Britský ministr dopravy Chris Grayling požaduje kompenzace pro zákazníky, kteří si v Británii koupili vozy značky Škoda se softwarem manipulujícím s hodnotami emisí. Informuje o tom ve svém nejnovějším vydání německý zpravodajský magazín Der Spiegel.
Ministr je však zřejmě ve svém požadavku osamocen a vlády mezitím s automobilovým koncernem jednají o nefinančních kompenzacích ve formě nadstandardních záruk na vozy, u nichž bude problémový software bezplatně odstraněn.
Volkswagen předloni v září přiznal, že po celém světě do zhruba 11 milionů naftových automobilů instaloval software, který umožňuje manipulovat s testy emisí.
Finanční kompenzace se zatím podařilo na Volkswagenu vymoci americké vládě. Koncern v rámci lednové dohody s USA přiznal vinu a souhlasil se zaplacením 4,3 miliardy dolarů (zhruba 108 miliard korun).
V Evropě koncern úvahy o takových požadavcích striktně odmítá, neboť by se mohly týkat 8,5 milionu automobilů, což by i tak obří automobilový koncern finančně zruinovalo. Volkswagen chce nyní tyto automobily svolat k opravě. Skandál se týká i zhruba 1,2 milionu vozů Škoda Auto.
V USA se již automobilka dohodla:
Dohoda VW s USA kvůli emisím schválena. Automobilku vyjde na více než 100 miliard
Právníci koncernu Volkswagen se nyní snaží předejít dalším hrozícím miliardovým nákladům plynoucím z aféry kolem manipulace s emisemi dieselových motorů.
Nejnověji jde hlavně o Škodu, jejíž některé modely včetně Octavie původně získaly povolení k provozu v Británii. Koncern teď potřebuje od tamních úřadů povolení k úpravě motorů s manipulovaným softwarem. Grayling to ale dosud odmítá u většiny modelů Škody schválit a místo toho žádá kompenzace pro zákazníky, popisuje situaci Der Spiegel.
Inženýři nevědí, jaké důsledky může mít úprava motoru
V zákulisí se mezitím jedná o řešení situace mezi Wolfsburgem, Berlínem a Londýnem. Britové podle časopisu požadavek peněžních náhrad zavrhli. Místo toho chtějí pro každého motoristu, který si nechá opravit vůz se závadným softwarem, od Volkswagenu písemný příslib, že pokud se do budoucna vyskytnou další problémy s motorovým a výfukovým systémem, má být zákazníkovi zajištěna oprava nebo dokonce výměna vozu za nové auto.
I to je pro Volkswagen problém, protože jeho inženýři dosud nevědí, zda změny na motoru jednou nepovedou k jeho poškození. Proto se automobilka dosud bránila i podobným zárukám a slibům.
Podle Spiegelu však Volkswagen podporu ztrácí ze strany německé vlády. Ministr dopravy Alexander Dobrindt dal šéfovi koncernu Matthiasu Müllerovi najevo, že pokud se britskému tlaku podvolí, očekává stejný přístup i ke 160 tisícům německých zákazníků škodovky.
Podle Spiegelu navíc německá vláda chce, aby se rovný přístup týkal německých zákazníků všech značek koncernu. To by ovšem pro VW znamenalo další miliardové náklady.
Mezitím se desetitisíce zákazníků Volkswagenu v Německu s pomocí právníků snaží u soudů prosadit, aby svůj automobil s inkriminovaným naftovým motorem mohli vrátit a dostat peníze v hodnotě nového vozu.
Majitelé škodovek mají přitom v těchto snahách zvlášť dobré vyhlídky na úspěch, informuje Der Spiegel. Dosud chybějící britské povolení ke kýžené úpravě motorů totiž právníci mohou využít pro své argumenty. „Odkazujeme soudce na to, že výrobce zákazníkovi ještě nepředložil žádné řešení škody,“ řekl berlínský právník Christopher Rother, jenž zastupuje zhruba 25 tisíc zákazníků Volkswagenu. Každému zákazníkovi Škody pak radí co nejrychleji podat žalobu.
O automobilce Volkswagen čtěte více: