ČÍNSKÁ EKONOMIKA MÁ NEJEN LEVNOU PRACOVNÍ SÍLU, ALE TAKÉ OBROVSKÝ TRH, KTERÝ PODLE ODHADŮ ODBORNÍKŮ VÝRAZNĚ POROSTE DALŠÍCH ČTYŘICET LET.
Stále důležitějším partnerem je Čína, a to zdaleka nejen pro Českou republiku. „Bránou“ do této země pro obchodníky, investory i pro turisty se chce stát Hongkong. Ten v posledních dvaceti letech převedl téměř veškerou výrobu na blízkou čínskou pevninu, kde je levná pracovní síla, a ponechal si sofistikované služby. Čína vyhledává nové obchodní vztahy a přirozeně ji zajímají země, které se zakrátko stanou součástí jednotného evropského trhu. Proto vládní představitelé z Hongkongu a představitelé hongkongské obchodní komory přijeli do Prahy a uspořádali v pořadí už čtvrtý seminář, kde představili obchodní a investorské možnosti Číny a Hongkongu. Informace byly zaměřeny nejen na velké podniky, ale také na malé a středně velké firmy. Na čínském trhu se projevuje několik velmi výrazných trendů. Z nejlidnatější země na světě se stává továrna na výrobu produktů od těch nejjednodušších až po nejsložitější. Do Číny přesouvají své výroby firmy z Japonska, Tchaj-wanu a dalších zemí, aby využily lacinou pracovní sílu. Dalším výrazným trendem, který se v Číně projevuje, je spouštění obrovských infrastrukturních projektů. Čína však nepředstavuje jen nepříjemnou konkurenci, ale také obrovský vnitřní trh. Dobrá zpráva je, že se tam vytváří vrstva střední třídy, která dnes čítá zhruba 200 milionů lidí. Ti mají prostředky, aby nakupovali. Čínský vnitřní trh představuje přibližně 500 miliard USD a vykazuje ročně devítiprocentní růst. A je to trh velmi nenasycený. A doporučení těch, kteří se v Číně už pohybují? Formulujte jasně podnikatelský záměr, tedy co je váš produkt a kdo je zákazník. Z veřejných zdrojů udělejte rešerši o předpokládaném trhu. Investujte do průzkumu trhu nebo komoditní studie. Oslovte potenciální partnery, ale buďte opatrní při případném placení záloh. Nenechte se zahnat do časové tísně ani přesvědčit k založení společného podniku, ale usilujte o vlastní stoprocentní investici.