Na procesu odchodu Velké Británie z Evropské unie se zkomplikovalo vše, co se zkomplikovat mohlo. Během čtyř let marných jednání jsme mohli pozorovat neschválení dohod, vyhrožování tvrdým brexitem a v poslední době taktéž hrozba možného porušení již schválené dohody Velkou Británií. Když tehdejší předsedkyně vlády Theresa Mayová prohlásila „brexit znamená brexit,“ zřejmě v té době netušila, jak moc se ve svém vyjádření mýlila.
Ani Boris Johnson není zatím příliš úspěšný. Na rozdíl od Mayové odmítá dělat jakékoliv ústupky, což v kombinaci s neústupností hlavního unijního vyjednávače Michela Barniera zatím vyústilo jen v to, že jednání uvázla na mrtvém bodě.
Johnsonova vláda však disponuje silným mandátem, většinu jistí přes 80 poslanců, proto jakékoliv přání vlády britský parlament vyslyší. Avšak tvrdý postoj vlády může v důsledku vést i k překvapivým řešením. Michael Gove přišel s řešením, jak zabránit dopravním zmatkům na začátku příštího roku, tedy v době, kdy dojde k rozluce EU a Britů buď s dohodou, nebo bez ní.
Podle vládního plánu by se dopravním komplikacím mělo předejít způsobem, který de facto vytváří hranici při vstupu do hrabství Kent. Pokud by dopravci měli v plánu se nalodit na trajekt, musí mít povolení pro vjezd do Kentu.
Tento mechanismus bude sledován policií i pomocí kamer,
které dokážou přečíst poznávací značky a podle toho v systému zjistit, zda
dané vozidlo má potřebné povolení. Kdo podmínky poruší, tomu hrozí pokuta až
300 liber, uvádí britský The
Guardian.
„Chceme zajistit, aby lidé mohli využívat relativně
jednoduchý proces při získávání toho, co bude známo jako Povolení vstupu do
Kentu,“ řekl ministr Michael Gove parlamentu, právě on má návrh na starosti.
Díky systému kamer by neměli být v ohrožení obyvatelé z dotčeného hrabství
Kent.
Podle nejhoršího scénáře, kterého se britská vláda obává, hrozí, že prvního ledna příštího roku se v oblasti Kentu vytvoří kolony, které mohou čítat až sedm tisíc nákladních vozidel. Pro lepší představu lze uvést příklad z českého prostředí - ucpána by byla dálnice D1 z Prahy do Brna z celé poloviny úseku, tedy zhruba 100 kilometrů. Tomu by se Britové rádi vyvarovali.
Gove nejhorší predikce rozeslal zástupcům britského průmyslu, jelikož u vládních analýz vyplývá, že jen zlomek dodavatelských řetězců je na možné změny v dopravě připraven. Průmyslníci prostřednictvím svých sdružujících organizací namítají, že o riziku kolon ví, a proto i dlouhé měsíce tlačí na vládu, aby proti tomu podnikla kroky.
Jak samotné rozloučení EU a Spojeného království dopadne je velká otázka, koronavirová pandemie vyjednávání zkomplikovala, avšak i bez toho by zřejmě konkrétní dohoda na stole stále nebyla. Možná se tak splní přání některých politiků oddaných myšlence brexitu, kteří si přáli tzv. tvrdý brexit, tedy odloučení bez dohodnutých pravidel a fungujících jen za podmínek stanovených Světovou obchodní organizací.