Na Ruzyni vyroste servisní centrum pro soukromé tryskáče Embraeru
Když si manažeři slovenské investiční skupiny J&T zatoužili zalétat soukromým tryskáčem, netušili, že právě položili základ svému novému byznysu. S první Cessnou 550 začali podnikat v roce 2004. Tehdy založili firmu ABS Jets. Ta postupně rozšířila flotilu soukromých letadel, které spravuje, o další cessnu a především o dvě luxusnější trysková letadla Embraer Legacy 600 z dílen třetího největšího výrobce tryskových letadel na světě.
Spolupráce s Brazilci těmito nákupy neskončila. Manažeři ABS Jets hodlají v Praze vybudovat první autorizované servisní středisko pro středoevropské a východoevropské klienty Embraeru. Ruzyně se stane sedmým letištěm kontinentu, na které si budou moci „executive jets“ této firmy zaletět pro kompletní údržbu a servis.
Naděje z Ruska.
ABS Jets je vedle švýcarské Ruag a anglické Inflite teprve třetí evropskou firmou, které Embraer poskytl licenci na servisní služby. „Předložili jsme jim nabídku bez požadavků. Nechtěli jsme žádné peníze a záruky, středisko je naše obchodní riziko, financovat jej budeme sami,“ říká Zdeněk Dvořák, člen představenstva ABS Jets. Investice do technického vybavení dosáhne desítek, spíše ale stovek milionů korun. Centrum nabídne majitelům soukromých tryskových letadel komplexní služby v případech technických problémů, především ale bude provádět pravidelné předepsané revize strojů, které může zajišťovat pouze firma s certifikátem. Přestože v celé Evropě zatím létá zhruba jen třicet privátních tryskáčů Embraeru, manažeři ABS Jets považují investici za výhodnou. “Spojili jsme očekávání budoucích tržeb Embraeru s naším rozvojem,“ konstatuje Zdeněk Dvořák. Pražské servisní centrum vytvoří předmostí širší expanze Brazilců na východ. „Privátní létání se bude rozvíjet v zemích bývalého Sovětského svazu, především v Rusku. Embraer má jen pro ruský trh na nejbližší rok a půl podepsaných deset kontraktů,“ sdílí Dvořákův optimismus Marián Jančařik, ředitel společnosti ABS Jets. Firma kalkuluje také s výhodnou polohou Prahy a s nižšími náklady než v západní Evropě. „Budeme schopni konkurovat střediskům v Německu a Švýcarsku,“ soudí Dvořák.
Další tryskáče na obzoru.
Bude-li létání s VIP klientelou ve východních zemích kopírovat tuzemský vývoj, udělal ABS Jets správný krok. První soukromý tryskáč zaevidoval Úřad pro civilní letectví v roce 2002. Dnes jich vede devět. V únoru by měla ABS Jets do své nabídky zařadit další Embraer Legacy a v červenci Lerjet 60 XR od Bombardieru, které v této firmě zaparkují jejich noví vlastníci. Pro většinu majitelů je tryskáč přece trochu drahá hračka, přenechávají proto profesionálním firmám jejich servis a správu, ale i komerční vytěžování. Rozšiřovat letecký park plánuje i další tuzemská firma, která nabízí letecké služby topmanažerům. Grossmann Jet Service naftového podnikatele Karla Komárka má zatím jeden Embraer Legacy 600. „Během následujících pěti letech chceme mít pod manažerskou kontrolou další čtyři letadla,“ prohlašuje šéfka společnosti a její zakladatelka Dagmar Grossmannová. Podnikat s letadly pro podnikatelskou elitu se chystá i Travel Service. Na jaře koupí tryskové letadlo Cessna Citation Sovereign pro devět cestujících. A dodejme, že na českém trhu obchodních letů zajišťuje dopravu proudovými letouny například také firma Silesia Air nebo Time Air.
Luxus zachutnal.
