Zavedení celních sazeb Světové obchodní organizace (WTO) na automobily a dodávky dílů po brexitu bez dohody může znamenat zvýšení nákladů pro průmysl a v konečném důsledku i spotřebitele v EU a Velké Británii až o 5,7 miliardy eur, tedy asi 147 miliard Kč. Ve společné výzvě to dnes uvedli zástupci evropských automobilek včetně českého Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP).
V případě brexitu bez dohody začne na auta platit desetiprocentní clo a u většiny autodílů by se clo pohybovalo mezi třemi a 4,5 procenta. Vývoz aut z České republiky do Velké Británie přesahuje 150 tisíc vozů ročně. Tuzemské automobilky loni vyvezly automobily a díly za 920 miliard korun, z toho 6,6 procenta, tedy asi 61 miliard korun, směřovalo do Velké Británie. Loni se v EU vyrobilo 19,2 milionu vozů, z toho 1,44 milionu v Česku.
Vystoupí Británie z EU 31. října?
Evropský automobilový průmysl se jednoznačně vyslovil proti odchodu Velké Británie z EU bez dohody a vyzval představitele Spojeného království a EU, aby jednáními předešli tvrdému brexitu. Pod výzvou jsou podepsány Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA) a Evropská asociace dodavatelů automobilů (CLEPA), jakož i národní asociace, včetně Německé asociace automobilového průmyslu (VDA), Federace francouzských výrobců automobilů (CCFA), britské Společnosti výrobců a obchodu motorových vozidel (SMMT) i českého AutoSAP. Brexit bez dohody by podle výzvy měl zásadní negativní dopad na jedno z nejcennějších ekonomických aktiv Evropy.
„Spojené království je pro český autoprůmysl významným obchodním partnerem, ať už z pohledu odbytu finálních výrobců na tamějších trzích, nebo také z pohledu dodavatelů, kteří své produkty dodávají do UK přímo i prostřednictvím dodávek do dalších exportních zemí, typicky například do německých vozidel,“ uvedl prezident AutoSAP Bohdan Wojnar.
Automobilový průmysl, motor české ekonomiky, začal zadrhávat. Čtěte více:
Recese: český automobilový průmysl se připravuje na horší časy
Brexit bez dohody je podle Wojnara především problémem pro úzce provázaný evropský trh, jehož úspěch v podobě růstu ekonomiky v jednotlivých zemích je na hluboké integraci a volném pohybu zboží a služeb založený. Zavedení celních tarifů a dalších regulací, včetně například odlišného přístupu k homologacím vozidel, povede k roztříštěnosti a celkovému oslabení evropského trhu ve světové konkurenci, což bude mít dopad jak na zpomalení růstu HDP, ale ve svém důsledku především na koncové zákazníky v podobě dražších vozidel.
„Oslabení trhů a domácí poptávky i výrobních EU řetězců způsobené brexitem je to poslední, co by si v tomto nervózním období přelomovém období mohl automobilový průmysl přát. Český dovoz do Velké Británie je zhruba sedm procent z celého dovozu souvisejícího s dopravou. Ohrožení představuje jak oslabení domácí poptávky pro finalisty, tak omezení výroby nebo její přesun do jiných lokalit pro dodavatele komponent,“ řekl partner poradenské firmy EY Petr Knap.
Dále čtěte:
Brexit bez dohody není dobrá cesta, říká Cameron. Na prohrané referendum myslí každý den
Riziko tvrdého brexitu roste. Ministerstvo průmyslu a obchodu firmám nabízí konzultace