Menu Zavřít

Brány New Yorku

28. 1. 2005
Autor: Euro.cz

Central Park na dva týdny změní tvář

V roce 1985 zabalili Pont Neuf v Paříži a o deset let později berlínský Reichstag. V Kalifornii a v Japonsku rozmístili tisíce barevných deštníků a v Miami vylepšili několik ostrůvků pruhy zářivě růžové látky rozprostřené v moři po jejich obvodu. Nyní je konečně na řadě i jejich domovský New York. Po dobu pouhých šestnácti dnů, od soboty 12. do neděle 27. února, budou v Central Parku instalovány tisíce branek s povlávajícími šafránovými závěsy. Umělecká dvojice Christo a Jeanne-Claude (vystupují jen pod křestními jmény) čekala na realizaci projektu Brány (The Gates) více než čtvrt století.

Počátkem roku 2002 po amerických muzeích putovala výstava Christa a Jeanne-Claude ze sbírky manželů Vogelových. Vystaveny byly zabalené předměty/sochy, které Christo vytvářel od konce 50. let, fotografie a přípravné projekty k velkolepým krajinářským instalacím, na nichž se autorsky podílí i Christova manželka Jeanne-Claude. Instalovány byly také kresby k nerealizovanému projektu Brány z roku 1979. Představitelé New Yorku jej před pětadvaceti lety odmítli s tím, že pro Central Park se svými rozměry a načasováním nehodí.

Časy se ale změnily. Central Park mezitím prošel zásadní rekonstrukcí, takže se zmírnily obavy z možných negativních dopadů instalace na přírodu, a v době po útocích z 11. září 2001 mnoho lidí cítilo, že by New York měl dát světu najevo, že žije dál a je stále městem, do kterého stojí za to přijet. Brány najednou začaly být tím pravým, co město potřebuje. Neuplynul ani rok a nový starosta Michael Bloomberg, který Brány podporoval již jako soukromník, v lednu 2003 slavnostně oznámil, že město se rozhodlo projekt povolit.

Christo a Jeanne-Claude si své projekty zásadně financují z vlastních zdrojů. Na rozvoj parku dokonce předem sami věnovali tři miliony dolarů. Jejich realizace přitom nejsou nikterak levné: zabalení Reichstagu 13 milionů dolarů, deštníky v Japonsku a v Kalifornii v roce 1991 ještě jednou tolik. Náklady na Brány jsou odhadovány na 20 milionů dolarů. Peníze umělci získávají z prodeje přípravných studií a nejrůznějších artefaktů spojených se staršími projekty (jednotlivé kresby k Bránám se podle The New York Times již před třemi lety prodávaly až za 260 tisíc dolarů).

Bezmála pět metrů vysoké brány se skoro třímetrovými závěsy z průsvitné oranžové látky budou rozmístěny nad chodníky a cestičkami Central Parku v celkové délce 37 kilometrů. Dohromady 7500 branek, což je o polovinu méně, než kolik jich umělci navrhovali instalovat v roce 1979. Oproti původnímu návrhu se změnilo i ukotvení branek - půjde o volně stojící konstrukce - a termín pořádání. Původně měly brány zdobit park uprostřed podzimu, zimní termín byl prosazen proto, že se město obávalo extrémního zatížení parku - na podzim totiž láká nejvíce návštěvníků. Nicméně podle oficiálních odhadů se na Brány přijedou podívat statisíce turistů z celého světa (zabalený Reichstag před deseti lety zhlédlo na pět milionů lidí).

Díla Christa a Jeanne-Claude bývají označována za land art, minimalismus či konceptuální umění. Všechna tato označení mají své oprávnění i své limity. Samotní umělci říkají, že jména a označení považují za velice důležité, pouze však v případě vín. Jejich cílem je vytvářet situace a scény, kdy lidé vnímají prostředí kolem sebe nově a jinak. Projekty jsou určeny primárně pro oko běžného chodce v jejich blízkosti, důležitým aspektem je i to, že instalace jsou vždy jen dočasné.

V článku v The New York Times z března 2002, kdy debata o Bránách nabírala obrátky, Jeanne-Claude prohlásila: „Naše umění nemá absolutně žádný jiný smysl, než být uměním. Nesnažíme se předat nějaké sdělení.“ A Christo ji doplnil: „Je to absolutně iracionální.“ Přesto, a nebo právě proto jejich díla rozhodně stojí za vidění. Kdyby pro nic jiného, tak proto, že jsou jednoduše krásná. Soudě podle přípravných kreseb Brány nebudou výjimkou.

bitcoin_skoleni

The Gates
Central Park, New York City
12. až 27. února, www.nyc.gov

  • Našli jste v článku chybu?