Pražské letiště neeviduje počty letů těchto menších strojů. Podle dřívějších informací se ale ročně pohybují nad deseti tisíci vzletů a přistání. Většinu provozu soukromých letadel v Ruzyni zatím představují zahraniční letadla z Evropy i zámoří. Všechny oslovené tuzemské společnosti se ovšem shodují, že počet jejich „výkonů“ rychle roste, především v posledních dvou letech. Jen ABS Jets hlásí kolem dvou tisíc letů ročně. Kouzlu soukromého létání také stále častěji podléhá domácí klientela. „Zatím tvoří čeští klienti desetinu našich zákazníků, během následujících let by se měl jejich podíl zvýšit na třetinu,“ soudí Dagmar Grossmannová.
Jména svých zákazníků letecké společnosti úzkostlivě tají, některé firmy i osoby se již však nerozpakují cestování tryskáčem veřejně přiznat. Letadla si pronajímají manažeři PPF, Škody Auto nebo Agrofertu. Například šéf Sazky Aleš Hušák tak cestoval do Atén na schůzku komise European Lotteries. Tryskáčem přiletěla do Prahy na předávání státních vyznamenání také Kateřina Neumannová. „Smýšlení lidí se mění. Uvědomují si, že byznyslety šetří čas špičkových manažerů a nejsou projevem snobismu. Naopak mohou posloužit jako dobrá vizitka,“ míní Dvořák.
Váš kapitán.
Má pravdu, obchodní partner se dozví minimálně to, že firma může investovat do svých lidí stovky tisíc korun. Čistá letová hodina bez započítání dalších nezbytných poplatků se pohybuje mezi 2 až 2,5 tisíce eur. „Každý let je samostatným obchodním případem. Tento produkt představuje proti běžnému létaní rozdíl asi jako u privátní a retailové banky. Všechno se šije klientovi na míru,“ vysvětluje Jančařik. Na letišti ho osobně přivítá kapitán letadla, který se o něj stará během celého letu a aktuálně řeší všechny možné problémy. Například kdyby zákazník nestihl dojet na jednání ve městě včas, zařídí pronájem salonku na letišti. Samozřejmostí je catering. Když si klient objedná třináctimístný letoun Embraer Legacy s doletem šest tisíc kilometrů, jehož cena dosahuje zhruba 24 milionů dolarů, obslouží jej letuška. V sedmimístné Cessně Citation Bravo s polovičním doletem, která vyjde na 5,5 milionu dolarů, se musí spokojit s barovým pultem a palubou bez ložnice.
Embraer je už třetí
Brazilská společnost Embraer se vyšvihla před kanadskou firmu Bombardier a pyšní se pozicí třetího největšího světové výrobce letadel. Přes tisíc jejích strojů včetně nové generace letadel se 118 sedadly se zakusuje do trhu zásobovaného většími letadly Boeingu a Airbusu. Embraer zaznamenal loni zisky 446 milionů dolarů při tržbách 3,83 miliardy dolarů a 93 procent jeho prodejů se uskutečnilo mimo Brazílii. Společnost zaměstnává více než osmnáct tisíc lidí.
Současný úspěch firmy pramení z rozhodnutí přijatého koncem 90. let. Embraer investoval miliardu dolarů do zkonstruování nového, většího letadla s kapacitou 70 až 188 pasažérů pro rychle rostoucí nízkonákladové aerolinie. Koncem 90. let společnost vtrhla také do segmentu byznyslétání. Ve vyšší třídě tzv. „haevy jetů“ dnes drží krok s kanadským Bombardierem a americkým General Dynamic. Embraer prodává tři typy executive jets – od nejmenšího Phenomu 100 pro čtyři pasažéry, Phenomu 300 pro devět cestujících až po Legacy 600 pro třináct osob. V současné době firma finišuje s novým typem letounu Lineage 1000 pro devatenáct pasažérů, který nabídne pět privátních zón, tři koupelny a jídelnu.