop a všem se to hodně líbí,“ říká Peterka. Nelže – na chodbě Šlágru TV dnes mají Voraři platinovou desku za půl milionu prodaných CD a DVD.

A jak vlastně objevil známé duo Evu s Vaškem? „Úplně jednoduše,“ usmívá se Peterka.

„Měli jsme s manželkou prodejní stánek s hudbou na Zemi živitelce a Eva s Vaškem byli hned vedle nás. Viděl jsem, že tam mají víc lidí než my, takže jsem věděl, že to bude fungovat. Podepsal jsem s nimi smlouvu na pět let a dva roky byli nejprodávanějším titulem.“ Ještě předtím ale znovu málem přišel na mizinu, to kvůli hypotéce a dalším dluhům za dům. V zoufalství, že nesplatí lichvářskou půjčku s dvacetiprocentním úrokem, přepsal pohádky Erbena a Němcové a jeho manželka je doma namluvila. „Každé jsme prodali jedenáct tisíc kusů, tím se vlastně narodilo vydavatelství Česká (a na Slovensku Slovenská) muzika. Byl to moment požehnání,“ vypráví Peterka. Od něj byl pak jen logický krůček ke Šlágru TV, masové prodejní platformě.

Za Šlágr TV paradoxně může Česká televize. Zrušením teleshoppingu odstřihla Peterkovi i hlavní prodejní kanál. „Tehdy jsme si se ženou řekli, že si to všechno budeme dělat sami,“ dodává Peterka. „Mohl jsem si říct, že na to kašlu, ve vydavatelství jsme dělali obrat 120 až 130 milionů korun ročně. Mohli jsme odjet do Itálie, kde máme apartmán. Jenže já nechci ten zkažený svět, co se dnes nosí! Naše televize je pro nás něco mnohem víc!“ Společná krása Stanice Šlágr TV vznikla v Peterkově hlavě dávno předtím, než začala vysílat. Konkrétně v roce 1996, kdy se z Prahy přesunul do jihočeských Křenovic. „Když jsme se sem přestěhovali, zjistili jsme, že se lidé baví i úplně jinak. Tady si do té doby nikdo nevšiml, že existuje ještě druhý život, že se svět netočí jen kolem pop-music,“ říká Peterka. Jeho Šlágr TV vlastně není nic jiného než přenesení lidové zábavy na televizní obrazovku. A zdaleka nejde o venkovský fenomén: nejvíc od něj nakupují lidé z Ostravy a hned za nimi je Praha. Šlágr TV navíc není o moc horší než většina jiné televizní tvorby, především té seriálové. Přinejmenším je upřímnější: zatímco na Šlágru převážně vystupují nic nepředstírající amatéři, na jiných televizích páchají scenáristická, režijní i herecká zvěrstva školení profesionálové. Ti se ovšem začínají objevovat už i na Šlágru TV: masová platforma totiž mnohým amatérům umožnila mnohonásobně vyšší prodeje, a tudíž i výdělky a profesionalizaci.

„Většina našich interpretů dostává z každé prodané desky devět procent, hvězdám dávám dvanáct. To měli i Eva s Vaškem,“ popisuje Peterka svůj byznys model. „Takže při těch prodejích z toho můžou ti nejlepší fungovat.“ A kdo je v současnosti nejprodávanější? Určitě je neznáte: tři harmonikáři říkající si Veselá trojka. Za poslední měsíce prodali víc desek než přední hvězdy pop-music dohromady. „Začínala jsem se Šimkem, teď jsem na Šlágru. Zase š, kruh se uzavřel,“ usmívá se trochu násilně známá televizní persona Zuzana Bubílková. Ve velkém studiu s černými závěsy s malými žárovičkami a dvěma umělými vánočními stromky, z nichž jeden má dvoubarevné větve, se právě připravuje na natáčení nového pořadu Šlágru TV Hádej, čí jsem. V Peterkově televizi definitivně zakotvila poté, co ji kvůli souběžnému angažtelevize má ve Šlágru TV vyhodili z Primy. Točí tady zhruba dvakrát týdně.

„Ano, je to trochu jiný svět, samozřejmě,“ říká mi Bubílková během pauzy. „Ale já mám ráda změnu. Navíc tady nedělám pořady úplně spjaté s tou hudbou. V mém případě jde spíš o moderování.“ Dodejme, že ona hudba se jejími pořady pouze prolíná. Podle Peterky z ní udělala skutečnou hvězdu právě jeho televize, protože až teď ji prý lidé zastavují na ulici. „Ano, ano,“ nepřestává se usmívat Bubílková. „Zastavují mě na ulici a říkají mi, že rozdávám radost.“

Krátce před sněmovními volbami rozdával na Šlágru TV radost i šéf ANO Andrej Babiš. V teleshoppingovém pořadu Písničky pro hosta jí dokonce rozdal tolik, že Rada pro rozhlasové a televizní vysílání nyní zahájila s televizí správní řízení kvůli porušení zákazu nezařazovat do vysílání těsně před volbami obchodní sdělení politických stran. Začátkem listopadu zase Šlágr TV vyřadili z elektronického měření televizní sledovanosti. Peterka tehdy z obrazovky oslovoval domácnosti s peoplemetry a vyzýval je k navázání přímé komunikace s jeho televizí. Po několika týdnech se však stanice Šlágr TV do měření vrátila.

„Mně nevadí, jestli si z nás uděláte legraci jako jiní,“ říká Peterka před naším odjezdem.

„Ale chci vám jen říct, že třeba koncert na zimním stadionu v Senici jsme připravovali tři týdny. Teď chystáme velké adventní koncerty. Pro nás to není o penězích. Těch jsem vydělával mnohem víc bez vlastní televize, která mě hlavně na poplatcích za vysílání stojí deset milionů měsíčně. Všechno je to o té kráse, kterou tady společně děláme.“

Komu patří televize v Česku

Česká televize

Veřejnoprávní instituce

Nova Group

CET 21 (CME)

Prima Group

Modern Times Group a GES (Ivan Zach)

TV Barrandov

Barrandov Televizní Studio (Jaromír Soukup)

Óčko TV

Mafra (Andrej Babiš)

TV Metropol

MF TV (Mladá fronta)

TV Pohoda

TP Pohoda (Radim Pařízek)

Retro Music Television

Hudební televize (Radim Pařízek)

Šlágr TV

Česká muzika (Karel Peterka)

Inzert TV

InzertMax (Jan Vedral)

TiP TV

TiP TV production (Zdeněk Sláma)

Active TV

TV CZ (maďarská společnost EsoTV)

Regionální televize CZ

Regionální televize CZ (Eva Stejskalová)

Kino Svět

Československá filmová společnost (Leoš Pohl)

TV Noe

Telepace (kněz a salesián Leoš Ryška a Martin Holík)

bitcoin_skoleni

Zdroj: Strategie

O autorovi| Petr Holec • holecp@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?