Phoenix získal peníze na udržení tradiční značky
Tak přece. Britské podnikatelské konsorcium Phoenix koupilo ztrátovou automobilku Rover. Spojené království zajásalo: luxusní značka zůstane v místních rukou, masivní škrty pracovních míst nebudou. Mateřské společnosti BMW zaplatí noví majitelé symbolických deset liber. Mnichované navíc poskytnou Phoenixu úvěr pět set milionů liber, které mají pokrýt náklady spojené s restrukturalizací Roveru. Celkovou finanční potřebu Phoenixu pro Rover odhadli experti z Centra automobilového průmyslu při Cardiff University Business School asi na 800 milionů liber. Kontraktem s Němci získávají Britové také opci na nákup výrobny motorů a převodových skříní v Powertrain a lisovny ve Swidonu. „Doufáme v lepší budoucnost Roveru, netajil optimismus bývalý šéf tohoto podniku John Towers, který konsorcium vede. Skeptici nicméně varují, že zlým časům není odzvoněno. Olej do ohně. Rozhodnutí prodat více než sto let starou etiketu, jejíž ztráta se loni vyšplhala na 2,5 miliardy marek (více než 760 milionů liber), oznámil bavorský autovýrobce v polovině března (EURO 12/2000). A to i s vědomím promarněných 6,5 miliardy německé měny, které do ní od roku 1994 investoval. Poprask, jenž se strhl, byl mimořádný: kabinet nad Temží, který byl ochoten vydat na zachování devíti tisíc pracovních míst v zastaralých provozech v Longbridgi 152 milionů liber, reagoval podrážděně. Odbory křičely o německé hanebnosti, zaměstnanci vyšli do ulic. Oleje do ohně přililo také ohlášené jméno kupce, fondu rizikového kapitálu Alchemy. Nováček v automobilové branži sice slíbil, že v přejmenované firmě MG Car Company zachová produkci Mini, MGF a Roveru–75, ale nevyloučil masivní škrty džobů. Krach jednání s Alchemy, zaviněný údajně sporem s BMW o to, kdo zaplatí odstupné propuštěným, přivítali ohrožení dělníci s nadšením. Úvěr od Američanů. Phoenix, který zahájil rokování s Bavořany ještě před fiaskem s Alchemy, mohl od začátku počítat s tichou podporou Blairova kabinetu. Úsměv začal všem, jichž by se rušení míst týkalo, tuhnout ve chvíli, kdy list Guardian informoval o neochotě bankovních domů HSBC, Barclays, NatWest a Lloyds Bank poskytnout skupině zájemců úvěr – finanční díru vyměřil tentýž zdroj na dvě stě milionů liber (EURO 19/2000). Pomoc přišla: požadovaný kredit 200 milionů liber nabídla Burdale Financial, londýnská dcera americké banky First Union. Towers ujistil, že nový majitel převezme jak výrobu modelů Rover 25 a 45, sportovních vozů MGF, tak i produkci aktuálního typu Mini v Birminghamu. Možnost, že Phoenixu pomůžou i státní peníze – ministr hospodářství Stephen Byers se před časem zmínil o sumě necelých 150 milionů liber – nebyla potvrzena. Šéf konsorcia nicméně považuje podporu Londýna za nezbytnou. Spojení s Hondou? Na dosažení ziskovosti Roveru si Phoenix stanovil období dvou let. Automobiloví odborníci pokládají tuto lhůtu za šibeniční. Pochyby mají rovněž o tom, zda Phoenix Rover udrží. Úmysl vyrábět ročně v Longbridge 200 tisíc aut a zachovat nejméně dvě třetiny z devíti tisíc míst narazil na kritiku. „Vysoký kurs libry zatíží vývoz. A zaostalé provozy v Longbridge si vyžádají obrovské investice, míní Mark Norman z výzkumné skupiny CAP Motors. Experti předpokládají, že v budoucnu bude Rover muset spojit síly s některou další automobilkou, a v této souvislosti padá nejčastěji jméno Honda, s níž Towers už dříve úspěšně spolupracoval. Nadějné jsou poslední čísla: podíl roverů na patriotickém britském trhu se v dubnu zdvojnásobil. Příkladu prince Michaela z Kentu, bratrance královny Alžběty II. a prezidenta Královského automobilového klubu, který si koupil BMW, obyvatelé ostrovní říše zjevně nenásledovali.